arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۵۲۱۴
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۸ - ۲۳ دی ۱۳۹۳

قیمت جدید سبد نفتی اوپک 43 دلار

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 سبد نفتی اوپک در ادامه روند نزولی خود که از سال گذشته میلادی آغاز شده است با یک دلار و 64 سنت کاهش نسبت به روز جمعه به 43.55 دلار کاهش یافت

 سازمان کشورهای تولید و صادرکننده نفت اوپک، در آخرین به روز رسانی سایت خود اعلام کرد،هر بشکه سبد نفتی این سازمان، روز دو شنبه با کاهش یک دلار و 64 سنتی نسبت به آخرین بروزرسانی این سایت 43.55 دلار فروخته شد.

این قیمت در یک سال گذشته کمترین رقم برای این نوع نفت محسوب می‌شود. کمترین قیمت نفت اوپک در سال 2014 برابر با 52 دلار بوده است.

روند نزولی قیمت نفت به دنبال نشست اوپک در 27 نوامبر سال 2014 و تصمیم این سازمان مبنی بر عدم کاهش سقف تولید تشدید شد. از دیگر عوامل کاهش قیمت نفت در جهان عرضه بیش از حد و تقاضای اندک برای این کالای اساسی عنوان شده است.

عربستان به عنوان اصلی‌ترین عامل کاهش قیمت نفت با همدستی برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس مانع از کاهش سقف تولید نفت اوپک شدند. برخی بر این باورند که این اقدام عربستان به همراه تخفیف‌های این کشور برای نفت فروشی خود در بازارهای نفت با همراهی آمریکا نوعی توطئه برای ضربه زدن به ایران و روسیه بوده است.

این کشور در 5 ژانویه اقدام به افزایش قیمت نفت خود در بازارهای آسیا کرد که تحلیلگران معتقدند که این اقدام نوعی عقب‌نشینی از از سیاست ارائه تخفیف برای به دست آوردن سهم بیشتر از بازار از سوی این کشور به شمار می‌رود.

ایران نیز هفته گذشته قیمت نفت خود را افزایش داد و عراق نیز روز گذشته قیمت نفت خود در بازارهای آسیا را 30 سنت افزایش داد.

قیمت نفت برنت در معاملات امروز به 45 دلار رسید و نفت آمریکا 44 دلار را تجربه کرد.

سبد نفتی اوپک متشکل از نفت صحرای الجزایر، نفت گیراسول آنگولا، نفت اورینت اکوادور، نفت سنگین ایران، نفت سبک بصره عراق، نفت صادراتی کویت، سیدر لیبی، بونی لایت نیجریه، نفت مارین قطر، نفت سبک عربستان، نفت موربان امارات و مِرِی ونزوئلا است.
منبع: فارس
نظرات بینندگان