arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۶۲۷۶
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۲۰ - ۳۰ دی ۱۳۹۳

ایران محور مهم سخنرانی اوباما

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس کارکنان کاخ سفید در مصاحبه‌ای رادیویی دو موضوع مهم سخنرانی سالیانه سه شنبه شب اوباما در کنگره را مسائل اقتصادی و مذاکرات هسته‌ای ایران خواند.
 
در آستانه سخنرانی سالیانه باراک اوباما در کنگره آمریکا، رادیو ملی آمریکا گفتگویی با دنیس مک دانوف رئیس کارکنان کاخ سفید درباره سخنرانی سه شنبه شب ترتیب داد.

خبرنگار این رادیو با این سوال آغاز می‌کند که «دموکراتها خواهان بالا بردن مالیاتها هستند و این موضوع بارها با مخالفت جمهوریخواهان مواجه شده و آنها با با طرحهای بیمه درمانی باراک اوباما هم مخالفت کرده‌اند چه جیزی سبب شده که شما فکر کنید کنگره جدید با افزایش مالیاتها موافقت کند؟».

رئیس کارکنان کاخ سفید گفت: «یکی از مواردی که رئیس جمهور در سخنرانی امشب می‌خواهد تاکید کند آن است که که اقتصاد ما در حالتی بهترین عملکرد خود را خواهد داشت که اقتصاد طبقه متوسط رشد کند. رئیس جمهور می‌خواهد از حزب جمهوریخواه بشنود که آنها چه گزینه یا گزینه‌هایی برای پیشبرد وضعیت اقتصاد طبقه متوسط دارند چرا که ما هم به عنوان یک کشور خواهان شنیدن پیشنهادات برای بهبود وضعیت کلی اقتصادمان هستیم».

خبرنگار می‌پرسد «آیا شما این را آغاز گفتگوها درباره اصلاح سیستم مالیاتی می‌دانید که جمهوریخواهان از آن صحبت کرده‌اند که بر مبنای آن مالیات برخی بالا رفته و برخی دیگر مالیات کمتری می بایست بپردازند؟»

این مقام ارشد کاخ سفید می‌گوید:‌«بله اینطور است. در واقع آنچه که ما می‌گوییم آن است که بیایید درباره اصلاح مالیات جدید باشیم چرا که خانواده های طبقه متوسط از آن منتفع می‌شوند».

خبرنگار می‌گوید: «بسیاری از جمهوریخواهان می‌گویند می‌خواهند بیشتر به افرادی که در حال دست و پنجه نرم کردن با مشکلات هستند،‌ تمرکز کنند. میت رامنی در این باره گفته بود که در طول دوران ریاست جمهوری اوباما،‌ تبعیض و بی عدالتی درآمدی افزایش یافته است. آیا رئیس جمهور آماده مذاکره و گفتگو با حزب جمهوریخواه درباره آنچه باید در این باره انجام داد،‌ است؟».

دانوف گفت: ما شاهد پیشرفتهای خوبی در مسائل اقتصادی بوده‌ایم و بیکاری از ۱۰ درصد دوران ریاست جمهوری جرج بوش به ۵.۶ درصد کاهش یافته و ما کسری بودجه را به میزان دو سوم کاهش دادیم. برای اولین بار بیش از ۱۰ میلیون آمریکایی تحت پوشش برنامه‌های مراقبتهای پزشکی و درمانی قرار گرفته‌اند.

مجری رادیو آمریکایی ‌می‌گوید:‌«در موضوع ایران رئیس‌جمهور گفته که در حالی که مذاکرات ادامه دارد هرگونه تلاشی برای اعمال تحریمها را وتو خواهد کرد اما از سوی دیگر تعدادی از اعضای جمهوریخواه و دموکرات کنگره خواهان تصویب طرح‌های تحریمی است. آیا در این باره اقدامی هست که رئیس جمهور آن را بپذیرد؟».

این مقام دولت آمریکا در پاسخ گفت: «فکر می‌کنم کنگره باید فرصت بدهد که ببینیم آیا مذاکرات می‌تواند کارساز باشد یا خیر. بر اساس توافق موقت سال گذشته برنامه اتمی ایران به طور قابل ملاحظه‌ای "فریز" شده و در جاهایی به صورت مهمی به عقب برگشته و پیشرفت خوبی در این باره ایجاد شده است. اگر کنگره بخواهد طی یک سال آینده(پس از پایان ضرب الاجل) اقدامی انجام دهد ما می‌توانیم آن را مورد بررسی قرار دهیم اما در حال حاضر آنها باید به مذاکرات فضا و زمان بدهند ما فکر می‌کنیم اقدامی در جهت تصویب لایحه تحریمها اشتباه است و به درخواستمان از آنها برای توقف در چنین اقدامی ادامه می‌دهیم».

مقام آمریکایی در پاسخ به این سوال که «برخی می‌گویند شاید رئیس جمهور روحانی در ایران در حال از دست دادن زمان است، آیا رئیس جمهور اوباما هم در آمریکا در حال از دست دادن زمان است؟» گفت: «به نظر من سوال مهم آن است که منافع ملی آمریکا چیست. ما باید به تبعات نیل ایران به سلاح هسته ای توجه کنیم و اجازه آن را ندهیم ما زمان مورد نیاز برای مانع شدن از این امر را از دست نداده‌ایم».

رئیس کارکنان کاخ سفید با اشاره به توافق موقت ژنو بین ایران و ۵+۱ گفت: «بر اساس توافق موقت سال گذشته، پیشرفت خوبی در فریز کردن برنامه هسته‌ای ایران صورت گرفته امری که در یک دهه گذشته پیشرفتی بزرگ محسوب می‌شود».
منبع: فارس
نظرات بینندگان