arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۶۷۶۴
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۰۹ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۳

راه‌های شناخت افسردگی کودکان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک کارشناس روان‌شناسی گفت: بسیاری از افراد تصور می‎کنند افسردگی تنها گریبان‎گیر بزرگسالان می‌شود، در حالی که کودکان نیز دچار افسردگی می‌شوند.

اعظم نوری با بیان این مطلب اظهار کرد: راه‎های متعددی برای تشخیص مشکلات روانی کودکان وجود دارد که مهم‏‌ترین آن‎ها ناراحتی مداوم و نگرانی‎های بی‎دلیل کودک است که به موضوع خاصی مربوط نمی‌شود.

این روان‌شناس ادامه داد: در این خصوص والدین می‎توانند عکس‎العمل کودک‌شان را هنگامی که مسئله ناراحت‌کننده‎ای رخ می‌دهد ببینند، برای مثال زمانی که کسی می‌میرد طبیعی است که اقوام و اطرافیان ناراحت شوند، اما اگر عکس‎العمل کودک در مقابل با این اتفاق بسیار شدید و افراطی باشد و یا مدت زیادی طول بکشد، این موضوع یکی از نشانه‎های افسردگی است.

وی افزود: هم‎چنین اگر نوجوانی قادر به انجام تکالیفش در مدرسه نباشد و علاقه‎اش را به فعالیت‎هایی که در گذشته به آن‎ها گرایش داشت از دست بدهد، این تغییر نیز یکی از علائم اصلی ابتلا به افسردگی به شمار می‎‌رود، بنابراین با شناسایی این علایم می‎توان افسردگی در کودکان را تشخیص داد.

نوری هم‌چنین تاکید کرد: اگر احساس کردید کودک‌تان از افسردگی رنج می‌برد شاید اندکی مقابله با آن سخت باشد، اما در این زمینه اولین راه صحبت کردن با اوست. تلاش کنید تا مشکلاتش را شناسایی کرده و این‌که چه چیزی علت بروز مشکل است را دریابید.

این روان‌شناس با بیان این‌که نباید نسبت به مشکلات فرزندان بی‏‌تفاوت بود، تصریح کرد: در صورتی که صحبت کردن با کودک کارساز نبود می‏‌توان از مشاوران خانواده، اقوام و نیز از روش رفتار درمانی شناختی که نوعی از گفتاردرمانی است زیر نظر متخصص کمک گرفت، به علاوه در صورت مراجعه به پزشک و با توجه به افسردگی حاد، داروهای شیمیایی و مناسب اطفال یا نوجوانان تجویز می‎شود.

وی در این رابطه خاطرنشان کرد: احتمال ابتلا به افسردگی در کودکانی که یکی از والدین آن‎ها افسرده است دو برابر و در کودکانی که هر دو والد آن‎ها افسردگی را در زندگی تجربه کرده‎اند چهار برابر بیشتر از سایر کودکان است. باید در نظر داشته باشیم که همه کودکان و نوجوانان نیازمند دریافت حس احترام، ارزشمندی و دوست داشته شدن از سوی دیگران هستند و نیاز شدیدی به برقراری ارتباط با والدین‌شان دارند.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان