arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۵۶۱۶
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۸ - ۲۶ دی ۱۳۹۳

توافق ایران و ترکیه بر سر تردد کامیون‌ها

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 
در پایان سفر دو روزه رئیس کمیسیون مشترک ایران-ترکیه و نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور ترکیه به آنکارا، تفاهم‌نامه حمل و نقل جاده‌ای به امضای رؤسای کمیسیون مشترک دو کشور رسید و مقرر شد از ساعت صفر فردا این توافق‌نامه اجرایی شود.
 
به گزارش فارس، محمود واعظی به دستور رئیس‌جمهور و به منظور پیگیری تفاهمات سفر روحانی به آنکارا و نیز زمینه‌سازی سفر رئیس‌جمهور ترکیه به ایران و پیگیری باقی مسایل ‌بین دو کشور به آنکارا سفر کرد.
 
این سفر منجر به مبادله تفاهمنامه حمل و نقل با هدف حمایت از کامیون داران ایرانی و جلوگیری از ازدحام در مرزهای خروجی ترکیه شد.
 
در این سفر ‌وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه مشترک با وزرای اقتصاد، توسعه، تجارت و گمرک و رئیس کل بانک مرکزی ترکیه، ضمن تبادل نظر در مورد مسایل بانکی، تجاری، مالی و سرمایه گذاری، با اشاره به سفر خرداد ماه سال جاری روحانی به آنکارا و تبادل تفاهم‌نامه‌های اقتصادی و اجتماعی در این سفر بر اجرایی شدن این تفاهمات تأکید کرد.

واعظی همچنین حصول به هدف تعیین شده در تجارت را لازمه بسترسازی توسعه همکاری‌های بانکی و گمرکی و توسعه زیرساخت های حمل و نقل جاده ای و ریلی دانست و بر ایجاد پنجره واحد گمرکی تاکید کرد.
 
وی با اشاره به تفاهمات صورت گرفته با مقامات حمل و نقل ترکیه در خصوص تسهیل در عبور و مرور کامیون های دو طرف، این قوانین را زمینه ساز افزایش تجارت بین دو کشور دانست و خواستار همکاری بیشتر وزارتخانه های مربوط ایران و ترکیه در این خصوص شد.
 
در این دیدار، طرفین با اشاره به هدف گذاری حصول به تجارت 30 میلیارد دلاری دو کشور تا پایان سال آتی، با تاکید بر ضرورت گسترش ارتباط بخش خصوصی ایران و ترکیه خواستار زمینه سازی حضور تجار دو طرف در بازارهای دو جانبه و سایر کشورهای منطقه شدند.
 
‌بنابراین گزارش موافقت‌نامه حمل و نقلی ایران و ترکیه در بحث عبور کامیون‌‌ها از مرز دو طرف، از ساعت صفر روز آینده‌ اجرایی می‌شود؛ طبق این موافقت‌نامه کامیون‌های ایرانی به مقصد ترکیه و یا در عبور ترانزیت از قلمروی ترکیه که از سه ماهه آخر سال 2014 میلادی مجبور به پرداخت عوارض بودند، بدون پرداخت عوارض وارد خاک ترکیه خواهند شد.
 
طبق این توافقنامه همچنین دو طرف درباره شرایط عبور ترانزیت تریلی‌ها نیز به توافق رسیده‌اند و از این پس تریلی‌های ترکیه ظرف دو روز خواهند توانست مرز ترکمنستان – ایران – ترکیه را طی کنند.
 
ظاهراً قرار است روز آینده رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درباره جزئیات این توافق اطلاع‌رسانی کند.
 
به گزارش ‌فارس 15 آذرماه امسال بود که‌ هیأت ترکیه‌ای برای بررسی موضوع پلمپ مخازن سوخت کامیون‌‌های ترک در مرز‌های ایران، به ایران آمدند تا این موضوع با همکاری دو طرف به نتیجه بینجامد.
 
مشکلات اخیری که کشور ترکیه در 2 بار افزایش غیرقانونی نرخ سوخت ایجاد کرده بود، موجب افزایش ایستایی کامیون‌‌ها پشت مرز شده بود.
 
در این دیدار ترک‌ها پیشنهاداتی ارائه دادند و ایران نیز پیشنهاداتی داد که کشور ترکیه‌ قبول نکرد و قرار شد این پیشنهادات از سوی آنها بررسی شود.
 
‌در این راستا مقرر شد برای کاهش ایستایی کامیون‌ها در مرز بازرگان و روان‌سازی بیشتر، یک هفته در پلمپ مخازن سوخت کامیون‌های ترکیه‌ای سخت‌گیری نشود بدین ترتیب که برای کامیون‌هایی که امکانات پلمپ مخازن سوخت آنها فراهم است، پلمپ انجام شود، در کامیون‌هایی که سوخت به همراه دارند اما امکان پلمپ فراهم نیست، پلمپ انجام نمی‌شود و در کامیون‌هایی که نه سوخت دارند و نه آمادگی پلمپ مخازن سوخت آنها وجود دارد، سوخت به آنها در ایران ارائه شود و مابه التفاوت از آنها دریافت می‌شود.
 
‌در این دیدار طرف ترک پیشنهاد داد که مابه التفاوت نرخ سوخت از کامیون‌های عبور دوطرفه ترکیه‌ای دریافت نشود و به آنها سوخت یارانه‌ای بدهیم که ایران این را قبول نکرد و اعلام کرد که قوانین مصوب مجلس را اجرا می‌کند.
 
اما ‌روز 22 آذرماه بود که اعلام شد فعلاً در راستای روان سازی عبور کالا بین مرزهای دو کشور و کاهش ترافیک کامیون‌ها، مقرر شده است پلمپ مخازن سوخت کامیون‌‌های ترکیه‌ای انجام نشود.
 
ترک‌ها درخواست داشتند که سوخت یارانه‌ای به کامیون‌های آنها ارائه شود اما طبق قانون مجوز ارائه سوخت یارانه‌ای نداریم؛ مهلت ترک‌ها تا روز شنبه 22 آذرماه بود اما با بررسی شرایط جوی که کامیون‌داران را اذیت می‌کرد و در راستای کاهش ایستایی پشت مرز، تصمیم گرفته شد ایران با ترک‌ها مدارا کرده و مخازن سوخت کامیون‌ها آنها را پلمپ نکند، اما مابه‌التفاوت نرخ سوخت از آنها بابت میزان سیر دریافت شود.
 
بنا به گفته مسئولان این امر در راستای تسهیل عبور و مرور کامیون‌ها و رفع مشکلات کامیون‌داران در شرایط نامناسب جوی مرزها بخصوص مرز بازرگان انجام شد.

نظرات بینندگان