arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۵۷۷۰
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۲۰ - ۲۷ دی ۱۳۹۳

عمر ساختمانها در ایران کوتاه است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران گفت: با رعایت اصول فنی و قواعد و ضوابط فنی در امر احداث ساختمان باید به سمت و سویی که عمر ساختمان‌ها از جهت پایداری و استحکام بالا رود.

سعید غفرانی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران در تشریح نقش مبحث 44 مقررات ملی ساختمان در زمینه بازدید‌های ادورای از در کلیه بخش های معماری، سازه، تاسیسات برقی و تاسیسات مکانیکی، عنوان کرد: عمر ساختمانها در ایران به دو دلیل کوتاه است، یکی بحث فنی است که اینجا ما (نظام مهندسی ساختمان) بایستی ایفای نقش کنیم.

وی افزود: اگر مسیری که حضور سازنده ذی صلاح، ناظر و فرایند صدور شناسنامه فنی طی شود و اصول فنی و قواعد و ضوابط فنی در امر احداث ساختمان رعایت شود، اعم از طراحی، ساختن توسط سازنده صاحب صلاحیت و نظارت های چهارگانه و رعایت تمام اصولی که در مباحث مختلف مقررات ملی ساختمان گفته شده، این ساختمان خود به خود عمرش بالا خواهد رفت یعنی کوتاه بودن عمر ساختمانها یکی عدم استحکام و ناپایداری  است که وقتی عمری از آن میگذرد، ناپایدار میشود. این را بایستی به جد ورود پیدا کند وبا روندی که من توضیح دادم تصور من این است که ما به سمت و سویی میرویم که عمر ساختمانها از جهت پایداری و استحکام بالا رود.

غفرانی در ادامه اضافه کرد: بخش دوم نگاه اقتصادی است. در این قسمت ما خیلی دخالت نداریم.در واقع توجیه اقتصادی برای تخریب ساختمانها و دوباره نوسازی آنهاست. این متاسفانه مصیبتی است که در کشور ما دامنگیر ساخت و ساز شده و به دلیل توجیه بالای اقتصادی تخریب و نوسازی ها؛ مثلا فرض کنیم ساختمانی سه طبقه است، مالک اگر این را بکوبد و پنج طبقه بسازد،منفعت و سود اقتصادی زیادی میبرد. طبیعی است که او به دنبال مستحکم بودن یا نبودن ساختمان نیست، او به دنبال سود اقتصادی بیشتر است.

به اعتقاد وی بخش زیادی از تخریب و نوسازی ها به دلیل بحث اقتصادی است و گرنه بخش زیادی از ساختمانها که تخریب میشوند ساختمانهای خوبی هستند و حتی در مقابل زلزله پایدارند ولی چون پای منافع اقتصادی به میان می آید مالک مجوز تخریب و نوسازی میگیرد و طرح جامع هم امکان ساخت طبقات بیشتر را هم میدهد، مالک از این امکان استفاده میکند برای اینکه منفعت اقتصادی کسب کند.که این مسئله باید یک زمانی جلویش گرفته شود.نباید چند سال بعد طرح جامعی تدوین کنیم که بگوید به جای 5 طبقه میتوانید 10 طبقه بسازید.این نکته ای است که باید به آن دقت و توجه شود. 

منبع : خبرگزاری دانشجو
نظرات بینندگان