arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۶۱۷۲
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۱ - ۳۰ دی ۱۳۹۳

لاریجانی: بودجه کشور باید از نفت خارج شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: باید سعی کنیم بودجه جاری کشور را از نفت خارج کنیم چراکه باید به سمتی حرکت کنیم تا منابع دیگر برای رشد و پیشرفت کشور در نظر گرفته شود.

علی لاریجانی صبح امروز در جمع مدیران، مسئولان و کارآفرینان استان اردبیل در مجتمع فدک گفت: ما در بودجه سال 94 به رغم مشکلاتی که کشور از لحاظ منابع درآمدی دارد سعی بر این است تا با همکاری دولت یک گام اساسی در مسیر خوداتکایی کشور به منابع  غیرنفتی برداریم تا وابستگی ما به بودجه نفتی کمتر شود.

وی افزود: باید منافع نفت را به منافع عمرانی و رشد و توسعه کشور اختصاص دهیم و تلاش ما بر این باشد تا با کسب سایر منابع مدیریت کشور را انجام دهیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: هنر آن نیست که با منابع نفتی بخواهیم کشورمان را مدیریت کنیم بلکه باید زمینه‌ای را فراهم کرد تا با تکیه بر اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم سیاست‌های آن را ابلاغ کرده‌اند حرکت راستین در مسیر توسعه پایدار داشته باشیم.

لاریجانی افزود: کشورمان ایران از مزیت بسیار برجسته‌ای در صنعت نفت و گاز برخوردار است.

وی تصریح کرد: توجه ویژه به این بخش می‌تواند توسعه متوازن را رقم بزند و زمینه حرکتی مناسب و مطلوب را به وجود آورد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه در توسعه متوازن استان‌های مختلف کشور در گذشته کارهایی انجام شده اما کافی به نظر نمی‌رسد، گفت: پروژه‌های که امروز در اردبیل کلنگ‌زنی می‌شود پروژه‌های خوبی است که دارای مزیت‌های بسیار مناسب صنعت نفت و گاز است که به نام منطقه نفتی ساوالان می‌تواند در اجرایی شدن طرح‌ها و بهره‌برداری از این صنایع مفید و موثر باشد.

لاریجانی پیشنهادهای استاندار اردبیل را قابل توجه و ارزشمند توصیف کرد و ادامه داد: در اقدامات اجرایی کشور سوق دادن سرمایه‌گذاری به استان‌های مرزی با مزیت خاص امری ضروری است که باید سیستم بانکی را نیز به پرداخت تسهیلات مناسب به سرمایه‌گذاران ترغیب و تشویق کنیم.

وی افزود: در این شرایط که کشور با برخی از مشکلات و نارسایی و رکود اقتصادی روبه‌رو است باید سعی‌مان بر این باشد تا با قوانینی همچون قانون ضدرکود که در مجلس به تصویب رسیده و امیدواریم در شورای نگهبان تایید شود بتوانیم حرکت‌مان را در بخش‌های حمایتی تقویت کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: باید برای حضور سرمایه‌گذاران در مناطق محروم مزیت‌های مالیاتی در نظر گرفته شود و مجلس قطعا موافق این حرکت است.

محور تولید در کشور اصل و اساس است

وی با بیان اینکه باید محور تولید در کشور مورد توجه قرار گیرد، گفت: هم در بودجه سال آینده و هم برنامه ششم توسعه در این زمینه گام‌های جدی برمی‌داریم تا محوریت حرکت کشور در توسعه پایدار تولید باشد.

لاریجانی مهمترین مسئله را در کشور در وضعیت کنونی رونق‌بخشی به تولید اعلام کرد و گفت: نباید اسناد بالادستی زمینه انباشت برخی از قوانین و مقرراتی را فراهم آورد که ذهن‌ها متفرق شده و به وضعیت پریشان بیفتد.

وی تصریح کرد: فضای داخلی و بیرونی کشور می‌طلبد که ما به صورت جدی تصمیم بگیریم و عنصر اصلی که همان رونق تولید و اشتغال است حمایت جدی را داشته باشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: حوزه آسیب‌پذیر ما اقتصاد است که در رفع این آسیب باید از رونق تولید حمایت جدی را انجام دهیم و بتوانیم بیش از هر زمان دیگر حرکت‌های‌مان را به مراتب با شئوناتی که در نظر گرفته شده است مورد تقویت و حمایت قرار دهیم.

