arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۶۷۱۳
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۹ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۳

تخریب دیوار حرم دانیال (ع)؛ حادثه یا سهل انگاری؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تخریب بخشی از دیوار محوطه حرم دانیال نبی(ع) در شوش موجب نگرانی دوستداران میراث فرهنگی و اهالی محلی شده که اطلاع رسانی بیشتر پیرامون این رخداد را اجتناب ناپذیر کرده است.

شهریور ماه امسال کلنگ طرح توسعه حرم آستان حضرت دانیال نبی (ع) در حالی به زمین زده شد که اعتبار چندانی برای اجرای این طرح تامین نشده بود و تاخیر در تامین اعتبار برای اجرای عملیات بتن ریزی موجب گردید تا بخشی از دیوار محوطه این حرم سه روز قبل تخریب شود.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شوش زمان ریزش دیوار ضلع شمالی محوطه حرم را ساعت چهار بامداد روز سه شنبه 30 دی ماه عنوان کرد و گفت: دیوار مذکور که در سال 1353 احداث شده فاقد هر گونه ارزش تاریخی ، مذهبی و فرهنگی است و مصالح بکار رفته در این دیوار آجر سفال سوراخ دار با ملات سیمان است.

علیرضا ابوالمشهدی ضمن تکذیب قدمت این دیوار که برخی آن را از دوره قاجاریه عنوان کرده اند ، بیان داشت:دیوار مذکور در طرح توسعه حرم می بایست تخریب شود که به دلیل تاخیر در بتن ریزی ناشی از تامین نشدن اعتبار لازم خود به خود فرو ریخت.

وی گفت: طرح توسعه حرم دانیال نبی (ع) در مساحت دو هزار و 900 متر مربع در دو طبقه طراحی شده که نمایندگان سازمان های میراث فرهنگی و اوقاف اجرای آن را از نظر فنی و تاریخی مد نظر دارند.

وی همچنین اظهار داشت:در صورت تامین اعتبار لازم برای بتن ریزی در مجاورت دیوار در راستای طرح توسعه حرم، این اتفاق که اکنون عده ای را نگران کرده رخ نمی داد ضمن این که تخریب دیوار مذکور به عنوان بخش الحاقی به حرم در سال 1353 در طرح توسعه آن دیده شده است.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شوش بیان داشت:در تخریب این دیوار هیچ کس مقصر نبوده ضمن این که با توجه به گودبرداری انجام شده در اطراف دیوار از مدتی پیش اطراف آن حصار کشی شده بود تا در صورت ریزش خسارت جانی یا مالی به دنبال نداشته باشد.

وی با انتقاد از تامین نشدن اعتبار لازم برای اجرای طرح توسعه حرم دانیال خاطر نشان کرد: طرح توسعه حرم دانیال از جمله مصوبات سفر دولت قبلی به استان خوزستان بوده که در سال 1387 با 500 میلیارد ریال به تصویب رسید اما تنها 20 میلیارد ریال آن از سوی وزارت نفت به حساب استانداری خوزستان در دولت قبلی واریز گردید که استانداری نیز در پرداخت این مبلغ به مجری طرح به دلایل مختلف کوتاهی کرد، لذا اجرای آن به رغم تخریب صورت گرفته به طول انجامید.

وی بیان داشت:در طرح توسعه حرم دانیال نبی به نظر کارشناسان میراث فرهنگی و اوقاف و امور خیریه توجه شده ضمن اینکه مجری آن ستاد نوسازی مدارس است.

ابوالمشهدی به اصابت چندین گلوله توپ به گنبد و حرم حضرت دانیال نبی (ع) در دوران جنگ هشت ساله از سوی عراق نیز اشاره کرد و گفت: بر اثر بمباران دشمن رواق ها و دیوار محوطه دانیال نبی (ع) آسیب دید که در سال 1362 بازسازی گردید.

وی بیان داشت:عملیات خاکبرداری دیوار مذکور از صبح امروز توسط پیمانکار مربوطه آغاز شده تا محل برای ادامه طرح توسعه حرم آماده شود.

وی در خصوص چگونگی دفن پیکر حضرت دانیال نبی در شوش گفت: هنگام ورود لشکر اسلام به ایران، لشکریان متوجه تابوتی بر فراز تپه ای در این شهر شده که پس از پرس و جو از اهالی متوجه می شوند که متعلق به حضرت دانیال پیامبر قوم یهود است.

لشکریان اسلام سرانجام به فرمان حضرت علی (ع) ، پیکر حضرت دانیال را غسل و کفن کرده و در محل فعلی آن را دفن نمودند و بارگاه مختصری بر روی آن بنا می کنند که این بنا در 400 سال پیش مجددا بازسازی شد اما در 180 سال پیش بر اثر سیل گنبد این بنا تخریب گردید و به دستور علامه شیخ شوشتری بازسازی شده و حرم توسعه یافت.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوش نیز گفت: طبق گزارش کارشناس این سازمان که بر طرح توسعه حرم حضرت دانیال نظارت دارد، دیوار تخریب شده فاقد ارزش تاریخی بوده است.

' سعید دیناروند ' افزود:فرو ریختن این دیوار صدمه ای به اصل بنای تاریخی و گنبد خسارت و صدمه ای وارد نکرده است.

یک کارشناس سازمان میراث فرهنگی نیز گفت: بخش فروریخته از محوطه حرم دانیال نبی (ع) فاقد هرگونه ارزش تاریخی است.

وی کاشی کاری حرم دانیال را مربوط به دوره قاجاریه دانست.

حضرت دانیال به پیامبر باران نیز معروف است به گونه ای که در تاریخ آمده هنگام خشکسالی اهالی محل تابوت آن حضرت را با خود حمل کرده و به دعای باران می رفتند.

نظرات بینندگان