arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۶۶۷۰
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۶ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۳

اولین سخنرانی پادشاه جدید عربستان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 ملک سلمان بن عبد العزیز پادشاه جدید سعودی، در نطقی تلویزیونی، درگذشت ملک عبد الله بن عبد العزیز را تسلیت گفت و تاکید کرد که او زندگی‌اش را وقف دفاع از مسائل امت عربی و اسلامی کرده بود.

ملک سلمان 80 ساله که بیماری آلزایمر هم دارد، با دشواری، متن از پیش آماده شده‌ای را برای اعلام خبر مرگ ملک عبدالله قرائت می‌کند.

متن اولین سخنرانی پادشاه جدید عربستان:

خدای را شکر که فرموده است: «کل من علی‌ها فان و یبقى وجه ربک ذوالجلال و الإکرام» (همه کسانى که بر روى زمین زندگى مى‏کنند، سرانجام فناپذیر و رفتنى هستند و و تنها ذات پاک و بى‏همتاى پروردگارت - که شکوهبار و بخشنده است - ماندنى است».

درود و سلام بر رسول خدا محمد و خاندان و یارانش.

با دل‌هایی مومن به قضا و قدر خداوند و آکنده از حزن و اندوه، به ملت وفادار سعودی و امت عربی و اسلامی، فقدان مردی بزرگ خادم حرمین شریفین ملک عبدالله بن عبد العزیز رحمه الله را تسلیت می‌گویم. اراده خداوند بر این بود که او را به سوی خود فراخواند آن هم پس از آنکه زندگی خود را به اطاعت از خداوند، تعالی دینش و سپس خدمت وطن و امتش و دفاع از مسائل دو امت عربی و اسلامی گذراند.»

از خداوند متعال می‌خواهم که او را با رحمت وسیعش در بر گیرد، در بهشت وسیعش سکنی دهد و به او برای همه اعمال گرانقدرش و خدمتی که به دین، وطن و امتش کرد، جزای خیر عطا کند. از خداوند سبحان می‌خواهیم که به ما صبر و اجر عطا کند تا در برابر این مصیبت بزرگ چیزی نگوییم مگر آنچه که خداوند ما را بدان امر کرده. «إنا لله و إنا الیه راجعون».

برادران و خواهران هموطنم:

من که به خواسته خداوند این امانت بزرگ بر دوشم گذاشته شد، از خداوند سبحان می‌خواهم که مرا مشمول یاری و توفیقاتش کند، از او می‌خواهم که راه حق را به ما نشان دهد، پیروی از خود را به ما ارزانی دارد، باطل را به ما نشان دهد و دوری از آن را نصیبمان گرداند. به حول و قوه الهی، به راه راستی که این کشور از زمان تاسیس به دست بنیانگذارش عبد العزیز –رحمه الله- و سپس فرزندانش –رحمهم الله- پی گرفت، پایبند خواهیم بود و آن را‌‌ رها نخواهیم کرد. قانون ما کتاب خداوند و سنت پیامبرش صلی الله علیه و سلم است.

برادران و خواهرانم:

امت عربی و اسلامی ما، امروز بیش از پیش به وحدت و همبستگی احتیاج دارد. در این کشور که خداوند با انتخاب آن برای رسالت خود و قبله مسلمانان، مشرفش کرد، راه خود را در مسیر وحدت صف و کلمه و دفاع از مسائل امتمان ادامه خواهیم داد و در این راه از آموزه‌های دین اسلام حنیف که خداوند ما را به آن هدایت کرد، هدایت خواهیم جست؛ دینی که دین صلح، رحمت، میانه روی و اعتدال است.

از خداوند متعال می‌خواهم که من را برای خدمت به ملت عزیزمان و تحقق آرزو‌هایش موفق کند، امنیت و ثبات را برای کشورمان حفظ کند و ما را از هر بدی و بلا حمایت کند که اوست ولی و توانا، و لا حول و لا قوة إلا بالله.
نظرات بینندگان