لاریجانی ادامه داد: برنامه‌ریزی‌های نادرست از سوی مدیریت‌ها و برخی فشارهای بیرونی زمینه آسیب‌پذیری اقتصاد ما را فراهم کرد و علاج کار در این زمینه حمایت از تولید است.

وی گفت: محور و اساس کار در کشور باید اهتمام جدی به تولید باشد و سایر حوزه‌ها حول آن توسعه پیدا کند که بخش فرهنگ،‌ رسانه‌ها و اجتماع باید با محوریت توجه و بها دادن به رونق اقتصادی مورد حمایت قرار گیرد.

لاریجانی افزود: بیش از یک دهه است که ما اصل و موتور محرکه را اقتصاد مقاوم و برون‌گرا قرار دادیم تا مشکلات و نارسایی‌مان برطرف شود که در بودجه سال 94 تمام تلاش در همکاری با دولت در این است تا بودجه جاری کشور از نفت خارج شده و از اتکای بودجه عمومی کشور به نفت، گاز کاسته شود چراکه هنر نیست که منابع نفتی را به حوزه هزینه‌های جاری اختصاص دهیم.

وی با یادآوری اینکه باید منابع درآمدی کشور افزایش یافته و تنگناها باید برطرف شود، خاطرنشان کرد: در حوزه حمایت از تولید و رونق این بخش حمایت‌ها و تشویق‌های خوبی انجام نشده به طوری که ما در بودجه سال آینده تلاش‌مان بر این است تا صنایع و امر تولید به عنوان یک سرمایه اساسی مورد توجه قرار گیرد و حمایت از سرمایه‌گذاران نیز به عنوان یک اصل مورد توجه قرار گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی یکی از مشوق‌های اصلی و پشتیبان در تولید را رونق‌بخشی به صادرات و ایجاد تشویق‌های لازم در این زمینه اعلام کرد و گفت: ما در اقتصاد برون‌گرا باید به صادرات در کنار تولید به عنوان بخش پشتیبان توجه کنیم.

در بودجه سال 94 توجه جدی به معادن داریم

لاریجانی گفت: ما در بودجه سال 94 حوزه معدن و صنایع مرتبط با آن را مورد توجه قرار داده و تلاش‌مان را انجام می‌دهیم تا بخش معدن جایگزین منابع درآمدی کشور از محل نفت باشد.

وی تسهیل در قوانین معادن و وزارت به همراه پرداخت تسهیلات به سرمایه‌گذاران این بخش را امری ضروری برشمرد و عنوان کرد: برای استان اردبیل نیز این بخش می‌تواند مزیت خوبی باشد که با جذب سرمایه‌گذاران در این زمینه حرکت‌ها به نتیجه می‌رسد.

رئیس مجلس شورای اسلامی مرزی بودن استان اردبیل را یادآور شد و ادامه داد: در بودجه سال آینده برایی رونق کارهای عمرانی و آبادانی در مناطق مرزی و محروم توجه و دقت نظر بیشتر انجام می‌شود.

لاریجانی تصریح کرد: این استان در کنار مزیت‌های مختلف از مزیت ممتاز کشاورزی و دامی نیز برخودار است و باید صنایع جانبی و تکمیلی آن مورد توجه و دقت نظر قرار گیرد.

وی از استاندار و مسئولان و نمایندگان این استان خواست تا طرحی را در قالب آمایش سرزمینی تهیه کرده و مورد پیگیری قرار دهند تا امکان پرداخت تسهیلات بانکی برای این طرح‌ها و همچنین حمایت‌های قانونی در مجلس فراهم شود.

گفتنی است، این استان با داشتن نمایندگان پرتلاش و برجسته می‌تواند در اجرایی شدن این طرح آمایشی گام‌های موثر و مفید را برداشته و متناسب با صنعت چشم‌انداز توسعه حقیقی را انجام دهد.
منبع: فارس
نظرات بینندگان