arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۶۳۰۴
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۰۸ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۳

تكذيب «حذف يارانه نقدي ثروتمندان»

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 حذف يارانه افراد متمول بحث تازه‌اي نيست و در محافل مختلف در هفته‌هاي اخير روي آن بحث مي‌شود. اما اگر بخواهيد مهم‌ترين و تاثيرگذارترين تبادل نظرها را در اين رابطه پيگيري كنيد بهتر است روي پيشنهادات و انتقادات نمايندگان مجلس در بهارستان زوم كنيد؛ پيشنهاداتي كه گاهي كاربست عملي ندارند و بيشتر بوي شعارهاي سياسي مي‌دهند. در اين ميان هر روز اخبار ضد و نقيضي منتشر مي‌شود كه نشان از عدم انسجام مجلسيان درباره چرايي و چگونگي حذف يارانه ثروتمندان دارد.

در همين رابطه روز گذشته، خبري به نقل از سيد هاشم بني هاشمي، عضو كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي در خبرگزاري‌ها منتشر شد. بر اساس اين خبر مصوبه‌اي در كميسيون انرژي مجلس به تصويب رسيده كه براساس آن يارانه افرادي كه درآمد بيشتر از دو ميليون تومان دارند، از دريافت يارانه نقدي منع مي‌شوند. اين خبر ما را بر آن داشت كه با تعدادي از نمايندگان مجلس تماس بگيريم و صحت و سقم آن را دريابيم.

عبدالله تميمي، عضو كميسيون انرژي در دفاع از اين «مصوبه» اظهارنظر كرد. وي در حالي كه از اين «مصوبه» دفاع مي‌كرد، گفت: «اين مصوبه احتمالا در كميبسيون تلفيق تصويب شده است». وي در نهايت خاطرنشان كرد: «در هفته گذشته در جلسات مجلس نبودم و اطلاع دقيقي از اين مساله ندارم.»

اما ديگر نمايندگان نسبت به اين مساله ابراز بي‌اطلاعي كردند. از جمله يكي از نمايندگان از خبرنگار «اعتماد» خواست به او زمان بدهد تا مصوبات كميسيون انرژي و تلفيق را ببيند و سپس در اين رابطه صحبت كند. وي كه نمي‌خواست نامش فاش شود در تماس ديگري كه دقايقي بعد با او گرفته شد، گفت: «چنين چيزي در كميسيون انرژي تصويب نشده است». وي افزود: «تمام مصوبات اخير كميسيون انرژي و تلفيق را نگاه كردم اما چنين مصوبه‌اي در آن نديدم. سپس با رييس كميسيون و آقاي بني‌هاشمي تماس گرفتم. در مجموع اين تماس‌ها متوجه شدم كه آقاي بني‌هاشمي دچار سوءتفاهم شده و فكر كرد پيشنهادشان تصويب شده كه اين مساله اشتباه است. هر چند ايشان مي‌توانند پيشنهاد خود را در صحن علني مجلس به بحث بگذارند و در آن‌جا براي كاربست عملي آن تلاش كنند.» وي از خبرنگار «اعتماد» خواست تا نامي از او نبريم و در ادامه حاضر نشد كه درباره مساله چگونگي هدفمندي يارانه‌ها صحبتي انجام دهد.

از طرف ديگر حجت‌الاسلام موسي احمدي، نماينده مردم كنگان در مجلس و عضو كميسيون انرژي هم در گفت‌وگو با «اعتماد» ضمن اعلام بي‌اطلاعي از تصويب چنين مصوبه‌اي، مدعي شد كه چنين مصوبه‌اي در كميسيون انرژي وجود ندارد و اين موضوع تنها پيشنهاد بني‌هاشمي است».

در مرحله آخر با شخص سيد‌هاشمي بني‌هاشمي، نماينده‌اي كه در گفت‌وگو با خبر‌گزاري تسنيم از تصويب طرحي براي حذف يارانه نقدي افرادي كه بيش از دو ميليون تومان در آمد دارند، خبر داده بود تماس گرفتيم. وي در ابتدا مدعي شد كه اين پيبشنهاد تصويب شده اما در اواسط گفت‌وگو از تصويب نهايي آن اظهار بي‌اطلاعي كرد. در پايان مي‌توانيد جزييات گفت‌وگوي «اعتماد» با سيد هاشم بني هاشمي را بخوانيد.

  آيا در كميسيون انرژي حذف يارانه نقدي افرادي‌كه درآمد بيش از دو ميليون تومان دارند، تصويب شد؟

فكر كنم تصويب شده.

 شما در مصاحبه با تسنيم از تصويب اين طرح صحبت كرديد؟

بله، خب تصويب شده.

 در گفت‌وگوهايي با اعضاي ديگر كميسيون انرژي، اين موضوع را تكذيب كردند؟

جدا؟ پس حتما نشده! تعجب مي‌كنم تصويب نشده.

 چطور شما خبر نداريد اين مساله تصويب شده يا خير، در حالي كه در گفت‌وگويي از تصويب آن خبر داديد؟

آخر روزي كه راي‌گيري بود من حضور نداشتم و فكر مي‌كردم حتما تصويب شود. گويا در جلسه راي‌گيري تنها چند نفر حضور داشتند و اين پيشنهاد كه از طرف من و آقاي مروي مطرح شد در روزهايي كه بحث در گرفت، با مخالفت جدي نماينده‌اي هم همراه نشد. به همين خاطر فكر مي‌كردم تصويب شده است.

  پس اين موضوع تنها پيشنهاد شماست؟

تنها پيشنهاد من نيست. همان‌طور كه گفتم اين پيشنهاد من و آقاي مروي است. البته آقاي مصباحي مقدم هم پيشنهادي دارند كه شبيه اين پيشنهاد است.

 حال كه اين موضوع تصويب نشده، نتيجه پيشنهاد شما چه مي‌شود؟

اگر تصويب مي‌شد، آن را به كميسيون تلفيق مي‌فرستادند و در كميسيون بحث مي‌كردند و در صورتي كه آن‌جا هم تصويب مي‌شد به صحن علني مجلس براي تصويب مي‌رفت. تصويب هم نشود مشكلي نيست و آن را به عنوان يك پيشنهاد مي‌توان در صحن مجلس مطرح كرد.

   استدلال اين طرح شما چيست؟

منطق اين بحث اين است كه افرادي كه درآمدهاي بالاي دو ميليون تومان دارند، نيازي به دريافت يارانه ندارند و يارانه نقدي تنها بايد به افرادي تعلق بگيرد كه درآمدهاي كمتر از دو ميليون تومان دارند يا تحت پوشش نهادهايي مانند كميته امداد و بهزيستي هستند. از سوي ديگر در صورتي كه اين افراد از دريافت يارانه خودداري كنند، مبلغي حدود ١٦ هزار ميليارد تومان مابه‌التفاوت ايجاد مي‌شود كه بايد آن را در بخش‌هاي مربوط به نيرو و توليد سرمايه‌گذاري كرد.

 اما در مجموع اين پيشنهاد مورد تصويب قرار نگرفت و به عنوان پيشنهاد شخصي شما باقي ماند.

والله موضوع همان‌طوري است كه گفتم. در روز راي‌گيري مربوط به اين پيشنهاد حضور نداشتم و با توجه به بحث‌هايي كه در مجلس حول اين مساله شكل گرفت فكر مي‌كردم حتما تصويب مي‌شود. در جلسه راي‌گيري هم چند نفر از نمايندگان حضور داشتند كه گويا آن‌طور كه شما مي‌گوييد تصويب نشده است.

منبع : اعتماد
نظرات بینندگان