arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۶۶۷۲
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۸ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۳

کابوسی برای پادشاه جدید عربستان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
قریب به یک دهه است که کارشناسان مسائل عربستان از انتقال قدرت در این کشور صحبت می‌کنند اما اکنون پس از مرگ ملک عبدالله این موضوع همچون همیشه اسرارآمیز به نظر می‌رسد.


تسنیم: مرگ پادشاه عربستان و همزمانی این اتفاق با گسترش دامنه فعالیت‌های گروه‌های افراطی در میان جوانان این کشور موضوعی حساس و خطرناک برای پادشاه جدید عربستان به شمار می‌رود.

به گزارش واشنگتن‌پست، قریب به یک دهه است که کارشناسان مسائل عربستان از انتقال قدرت در این کشور صحبت می‌کنند اما اکنون پس از مرگ ملک عبدالله این موضوع همچون همیشه اسرارآمیز به نظر می‌رسد.

مرگ ملک عبدالله به نحوی باعث تغییر در پادشاهی این کشور خواهد شد که ممکن است چندین سال به طول بیانجامد. از جایگزین‌های وی شاهزاده سلمان و شاهزاده مقرن نام برده می‌شود. پادشاهی آل سعود طی روزها و ماه‌های آینده تمام تمرکز خود را بر روی جانشین بعدی ملک عبدالله خواهد گذاشت. عربستان به عنوان مرکز سنی‌های دنیا به شمار می‌رود که فقدان یک رهبر در آن می‌تواند عواقب بسیاری را در کشورهایی مانند سوریه و یمن که در حال حاضر با ناآرامی‌های بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کنند به همراه داشته باشد.

به گزارش این نشریه مرگ ملک عبدالله همزمان با تشدید تنش میان تهران و ریاض اتفاق افتاد. ایران نفوذ بسیاری در دمشق، بغداد، بیروت و صنعا داشته و عربستان با حمایت مالی از مخالفان در این مناطق به دنبال مقابله با این نفوذ بوده است هرچند در تمام این مناطق با شکست مواجه شده است. بسیاری در عربستان آمریکا را عامل این شکست می‌دانند اما بیش از هرعامل خود آنها عامل این شکست هستند و شکست در این جبهه به معنی شکست برای سنی‌ها به ویژه رهبری عربستان است.

درحال حاضر موضوعی که یه یک کابوس برای عربستان تبدیل شده گسترش نفوذ گروه داعش و افراطی‌ها در میان جوانان این کشور است. جوانان در عربستان بیشترین استفاده را از  توییتر و فیسبوک می‌کنند و همین موضوع آنها را به یکی از اهداف بالقوه گروه‌های افراطی تبدیل کرده که با استفاده از اینترنت نیروهای زیادی را جذب خود کرده‌اند. هرچند نسل جدید در این کشور استقبال خوبی از دموکراسی کرده اما با توجه به فعالیتهای داعش به نظر می‌رسد که رهبری این کشور بار دیگر اجرای سیاستهای سرکوبگرانه و حکومت به این شیوه را در دستور کار خود قرار دهند.

نظرات بینندگان