arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۵۳۸۶
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۲۱ - ۲۴ دی ۱۳۹۳

آلودگی هوا می تواند عامل بیماری های ریوی و ام.اس باشد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون انستیتو بهداشت عمومی سوئیس مهمترین تاثیر آلودگی هوا بر سلامت انسان را تاثیر بر سلامت ریه ها و عروق دانست و گفت: نتایج مطالعات نشان داده که آلاینده های هوا می توانند عامل ایجاد و تشدید بیماری ام.اس باشند.

پرفسور نینو کنزلی، محقق برجسته سوئیس در حوزه آلودگی هوا و صدا در سومین همایش ملی مدیریت کاهش آلودگی هوا و صدا افزود: بیش از 100 بررسی در سراسر جهان انجام شده که نشان می دهد با افزایش آلودگی های هوا افراد بیشتری از بین می روند.

وی اظهار کرد: این مسلم است که با افزایش آلودگی هوا مشکلات و بیماری هایی چون بیماری های قلبی و عروقی افزایش می یابد.

کنزلی افزود: مشکل ریوی از دیگر مشکلاتی است که برای رفع آن باید عملکردها پایش شود و به نظر می رسد کاهش آلودگی هوا نیازمند پیش بینی و اجرای طرح های بلند مدت است.

وی اظهار کرد: ما باید روی راهکارهای بلند مدت برای رفع این معضلات کار کنیم و آقای شهردار هم روی این نکته تاکید خوبی کردند.

کنزلی به بیان مطالعاتی که تاکنون در دیگر جاهای دنیا انجام شده است اشاره کرد و گفت: می توان از تجربه ها و نتایج آنها برای تهران استفاده کرد به عنوان مثال مطالعاتی روی 800 نفر انجام شد که نشان داد آلودگی بیرونی روی عملکرد ریوی تأثیر دارد همچنین باعث بروز پیری زودرس و نقص عملکرد عروقی در بدن می شود.

این پژوهشگر با تاکید بر این که آلودگی هوا منبع همه مشکلات و بیماری هاست افزود: حتی بیماری مثل ام.اس هم تحت تاثیر آلاینده ها هوا ایجاد و تشدید می شود در تهران هم هر چقدر که آلودگی بیشتر باشد مشکلات عروقی نیز افزایش خواهد یافت که این افراد باید به بیمارستان ها و پزشکان مراجعه کند و در نهایت این فرایند هزینه های زیادی را به دنبال دارد.

کنزلی با بیان این که با افزایش هر درصد آلودگی هوا، مرگ و میر نیز افزایش می یابد، گفت: در بارسلون مطالعات و اقداماتی انجام دادیم و سعی کردیم آلودگی ها را کاهش دهیم نتیجه کاهش آلودگی هوا و به تبع آن بررسی ها در سال های بعد نشان داد طول عمر افراد در بارسلون افزایش یافته است.

این محقق گفت: برای کاهش آلودگی هوا باید روی سیاستگذاری هایی کار کنیم که موجب توقف تولید آلاینده ها می شوند. در سوییس در همین جهت کار کردیم در تهران هم باید اهداف عملیاتی برای کاهش آلاینده ها انجام و نتایج تحقیقات و پایش ها اجرا شوند و همه چیز فقط روی کاغذ نباشد.

این سخنران در همایش ملی کنترل کیفیت هوا و صدا افزود: 25 سال پیش در سوییس کارهای لازم تحقیقاتی و اجرایی را انجام دادیم و اکنون می بینیم که نمودار آلودگی ها کاهش یافته است این نشان می دهد ما اگر بخواهیم، می توانیم و کاهش آلودگی هوا کنترل شدنی است.

وی بیان داشت: در رابطه با سیاست ها و برنامه های دولت ها در حوزه آلودگی هوا هم می توان گفت خیلی از دولت ها به استفاده از دانش و به کارگیری علم در برنامه ریزی ها اعتقاد ندارد و آن را هم پیگیری نمی کنند و این نگاه و رویکرد پیامدهای بدی دارد.

کنزلی افزود: خیلی از کشورها رهنمودهایی را که توسط سازمان بهداشت جهانی مطرح شده قبول کردند و تبریک می گویم که ایران نیز این رهنمودها را پذیرفته است و همه کشورها باید این رهنمودها را انجام دهند.

وی گفت: هوای تهران آلوده است اما تهران پیشرفت خوبی برای بهبود کیفیت هوا داشته است و این امر تصادفی نبوده و شما در این زمینه کار کردید.

وی درباره استاندارهای لازم در کشور گفت: استانداردها برای کاهش آلاینده هایی مثل گوگرد باید در همه کشورها و نه فقط برای زمستان بلکه در همه فصل های سال اجرا شود.

کنزلی افزود: این انگیزه خوبی برای کشورهای مختلف و هم برای ایران است که نه تنها به یورو 2 بلکه به یورو 5 نیز برسند تا پس از آن به سمت یورو 6 بروند تا مردم ایران هم مانند مردم بسیاری از کشورهای اروپایی از هوای خوبی برخوردار باشند.

کنزلی توجه به حمل و نقل عمومی در تهران و توسعه آن را بسیار مهم دانست و گفت: باید پایش در سطح خیلی بالا در آن انجام شود و تحقیقاتی را در حومه شهرها باید داشته باشیم تا ببینیم آلودگی هوا از نقطه نظر علوم کاهش یافته است.

وی افزود: بعضی عقیده دارند انجام این کارها خیلی هزینه دارد اما چنین نگرشی اشتباه است اگر آلودگی کمتر باشد هزینه های واقعی آن کمتر خواهد بود اگر آلودگی هوا کم شود توسعه اقتصادی صورت می گیرد.

معاون انستیتو بهداشت عمومی سوئیس در پایان سخنرانی گفت: خوشحالم در کشوری هستم که جنبش زیادی برای تغییرات مثبت در آن انجام می شود و امیدوارم تا سال 2020 بتوانید به این تغییرات برسید و هوایی سالم در همه شهرهایتان داشته باشید.

سومین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا روز چهارشنبه با حضور محمد باقر قالیباف شهردار تهران و جمعی از مدیران شهری و پژوهشگران حوزه های زیست محیطی در دانشگاه ها در سالن همایش های بین المللی صدا و سیما آغاز و تا ساعت 17 روز پنجشنبه 25 دی با برگزاری نشست ها و کارگاه های علمی و تخصصی و ارائه مقالات و سخنرانی ها ادامه دارد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان