arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۵۱۸۱
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۶ - ۲۳ دی ۱۳۹۳

درخواست ترکیه برای اصلاح ساختار سازمان ملل

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 نخست‌وزیر ترکیه اصلاحات در سیستم سازمان ملل را خواستار شده و گفت، برنامه‌های کنونی این سازمان قادر به جلوگیری از جنایت‌های جدی حکومت‌های متخاصم نیست.

 به نقل از خبرگزاری آنادولو، احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه در جریان سخنرانی در اندیشکده «بنیاد کوئربر» مستقر در برلین گفت: همه نوع جنایت علیه بشریت در سوریه رخ می‌دهد. این نشانه‌ای از ناتوانایی سیستم سازمان ملل و تصویری واضح از این مساله است که ما باید این سیستم بین‌المللی و سازمان‌های بین‌المللی را اصلاح کنیم.

شورای امنیت سازمان ملل از مارس 2011 میلادی که بحران سوریه آغاز شده قادر به انجام اقداماتی در رابطه با این کشور نبوده چراکه روسیه و چین مانع هر تصمیمی شده‌اند که قدرت دولت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه را تضعیف می‌کند.

داوود اوغلو گفت: نظم سیاسی بین‌الملل نیازمند چارچوبی جدید برای توقف تنش‌ها و ایجاد راه‌حل‌هایی برای درگیری‌های سراسر جهان است.

وی افزود: ترکیه به پیروی از رویکرد سیاست خارجی که بر مبنای ارزش‌ها از جمله حفظ حقوق بشر، آوارگان، دموکراسی و کمک به کشورهای در حال توسعه است، ادامه خواهد داد. ما هرگز موضع خودمان را تغییر نخواهیم داد. ممکن است بسیاری از مردم از ما انتقاد کنند اما ما در رابطه با مردم سوریه سیاست درهای باز را حفظ خواهیم کرد.

در حال حاضر برآورد شده که 1.6 میلیون آواره سوری در اردوگاه‌های سراسر ترکیه اسکان داده شده‌اند. تاکنون دولت ترکیه کمکی به ارزش پنج میلیارد دلار را به آوارگان سوری ارسال کرده است.

داوود اوغلو گفت، تصمیم دارد تا در رابطه با دموکراسی و ثبات در خاورمیانه اقدامات بیشتری انجام دهد اما هرگونه مذاکره با دولت اسد را رد کرد.

وی افزود: ترکیه به همکاری‌های نزدیک خود با آلمان برای کمک به کاهش تنش‌ها در خاورمیانه و ارتقای دموکراسی و ثبات ادامه خواهد داد.

داوود اوغلو ادامه داد: دولت‌های ترکیه و آلمان با تشکیل شورای عالی همکاری استراتژیک برای تعمیق همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف از جمله سیاسی، اقتصادی و تجاری موافقت کرده‌اند.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان