arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۶۶۶۴
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۵ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۳

اپراتور سابق پهپادهای آمریکا: واقعا نمی‌دانستیم به چه کسی حمله می‌کنیم!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 اپراتور سابق پهپادهای آمریکا این مساله را تایید کرد که واقعا نمی‌دانسته در طول شش ماه خدمتش در این سمت به چه کسی یا چه هدفی شلیک می‌کند و هویت و ماهیت هدف اغلب تایید نمی‌شود.

به گزارش راشاتودی، از سال 2001 و پس از آن در ریاست جمهوری باراک اوباما، آمریکا حملات پهپادی زیادی علیه اهدافی انجام داد که گمان می‌رفت شبه نظامیانی در افغانستان، یمن، پاکستان و سومالی باشند.

این برنامه که به صورت مخفیانه صورت گرفته به صورت مداوم و به خاطر تلفات بیشمار غیرنظامیان در این کشورها به باد انتقاد گرفته شده است.

دادگاه عالی پیشاور پاکستان در 2013 حکم داد که این حملات جنایت جنگی و نقض بیانیه جهانی سازمان ملل درباره حقوق بشر است. اما دولت اوباما با تاکید بر اینکه این حملات دقیق بوده و متد موثری در مقابله با تروریسم و شبه نظامیان هستند، به این حملات ادامه می‌دهد.

براساس آمارهای جمع آوری شده توسط گروه حقوق بشری Reprieve که در نوامبر گذشته میلادی منتشر شد، تلاش‌ها برای کشتن 41 هدف در سراسر پاکستان و یمن به قربانی شدن 1147 تن منجر شد.

براندون بریانت، اپراتور سابق پهپادهای آمریکا که به تنظیم دوربین‌های نصب شده بر روی پهپادها و جمع آوری سایر اطلاعات توسط سخت‌افزارهای روی پهپادها مشغول به کار بود، در یک پایگاه هوایی در نوادا، آمریکا فعالیت می‌کرد. این مرد که در سال 2011از سمتش دست کشید به شدت از این برنامه انتقاد کرد و رهبری آمریکا را مسئول تایید و کشتار غیرنظامیان می‌داند.

وی گفت: هیچ نظارتی وجود نداشت. من تنها می‌دانم که این یک برنامه بیمار و نادرست است و مردم باید اصل قضیه را بدانند. مردم باید بدانند که نظارت دقیق وجود ندارد.

این اپراتور سابق پهپادهای آمریکا از خانواده قربانیان حملات پهپادی آمریکا عذر خواست و تخمین زده در جریان این حملات 1926 تن کشته شده‌اند و افزود: من به خاطر این خطا و اشتباه متاسفم و تمام تلاشم را برای جلوگیری از وقوع چنین اشتباهاتی در آینده به کار می‌گیرم.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان