arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۵۵۵۷
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۰ - ۲۶ دی ۱۳۹۳

همزمان چند کارانجام ندهيد، ضريب هوشي تان کم ميشود!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
  دانشمندان دانشگاه استنفورد گروههاي مختلفي از افراد راکه مايل به انجام همزمان چندکار بودند براساس عملکردهايشان بررسي کردند و دريافتند اين افراد نسبت به آنهايي که تنها يک کار را در يک زمان خاص دنبال مي کردند عملکرد بسيار ضعيفي داشتند. اين افراد مشکلات بيشتري در سازماندهي افکارشان و تصفيه اطلاعات غيرمفيد داشتند. همچنين ديده شد که نميتوانند با سرعت تمرکز فکرشان را از يک کار به کارديگر انتقال دهند.

اين چند کاره ها نميتوانستند دقيق باشند, اطلاعات را به ياد بسپارند و يا مثل آنهايي که يک کار را در يک زمان انجام مي دهند ,به راحتي از يکي سراغ ديگري بروند.گيج شدن و ضعف تمرکز مي تواند باعث بروز مشکلات و عدم توجه شده و در دراز مدت به افراد لطمه بزند.دليلش هم اين است که مغز انسان جوري طراحي شده که دريک زمان تنها روي يک چيز متمرکز شود و از پس چند کارهمزمان برنمي آيد بنابراين نميتواند آنها را پيگيري کند.

ضمنا چند کاره گي,ضريب هوشي را کم ميکند.تحقيقي در دانشگاه لندن نشان داد آنهايي که در خلال فعاليت هاي شناخت پذير,چندکارانجام ميدهند ضريب هوشي شان کاهش مي يابد درست مثل اينکه حقيقتا ماري جوآنا مصرف کرده اند يا تمام شب بيدار مانده اند.در اين آزمايش مردهايي که چند کاره بودند ۱۵امتياز کمتر کسب کردند يعني ميزان ضريب هوشي شان واقعا پايين بود و در حد يک بچه ۸ ساله بودند!

بعلاوه آسيب هايي که به اين دليل به مغز وارد ميشود موقتي نيستند.دانشمندان دانشگاه ساسکس زمان صرف شده براي ابزارهاي چندکاره (مانند اس ام اس بازي حين تماشاي تلويزيون ) را با عکس هاي ام آرآي از مغزشان مقايسه کردند و معلوم شد آنهايي که چندفعاليت را همزمان دنبال مي کردند در دسته تارهاي رابط قدامي مغزشان چگالي کمتري ديده شد .اين بخش از مغزتشويق به همدردي کرده و همچنين شناخت پذيري و احساسات را کنترل مي کند.

براي اثبات اينکه آيا چندکاره بودن از نظرفيزيکي هم براي مغز مضر است يا نه ,مطالعات بيشتري لازم است.اما آثار منفي اش آشکارا ديده شده است. کيپ کي لو ,عصب شناس و سرپرست تحقيقات ميگويد : "من فکر ميکنم لازم است آگاهي دهيم که طرز استفاده ما از ابزارهاي چندکاره مي تواند طرز تفکرمان را تغيير دهد و اين تغييرات ميتواند درمورد ساختار مغز نيز رخ دهد."

از اينرو,انجام چند فعاليت همزمان سرعت تان را کم کرده وکيفيت کارتان را ضعيف ميکند, تمرکز,سازماندهي و دقت به جزئيات رانيزکاهش ميدهد.اگر در سطح فعاليت هاي اجتماعي بررسي کنيم ,چند فعاليت داشتن منجر به کاهش هشياري اجتماعي و شخصي ميشود و هردواين قابليت ها درنحوه عملکردهاي مان مهم هستند.

موسسه تحقيقاتي تلنت اسمارت ,هوش هيجاني يک ميليون نفر را بررسي کرده ونتيجه اين بود که ۹۰ درصد ازآنها هوش هيجاني بالايي داشتند.اگر انجام چندکار همزمان به دسته تارهاي رابط قدامي درمغز , که براي هوش هيجاني خوب مهم است, آسيب برساند آنگاه باعث افت شديد در هوش هيجاني خواهد شد.
نظرات بینندگان