arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۶۳۸۲
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۵ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۳
گزارش فارن پالسی از حکم اعدام در عربستان

وحشت سعودی‌ها از علنی شدن گردن‌زنی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عربستان سعودی، رهبر گردن زنی های جهان برای هشدار دادن به شهروندان خود، مخوف ترین شکل مجازات در ملأعام را اجرا می کند. اما همانطور که دستگیری مردی که از گردن زنی اخیر در این کشور فیلم گرفته نشان می دهد، این پادشاهی در اطلاع رسانی و انتشار اخبار مربوط به روش های وحشیانه مجازات عربستان در جهان محتاطانه عمل می کند.

به گزارش فارن پالسی، این ویدئو که روز شنبه 17 ژانویه به صورت آنلاین در دسترس مخاطبان قرار گرفت، مقامات امنیتی را در حال آرام کردن زنی چادر به سر به تصویر می کشد که پیش از بلند شدن شمشیر و قطع شدن گردنش، در حال التماس است. این زن که بر اساس بررسی های دولت عربستان دارای ملیت میانماری بوده، از سوی دادگاهی در ریاض متهم به قتل دختر شوهرش شده بود و در مکه گردن زده شد.

روز یکشنبه پلیس عربستان پلیسی که این ویدئو را تهیه کرده بود را به اتهام جرایم سایبری دستگیر کرد. تحلیل گران می گویند دستگیری وی را نمی توان با موضع گیری رسمی عربستان مبنی بر اینکه گردن زدن افراد بر اساس قوانین اسلامی، مجازاتی مناسب است، هماهنگ دانست. این مسئله احتمالا بازتاب حساسیت دولت عربستان نسبت به انتقادات روز افزون و مقایسه سعودی ها با گروه افراط گرای داعش است.

عربستان به دلیل اجرای همان مجازات های وحشیانه ای که نیروهای داعش انجام می دهند، به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.

مداوی الرشید از محققان عرب حاضر در لندن گفت که گردن زدن مردم در ملأعام روش عادی ریاض برای اثبات قدرت است. اما به گفته وی، به نظر می رسد زمانیکه فیلم این اتفاق به صورت بین المللی دست به دست می شود، این پادشاهی احساس ناراحتی می کند، «به خصوص در زمانیکه داعش دقیقا دست به همین اقدامات می زند.»

الرشیدی در ادامه افزود: «این تنها یکی از نمونه های تناقضات سعودی ها است.»

سارا لی ویتسون، مدیراجرایی ناظران حقوق بشر بخش خاورمیانه و شمال آفریقا گفت: «ظاهرا عربستان به شدت از اینکه این دست وحشیگری هایش علنی شود، شرم دارد.» وی گفت این مجازات ها برای مردم در داخل این پادشاهی- که اغلب شان از گردن زدن به عنوان یک حکم قانونی حمایت می کنند- در نظر گرفته شده، نه برای ناظران خارجی.

ویتسون پیش بینی کرد که احتمالا دولت عربستان مردی که فیلم گردن زنی را منتشر کرده را متهم به ضربه زدن به محبوبیت عربستان خواهد کرد که این خود اقدامی طعنه آمیز است.

لیندا خطیب، مدیر مرکز خاورمیانه کارنگی در بیروت گفت که احتمالا ریاض به خوبی متوجه واکنش شدید بین المللی نسبت به شلاق زدن بدوی است. و دقیقا همین مسئله باعث شده درست در زمانیکه عربستان تلاش می کند متحد قابل قبولی برای آمریکا در مقابله با گروه های تندرو و افراط گرا باشد، اقداماتش با داعش مقایسه شود. اما خطیل گفت که دستگیری آن مرد پلیس توسط دولت عربستان «تاکیدی دوباره بر عدم وجود آزادی بیان در این کشور است.»

عربستان طی سال 2014، 87 نفر را به اتهام جرایمی از قبیل تجاوز، قتل، سرقت مسلحانه و قاچاق مواد مخدر اعدام کرد و از آغاز سال 2015 تاکنون نیز دستک کم 10 نفر دیگر اعدام شده اند.

ویتسون گفت جامعه بین المللی باید فشارها بر عربستان را افزایش دهد تا به این مجازات های وحشیانه که به مدلی برای داعش تبدیل شده، پایان دهد.

ویتسون در خاتمه افزود: «ما نمی توانیم بر روش اجرای مجازات داعش اثربگذاریم اما می توانیم چگونگی اجرای حکم در کشور متحدمان، عربستان تغییر دهیم.»

منبع : فرارو
نظرات بینندگان