پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : مدیر کل دفتر انتشارات آموزش و پرورش با انتقاد از بخش بازرگانی صدا و سیما، گفت: برخی از کتاب های آموزشی توجهی به اهداف آموزش و پرورش ندارند و کتابهای حل المسائل بی ربط و تستی در رسانه ملی ترویج می شود.
به گزارش خبرنگار مهر، محمد ناصری در مراسم اختتامیه یازدهمین جشنواره کتاب های تربیتی و آموزشی رشد که در مرکز کانونهای فکری و پرورشی کودکان و نوجوانان برگزار شد، گفت: جشنواره وارد دهه دوم فعالیت های خود شده است. در دوره اول تعداد ناشران کم بود اما امروز تعداد ۶۰۰ ناشر با سازمان پژوهش آموز ش و پرورش در ارتباط هستند.
وی افزود: در ابتدای فعالیت تنها ۱۸ درصد کتابهای آموزشی مناسب بودند اما امروز ۵۸ درصد کتاب تولید شده مناسب است.
ناصری تصریح کرد: کتابهای آموزشی و کمک آموزشی توجه به اهداف آموزش و پرورش ندارند همچنان کتابهای حل المسائل بی ربط و کتابهای تست ترویج می شوند. این فعالیت ها نشان از سودجویی دارد.
وی با بیان اینکه بخش بازرگانی صدا و سیما همچنان به ترویج کتابها مبادرت می کند، اظهار کرد: اما گوش شنوایی وجود ندارد اگر قرار است کتابی تبلیغ شود باید از نهاد متولی مجوز دریافت کند.
مدیر کل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در این جشنواره ۱۵۳۷ عنوان اثر وجودداشت که از این تعداد ۲۵۸ کتاب به مرحله نهایی رسید و در این دوره ۴۲۲ ناشر در تولید کتاب مناسب فعال بوده اند.
ناصری با بیان اینکه ۱۰۲ داور در ۳۲ گروه کار داوری آثار را انجام دادند تصریح کرد: در این دوره همه مدیران کل دفاتر سازمان حضور داشتند.
وی گفت: در زمینه کار و فناوری و سبک زندگی نیازمند تولیدات جدید هستیم و در آموزش و پرورش حوزه های جدید وجوددارد که بستر تازه ای را برای فعالیت فراهم می کند.
مدیر کل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزش و پرورش ادامه داد: در عرضه کتاب ملاحظاتی وجود دارد که از توان هنری، تصویرسازی استفاده نمی شود. ضرورت دارد به نیازهای واقعی دانش آموز و معلمان پرداخته شود.
ناصری تصریح کرد: نیازهای واقعی یادگیری را محقق می کند باید بیاندیشیم و راههای تازه ای را پیدا کنیم.
وی با تاکید بر اینکه باید از تولید کتابهای خلاصه و حل المسائل جلوگیری شود، اظهار کرد: باید در تولید کتابهای کار و تمرین تحول و خلاقیت بوجود آید.