arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۶۶۱۹
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۱ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۳

گزارش فرانس پرس از درگذشت پادشاه عربستان و انتخاب پادشاه جديد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خبرگزاری فرانسه در گزارشی از ریاض به قلم ایان تیمبرلیک نوشت: عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی روز جمعه درگذشت و برادرش سلمان بن عبدالعزیز به عنوان حاکم بزرگترین کشور صادرکننده نفت انتخاب شد.

به گزارش «انتخاب»، دیوان سلطنتی عربستان در بیانیه ای اعلام کرد ملک سلمان ، شاهزاده مقرن را به عنوان ولیعهد عربستان سعودی معرفی کرده است.

به موجب این بیانیه ، مراسم خاکسپاری پادشاه عربستان روز جمعه برگزار خواهد شد و سعودی ها برای بیعت با پادشاه جدید که 79 سال دارد و شاهزاده مقرن در کاخ سلطنتی دعوت خواهند شد.
عبدالله بن عبدالعزیز سال 2005 به پادشاهی رسید و در این مدت عربستان به متحد کلیدی آمریکا در جهان عرب تبدیل شد.

این کشور با پیوستن به ائتلاف ضد داعش که به رهبری آمریکا تشکیل شده است مواضع این گروه را در عراق و سوریه نیز هدف قرار داده است.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا پس از اعلام خبر درگذشت عبدالله بن عبدالعزیز ، به وی به عنوان دوستی ارزشمند ادای احترام کرد.

اوباما در بیانیه ای اعلام کرد دو کشور در زمینه مقابله با بسیاری از چالش ها با یکدیگر همکاری داشتند و من همواره دیدگاه های ملک عبدالله و دوستی واقعی و صمیمانه با او را ارج نهاده ام.

عربستان سعودی به عنوان تولیدکننده اصلی سازمان کشورهای صادرکننده نفت ، اوپک ، در ماه های اخیر نقشی اساسی در مخالفت ورزی این سازمان با کاهش تولید نفت داشته است.

در پی درگذشت پادشاه این کشور ، بهای نفت رو به افزایش گذاشت و هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت برای تحویل در ماه مارس سه و یک دهم درصد افزایش قیمت داشت.

دانیل آنگ تحلیلگر موسسه فیلیپ فیوچرز در سنگاپور می گوید بازار در انتظار اقدامات پادشاه جدید عربستان در ارتباط با مسئله عرضه بیش از حد نفت است.

شهرهای مقدس مکه و مدینه در عربستان قرار دارد.

انتظار می رود سلمان پادشاه جدید عربستان در زمینه مسائل مربوط به سیاست خارجی و انرژی و نیز اجرای اصلاحات در این کشور پادشاهی به شدت محافظه کار دنباله روی سیاست های برادرش باشد.
عبدالله در زمان پادشاهی عربستان محتاطانه در مسیر تغییرات گام نهاد و با اقداماتی همچون فراهم کردن زمینه راهیابی زنان به مجلس مشورتی ، محافظه کاران را به چالش کشید.

وی در زمینه توسعه اقتصادی عربستان گام های مهمی برداشت و در زمان پادشاهی وی بود که عربستان به سازمان جهانی تجارت پیوست.

این در حالی است که عربستان به سبب پیشینه حقوق بشری این کشور از جمله بازداشت ناراضیان همچنان با انتقادهای گسترده ای مواجه است.

عربستان سعودی تنها کشور جهان است که به زنان اجازه رانندگی نمی دهد.

در سال های اخیر نگرانی های بسیاری درباره وضعیت جسمانی سلمان عبدالعزیز که بارها تحت عمل جراحی قرار گرفته به وجود آمده بود اما با مطرح شدن مسائلی درباره سلامت عبدالعزیز ، جایگاه وی در کشور تقویت شد.

عبدالله ماه مارس گذشته در اقدامی غیرمنتظره مقرن را به سمت معاون ولیعهد منصوب کرد و این اقدام با هدف از میان برداشتن موانع پیش روی انتقال قدرت صورت گرفت.

مقرن محرم اسرار و مورد اعتماد عبدالله بود . این افسر سابق نیروی هوایی در سال 1945 متولد شد و جوانترین پسر عبدالعزیز بن سعود بنیانگذار عربستان سعودی است.

از زمان درگذشت عبدالعزیز در سال 1952 ، نظام پادشاهی عربستان به طور نظامند نسل به نسل در میان پسران وی اداره می شود.

به دنبال درگذشت پادشاه عربستان سکوت خیابان های ریاض را فراگرفت اما بسیاری از سعودی ها در سوگ درگذشت پادشاه کشورشان به رسانه های اجتماعی روی آوردند.
*واحد مرکزی خبر
نظرات بینندگان