arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۶۸۸۵
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۹ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۳

جزئيات‌اتهام‌جاسوسی‌مشاور‌رئيس‌جمهورترکيه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جزئیات بیشتری از متهم شدن یک مشاور سابق رئیس جمهور ترکیه به جاسوسی منتشر شد.

حسنیان کاظم، خبرنگار هفته نامه آلمانی اشپیگل گزارش داد: برغم آنکه سه مرد ترک تبار به اتهام جاسوسی در آلمان بازداشت شدند اما هنوز هیچ کیفرخواستی برای آنان صادر نشده است. این گزارش با پیچیده توصیف کردن این پرونده، یکی از متهمان را مشاور سابق رئیس جمهور فعلی ترکیه اعلام و خاطر نشان کرد: البته انتشار این خبر برای دولتمردان آنکارا مایه نگرانی شده است.

 یازدهم نوامبر سال گذشته، دادستان کل کشور جمهوری فدرال آلمان، دستور بازداشت سه مرد را که از قرار معلوم به فعالیتهای اطلاعاتی مخفیانه متهم شده بودند، صادر کرد. بازپرس این پرونده نیز در آنزمان چون هیچ شکی به ادله بازداشت این سه تن نداشت در خصوص دستگیری این افراد چراغ سبز نشان داد. بنابراین هفدهم سپتامبر گذشته مظنونان بازداشت شدند که دو نفر از آنان، ترک تبار و یکی دیگر شهروند آلمانی با ریشه های ترک بود.

«محمدطاها گرگرلیگلو» یکی از این متهمان است که پیشتر به رجب طیب اردوغان، نخست وزیر سابق و رئیس جمهور فعلی ترکیه مشاوره می داد. این مرد، فردی ثروتمند، مذهبی و متعلق به جناح محافظه کار حزب حاکم عدالت و توسعه است. گرگرلیگلو که مستقیما در حین ورودش به فرودگاه فرانکفورت آلمان بازداشت شد به همراه دو تن دیگر به انجام فعالیت اطلاعاتی متهم شده است.

از قرار معلوم هر سه برای سرویس اطلاعاتی «ام آی تی» ترکیه، کار و اطلاعات مربوط به شهروندان ترک مقیم آلمان و نیز ساختارهای تشکیلاتی بزرگ در آلمان را جمع آوری و سپس به دستگاه اطلاعاتی و امنیتی ترکیه منتقل می کردند. سیاستمداران اپوزیسیون ترکیه می گویند احتمالا این سه تن برای اعضای جنبش «گولن» ، وابسته به محمد فتح الله گولن، مدرس علوم اخلاقی و اسلامی مقیم آمریکا جاسوسی می کرده اند. دولت اردوغان، سازمان گولن را متهم کرده است که با نفوذ در دستگاه قضایی و پلیس ترکیه، ساختارهای حکومتی موازی در این کشور تشکیل داده است تا در نهایت دولت اردوغان را سرنگون کند. از سوی دیگر برخی منابع هم معتقدند که متهمان این پرونده قضایی در آلمان از قرار معلوم توانسته اند از ساختارهای حزب ممنوع الفعالیت کارگران کردستان «پ ک ک» بیشتر اطلاع کسب کنند. این گزارش با بیان آنکه ترکیه در واکنش به این پرونده سکوت اختیار کرده است در عین حال افزود: البته دولت ترکیه در بیانیه ای اعلام کرده است که هر گونه ارتباط این سه مرد با دستگاه اطلاعاتی «ام آی تی» ترکیه را رد می کند.

 اشپیگل نوشت: از این گذشته مطبوعات ترکیه تابحال از پرداختن به این پرونده چشم پوشی کرده اند. برخی گروههای خودی در دولت ترکیه نیز احتمال می دهند این سه مرد، وابستگی به دستگاه امنیتی ترکیه نداشته اند اما به سفارش آن کار می کرده اند. این سه نفر هم اکنون بخاطر بازداشت شان در آلمان، دو وکیل و یک مترجم شفاهی را به خدمت گرفته اند. دادستان کل کشور آلمان قصد ندارد بعلت در جریان بودن بازپرسی های پرونده مزبور در اداره جنایی ایالت «رایلاند فالتس» آلمان، جزئیات بیشتری از متهمان منتشر کند. با اینحال محافل امنیتی آلمان این اتهامات را بسیار جدی ارزیابی کرده اند. متهمان بیش از چهار هفته است که در بازداشت بسر می برند.

چنانچه این سه تبعه ترک بعلت فقدان مدارک در اثبات اتهامشان آزاد شوند، این پرونده در مناسبات میان آلمان و ترکیه مایه شرمساری و آبروریزی خواهد بود. در مقابل در صورت احراز این اتهام و اعلام محکومیت و صدور کیفرخواست برای متهمان پرونده نیز تبعات نامطلوبی متوجه روابط دو کشور آلمان و ترکیه خواهد بود. البته این نخستین باری نیست که یک رسوایی سرویس های مخفی، فضای این دو کشور را تیره و تار می کند. در اوت سال 2014 میلادی نیز خبری منتشر شد که سرویس اطلاعات آلمان موسوم به «بِ ان دِ» در ترکیه جاسوسی کرده است.
نظرات بینندگان