arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۶۵۶۰
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۷ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۳

سرطان، دومین عامل مرگ و میر در کشور

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: سرطان ناشی از تکثیر غیر طبیعی سلول هاست و دومین یا سومین عامل مرگ و میر در استان و کشور است.

 ابراهیم قادری امروز(2 بهمن) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از 8 تا 15 بهمن ماه هر ساله به عنوان هفته ملی سرطان در کشور نامگذاری شده است.

وی افزود: سرطان ناشی از تکثیر غیر طبیعی سلول هاست و دومین یا سومین عامل مرگ و میر دراستان و کشور است.

این متخصص اپیدمیولوژی و مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی کردستان عنوان کرد: از جمله شایع ترین سرطان‌های مردان در کل کشور به ترتیب سرطان پوست، معده، پروستات، مثانه و کولورکتال می باشد.

وی تصریح کرد: شایعترین سرطان‌های زنان نیز در کشور سرطان پستان، پوست، کولورکتال، معده و لوکمی می باشند.

قادری با اشاره به اینکه سرطان پوست در مردان و سرطان پستان در زنان نیز بیشترین آمار سرطان در استان را دارند، ذکر کرد: آمار سرطان در کردستان در سال 92 نشان می دهد که از هر 610 مورد زن، 123 مورد دچار سرطان پستان و از هر 910 مورد مرد نیز 140 مورد مبتلا به سرطان پوست هستند.

وی ادامه داد: میزان بروز سرطان ها در شهرستان های مختلف به علت دارا بودن شرایط مختلف، متفاوت می باشد.

مدیر گروه پیشگیری از بیماری های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به پیش بینی سازمان بهداشت جهانی ذکر کرد: بر اساس این پیش بینی مرگ و میر ناشی از سرطان تا سال 2030 افزایش پیدا می کند.

قادری با اشاره به اینکه دو سوم از سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند، یک سوم سرطان‌ها به شرط آنکه زود تشخیص داده شده و درمان شوند، قابل درمان می باشند.

وی با اشاره به اینکه 13 تا 15 درصد مرگ و میر در کشور ناشی از سرطان است، اظهار کرد: بسیاری از سرطان ها ریشه مشترکی دارند که مصرف الکل، مصرف دخانیت، رژیم غذایی ناسالم و نداشتن فعالیت فیزیکی از جمله مهمترین عوامل ابتلا به سرطان است که در 4 سطح قابل پیشگیری می باشد.

این متخصص اپیدمیولوژی با اشاره به اینکه تمامی این سطح‌ها در حوزه کار دانشگاه علوم پزشکی نمی‌گنجد، عنوان کرد: تنها در صورتی می توان در زمینه کنترل سرطان موفق عمل کرد که همکاری و تعامل بین بخشی خوبی وجود داشته باشد و با آموزش همگانی در کشور نیز می توان این بیماری مهلک را کنترل و درمان کرد.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان