arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۵۰۳۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۷ - ۲۲ دی ۱۳۹۳

سخت ترين شغل در ايران چيست؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
  ميزان درآمد هر فردي با ميزان رضايت مندي او از شغلش نسبت دارد. براي همين است که در رتبه بندي هاي جهاني ميزان متوسط درآمد در هر شغلي هم ملاک خودشان قرار مي دهند. البته براي تعيين خوبي يا بدي يک شغل فقط داشتن يک درآمد مشخص کافي نيست.

برخي از مشاغل سخت و زيان‌آور، در آيين‌نامه مربوط به اين مشاغل ذکر شده است. بيشتر مشاغل مربوط به‌ کار در معدن به‌عنوان مشاغل سخت شناخته مي ‌شود. اين جمله معروف است که سخت ترين کار در دنيا کار در معدن است. کارگراني که در تونل‌ها و راهروهاي سرپوشيده به استخراج مي ‌پردازند، کار استخراج شامل جدا کردن و منفجرکردن مواد از سطح کار، حمل مواد و عمليات مربوط به انفجار و انجام امور تأسيسات داخل معدن، حفر قنات، چاه فاضلاب، کار در مخازن سربسته و تخليه و حمل مواد مذاب از کوره به‌ نحوي که کارگر در معرض مستقيم حرارت يا بخار زيان‌ آور کوره باشد، جزو اين بخش از مشاغل سخت به‌ حساب مي‌ آيند.

برخي از کارگران معدن در ايران، علاوه بر شرايط سخت کاري، بايد شرايط ويژه حقوق و دستمزد را نيز به مصايب شغلي خود اضافه کنند. برخي کارگران در دو تا سه شيفت کاري به صورت مداوم در ۱۵روز کار مي کنند. در حالي که کار در اعماق زمين به دليل آثار زيان‌ باري که در دراز مدت بر سلامتي کارگران مي‌ گذارد طبق ماده ۵۲ قانون کار نبايد در روز از ۶ ساعت و در هفته از ۳۶ساعت تجاوز کند!

از ديگر مشاغل سخت مي توان برخي شغل‌ هاي خدماتي در اماکني نظير اصطبل را نام برد. حمل و دفن زباله شهري، کار در کارگاه‌هاي دباغي و گندآبروها، کار مستمر در طويله و سالن ‌هاي پرورش طيور را هم مي توان در اين دسته قرار داد. دسته ديگر مشاغل سخت نيز شامل شغل‌هايي مي شود که براي بدن آسيب‌ هايي را به همراه دارد.

کار مستمر در فضاي باز و ارتفاع بيش از 5 متر روي دکل، اتاقک‌ هاي متحرک، داربست و اسکلت‌ ها، کار مستمر روي خطوط و پست‌هاي انتقال برق با فشار 63 کيلووات به بالا، مشاغل شن‌پاشي، پخت آسفالت دستي، قيرپاشي، جوشکاري در داخل مخزن، کار مستمر با اشعه‌ هاي زيان‌آور مانند راديو اکتيو، کار در محل‌هايي با فشار محيط بيش از حد طبيعي مانند غواصي، کار مستمر در محيط‌ هايي که با وجود رعايت ايمني موجب بروز بيماري هاي گوشي مي شود، سمپاشي باغ‌ ها، مزارع، اماکن پرورش دام و طيور، توليد و ترکيب سموم و حشره‌ کش‌ ها و کار با وسايل داراي ارتعاش زيان‌آور، جزو مشاغل سخت است که اتباع خارجي عموما در اين بخش‌ ها مشغول به‌ کار هستند. طبق آيين‌ نامه اجرايي قانون مشاغل سخت و زيان‌ آور، کار در زندان‌ ها و ندامتگاه‌ ها که مستقيما با زنداني در ارتباط است نيز جزو مشاغل سخت محسوب مي شود.

منبع : الف
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۹
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
1
30
کار نکردن در اداره ما هم خیلی سخت است.... به قدری بازنشسته استخدام کرده اند که ما فقط می خوریم و می خوابیم و حقوق میلیونی می گیریم. خودمان هم از این وضعیت ناراحت هستیم. اما چه کنیم که تغییر این وضع دست ما نیست!!
پارسا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۵
0
0
آتش نشانی وامداد و نجات هم خیلی سخت هستند
نظرات بینندگان