arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۶۳۹۶
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۷ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۳

لاوروف: خواهان جنگ سرد جدید نیستیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 وزیر خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد: مسکو خواهان جنگ سرد جدید نیست.
 
به گزارش اسکای نیوز عربی، سرگئی لاوروف، وزیرخارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی گفت: روسیه از منافع ملی خود دفاع می‌کند اما اعلام می‌کنیم که ما خواهان رویارویی و شروع جنگ جدید سرد نیستیم.
 
لاوروف همچنین عنوان داشت: تلاش‌ها برای به حاشیه کشاندن روسیه شکست خواهد خورد.ما از شرکای غربی خود می شنویم که روسیه منزوی شده است، بخصوص باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا این مساله را تکرار می‌کند، این تلاش‌ها هیچگاه موثر نخواهد بود. رئیس‌جمهور پوتین گفته است که روسیه هرگز به خودانزوایی دچار نخواهد شد.
 
وی افزود: پیام روز گذشته باراک اوباما نشان داد که فلسفه آمریکا بر یک محور و یک قیاس متمرکز است: اینکه ما نفر اولیم و همه باید با این فلسفه موافقت کنند. این با واقعیات امروزی مطابقت ندارد. آمریکا در آرزوی تسلط بر جهان است. به اعتقاد من این گرایش رو به نابودی است اما تغییر ممکن است. کاملا مشخص است که این موضع نمی‌تواند دائما بماند.
 
لاوروف گفت متقاعد شده که منطق رهبری در نهایت در روابط روسیه و آمریکا به شکلی دیگر خواهد شد. من مطمئنم که منطق رهبری، منطق فعالیت جمعی براساس نگرش‌های مشترک و نه منافع شخصی پیروز خواهد شد
 
وزیر خارجه روسیه همچنین از واشنگتن خواست همکاری با مسکو را از سربگیرد. وی گفت: روابط میان مسکو و واشنگتن از سال 2014 به شدت بد شده است. ما خواهان از سرگیری موثر مذاکرات در سطح دوجانبه و بین‌المللی هستیم. اما مذاکره تنها در صورتی ممکن است که براساس برابری و احترام متقابل به منافع طرفین باشد.
 
لاوروف تاکید کرد: قطع روابط با ناتو انتخاب روسیه نیست. ناتو در متوقف کردن همکاری نظامی و مدنی با روسیه تصمیم‌گیری کاملا سیاسی انجام داد اما روسیه اجازه وقوع جنگ سرد دیگری نخواهد داد. ناتو در رویارویی با روسیه کاملا از آمریکا تبعیت کرد. حوادث سال‌های گذشته ثابت کرد که تنها اقدام جامع راه‌حل مشکلات امنیتی و ثبات در جهان است.
 
لاوروف به این نکته اشاره کرد که انتخاب ناتو برای رویارویی با مسکو نشان داد که تفکر جنگ سرد هنوز وجود دارد و غرب همکاری را فدای ایدئولوژی کرده است.
 
وی افزود: ناتو راه مقابله را برگزید. سرعتی که اعضای ناتو برای قطع روابط با مسکو داشتند نشان داد که تفکر جنگ سرد از بین نرفته و آنها هنوز به ائتلاف به عنوان ابزاری برای پیشبرد منافع خود می‌نگرند. شورای روسیه - ناتو در سال 2002 به عنوان مکانیزمی برای مشاوره، توافق و تصمیم‌گیری ایجا شد اما جایگاهی برای مذاکرات برابر نشد.
 
وزیر خارجه روسیه با تاکید بر اهمیت ارتباط مستقیم میان نمایندگان کی‌یف و شرق اوکراین برای حل بحران این کشور دولت آمریکا را به بازگشت به همکاری‌های مشترک با روسیه فرا خواند.
 
لاوروف همچنین عنوان داشت: ملت اوکراین تنها کسانی هستند که حق تعیین سرنوشت خود را دارند و نباید هیچگونه دخالت خارجی در این خصوص صورت گیرد.
 
وزیر خارجه روسیه با بیان این که اوضاع جهان به نسبت چند سال گذشته پیچیده‌تر شده‌ است اوضاع خاورمیانه و تهدیدهای تروریسم را دو چالش اصلی در جهان خواند.
 
وی گفت: تنها با تلاش‌ گروهی می توان از این بحران‌ها عبور کرد و باید بگویم همکاری با بروکسل بحران اوکراین را کاهش می‌دهد.
 
لاوروف در ادامه تاکید کرد: روسیه در حل و فصل پرونده شیمیایی سوریه براساس اصل همکاری و حمایت از مذاکرات دولت با مخالفان این کشور نقش به سزا داشته و اعلام می‌کنم که مبارزه با تروریسم از اولویت‌های روسیه است.
 
وزیر خارجه روسیه همچنین گفت که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در سفر اخیرش به پکن 50 توافقنامه مشترک با چین امضا کرده است.
 
رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه گفت که کشورش خواهان تداوم همکاری‌ها با اتحادیه اروپاست. وی تاکید کرد: شرایط کنونی اوکراین باعث وخیم شدن مسائل مشکل زا میان روسیه و کشورهای عضو اتحادیه اروپا شده است. از نظر ما ضروری است که مذاکراتی برپایه اصل برابری و احترام متقابل برگزار شود.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان