arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۶۱۸۶
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۲ - ۳۰ دی ۱۳۹۳

میزان ذرات معلق در پایتخت بسیار بالاست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: میزان ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در تهران بسیار بالاست.
 
سعید متصدی در خصوص آلودگی هوا اظهار داشت: ذرات معلق ۲.۵ میکرون اکنون مهم‌ترین عامل آلودگی هوای تهران است و شرایط نامساعد ناشی از این امر است.

وی ادامه داد: این ذرات ناشی از منشأ آراماتیک است که باید با بنزین استاندارد میزان بنزن و آراماتیک کاهش دهیم چراکه هر چقدر میزان آراماتیک کاهش یابد ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکون کاهش خواهد یافت و وضعیت هوا بهبود می‌یابد درواقع با اصلاح سوخت از میزان ذرات معلق کمتر از ۲۰.۵ میکرون کاسته می‌شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برخی از صنایع به دلیل استفاده از مازوت ذرات گوگرد تولید می‌کند بنابراین این امر نیز خود باعث تولید ذرات معلق کم‌تر از ۲.۵ میکرون می‌شود بنابراین باید در خصوص دو مورد مذکور فکری اساسی کرد.

متصدی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که وضعیت هوا تا پایان زمستان به این شکل است، اظهار داشت: پیش‌بینی هوا تنها در ۳ روز آینده امکان پذیر است بنابراین نمی‌توان با قطعیت در خصوص وضعیت هوا در ماه‌های آینده صحبت کرد.

وی با اشاره به اینکه با نزدیک شدن به بهار و تمام شدن فصل سرما و زمستان و گذر از وارونگی هوا عامل تجمع غلظت آلاینده‌ها کاهش می‌یابد، گفت: در کلانشهر‌ها به خصوص تهران وارونگی هوا معمولاً باعث آلودگی هوا می‌شود.

متصدی اظهار داشت: هرچند نقش انسان در آلودگی جو موثر است اما طبیعت نیز گاهی اوقات با پدیده اینورژن در تشدید موضوع دخالت دارد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در خصوص پدیده وارونگی هوا، هوای سرد و آلوده به دلیل سنگینی بیشتر در سطح پایین و هوای گرم در ارتفاع بالا قرارمی‌گیرد، بنابراین جو حالت پایدار پیدا می‌کند و غلظت آلاینده‌ها بیشتر می‌شود.

متصدی با بیان اینکه تعداد روز‌های ناسالم نسبت به سال گذشته کاهش یافته است، گفت: امیدواریم بتوانیم با شروع روز هوای پاک که روز گذشته بود تا ۲۹ دی سال آینده شاهد وضعیت بهتر هوا به خصوص هوای تهران شویم و با وجود کنترل‌ها و اقدامات مؤثر در برابر مردم رو سفید شویم.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان