arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۵۱۴۸
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۱ - ۲۳ دی ۱۳۹۳

نمكدان هاي شكسته روي ميزهاي قدرت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 در طول ساليان گذشته افراد  متعددي  بر رئوس مديريتي ارگانهاي مختلف دولتي و غير دولتي تكيه زده و صندلي هاي رنگارنگي را گرم نگه داشته اند. مردان و زنان متخصص و غير متخصصي كه يا بر اساس اصل شايسته سالاري  ميهمان اين ميز و صندلي ها بوده و يا با سفارش پدر خوانده هاي خود و به صورت اتوبوسي مناصب خاص قدرت و ثروت را به تسخير خود در آورده اند.

 آنان كه با اتكا بر اصل مهم شايسته سالاري ميهمان قدرت بوده اند قطعا بر اين امر آگاه و در موقتي بودن آن نيز شكي به دل راه نداده و آخرت خود را با دنياي مادي معاوضه نكرده اند ،  اما متاسفانه اغلب مديران سفارشي و بله قربان گو ها  به محض جلوس بر مسند قدرت و با توجه به موقتي بودن خود ، صرفا در جهت آرمانهاي شخصي و حزبي گام برداشته و منافع شخصي و سياسي خود را به مصالح سازماني ترجيح داده اند. اما متاسفانه رسم نا نوشته اي وجود دارد كه بعضي از انسانها  را وابسته و دلبسته قدرت ميز و صندلي هاي امانتي مي كند.

 گويا همواره حب قدرت چشم ها را كور و ايمان ها را به پرتگاه ابدي راهنمايي كرده است. در طول تاريخ ، مرداني كه با شايسته سالاري نقش ناخدا را بر عهده گرفته اند و كشتي را سلامت به مقصد برده اند  ، قطعا قابل قياس با  ملوان نماهايي كه براي رسيدن به تفريگاه هاي بندري لحظه شماري كرده و در آينده سفارشي ناخدا مي شوند نيستند.

شركت سايپا يكي از بنگاه هاي اقتصادي قدمت داري است كه در طول نيم قرن سابقه خود مديران قدرتمند و وفاداري را در راس هرم مديريتي خود به خدمت گرفته و توانسته با اتكا به پتانسيل هاي شايسته مديريتي گام مناسبي را در جهت سود آوري ، توسعه محصولات و خدمات رساني  برداشته و در مقوله رضايت مشتري رتبه خوبي را نيز كسب نمايد. اما متاسفانه در سالهاي اخير  و زير سايه الطاف  دوستان، جواني  بر مسند مديريت ارشد گروه خودروسازي سايپا تكيه زد كه نه تنها از جايگاه و خواستگاه صنعت رشد نكرده بود ، بلكه سكوي پرتاب وي مستقيما و به صورت كاملا  سفارشي از كانال دولتي ها و در جهت انجام مقاصد خاص سياسي  صورت پذيرفته بود.

 اما متاسفانه جلوس بر جايگاه  مديريت عاملي يكي از بزرگ ترين خودروسازي هاي ايران ، تنها توانست پل عبور مطمئني براي رسيدن به اهداف سياسي و انتخاباتي باشد  و در مقابل در زمينه توسعه محصول و پيشرفت سايپا نه تنها گامي بر داشته نشد بلكه سايپا را تا مرز ورشكستگي ناخواسته كشاند. انتصاب هاي غير كارشناسي در حوزه مديران ارشد و ريخت و  پاش هاي مختلف در سايپا در زمان مديريت اين جوان سفارش شده دولتي ها  ، موجب بر هم زدن نظم و نظام هميشگي و بر باد دادن تمام زحمات مديران قدرتمند و سكانداران پيشين كشتي عظيم اين خودروسازي گرديد.

 اما چيزي كه اخيرا  و پس از اتمام ماموريت موقتي اين مدير خودرويي در سال 88 ، تا سالها بعد در اذهان خواهد ماند اين است كه چرا و بر پايه كدام وجدان كاري يك مدير مي تواند گذشته و عملكرد خود را فراموش كرده و دستاوردهاي خوب و بد امروز گروه خودروسازي سايپا را ثمره درخت  كاشته شده توسط خود و رسيدگي ناكارامد  باغبان هاي منتخبش  نداند؟  و بر اساس كدام انصاف و  منطقي ، حق تخريب و تلاش در جهت تضعيف دستاوردهاي مديران بعدي را براي خود محفوظ بدارد؟  اين چه رسمي است كه بعضي از مديران و سياسيون ما در پيش گرفته اند كه پس از عزل و يا ترك هر پست و مقامي اقدام به انتقاد  هاي ناجوانمردانه و پشت پا زدن به آرمان هاي گذشته خود كرده و به قولي نمك خورده و نمكدان مي شكنند؟ تا كي بايد شاهد حضور و عملكرد رابين هود نماهايي باشيم كه براي رسيدن به اهداف و جبران شكست هاي خود ،  اذهان عمومي را  براي مبارزه با دشمن خيالي بسيج مي نمايند؟
نظرات بینندگان