arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۶۱۶۸
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۱ - ۳۰ دی ۱۳۹۳

تصویب حذف یارانه آب، برق و بنزین پرمصرف‌ها

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 کمیسیون انرژی تصویب کرد افزایش قیمت آب و برق و بنزین در سال ۹۴ تنها برای پله‌های بالای مصرف اتفاق بیفتد، سهمیه سوخت به جای خودرو به هر خانوار اختصاص یابد و خانوارهای فاقد خودرو نیز از یارانه برخوردار شوند.

کمیسیون انرژی مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه 94 مصوبه‌ای را در راستای حذف یا کاهش یارانه آب و برق و بنزین پر‌مصرف‌ها تصویب کرد. بر اساس این مصوبه افزایش قیمت آب و برق خانگی صرفا برای پله‌های بالای الگوی مصرف اعمال خواهد شد. در عین حال اگر دولت قصد داشته باشد قیمت بنزین را افزایش دهد، افزایش قیمت بنزین نیز تنها برای بنزین آزاد غیر سهمیه‌ای اعمال خواهد شد و قیمت بنزین آزاد تغییر نخواهد کرد.

در عین حال سهمیه بنزین به جای هر خودرو به هر خانوار تعلق خواهد گرفت و خانوارهای بدون خودرو معادل سهمیه یارانه دریافت خواهند کرد.

علی‌رغم اینکه دولت وعده داده بود یارانه نقدی دهک‌های بالای درآمدی جامعه را حذف کند تا یارانه‌ها عملا به صورت هدفمند اختصاص داده شود، این مصوبه کمیسیون انرژی که بر اساس نظام قیمت‌گذاری پلکانی افزایشی یا IBT تنظیم شده است به دولت این امکان را می‌دهد که حتی بدون نیاز به شناسایی دهک‌های بالایی درآمدی جامعه از طریق سنجش میزان مصرف انرژی، یارانه پر‌مصرف‌ها را که عموما از اقشار توانگر جامعه محسوب می‌شوند، کاهش داده یا حذف کند.

سید مهدی موسوی‌نژاد عضو کمیسیون انرژی در این باره به فارس گفته بود:« در حال حاضر کسانی از یارانه بیشتری استفاده می‌کنند که مصرف بیشتری دارند و طبیعی است کسی که پایین‌تر از الگو، مصرف می‌کند با کسی که مازاد مصرف دارد از لحاظ برخورداری از یارانه یکسان نیست. کسانی که ملاحظه میزان و الگوی مصرف ندارند را  باید به پرداخت قیمت تمام شده ملزم کنیم تا هزینه مصرف مازاد را خودشان پرداخت کنند و هزینه اضافی  بر دوش کشور تحمیل نکنند.»

متن مصوبه کمیسیون انرژی برای حذف یارانه پرمصرف‌ها:

2- افزایش قیمت برق و آب خانگی صرفا برای پله‌های بالای الگوی مصرف اعمال گردد به گونه‌ای که درصد افزایش تعرفه مصرف با افزایش هر پله مصرف بیشتر شود. الگوی مصرف این حامل‌ها برای هر منطقه توسط هیأت وزیران تا پایان فروردین 94 برای این سال تعیین و اعلام می‌گردد.

3- الف) افزایش قیمت بنزین صرفا در مورد بنزین آزاد اعمال گردد و قیمت بنزین سهمیه‌ای تغییر نکند.

ب) سهمیه بنزین به جای وسایل نقلیه به هر خانوار اختصاص یابد و خانوارهای فاقد وسیله نقلیه در آخر هر ماه مابه‌التفاوت 60 لیتر بنزین سهمیه‌ای و آزاد را به صورت نقدی دریافت کنند و به علاوه بنزین سهمیه‌ای به سایر وسایل نقلیه اختصاص پیدا کند.

تبصره: اولویت استفاده از جایگاه‌های سی‌.‌ان‌. جی به ترتیب برای تاکسی‌ها و وانت‌بار خواهد بود.

مصوبه کمیسیون انرژی برای تبدیل به قانون ابتدا باید در کمیسیون تلفیق مطرح شده و رای بیاورد و سپس به تصویب صحن علمی مجلس برسد.
منبع: فارس
نظرات بینندگان