arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۷۰۱۰
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۷ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۳

ترکیه: تغییری جدی در بازار نفت پیش‌بینی نمی‌شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
'تانر یلدیز' وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه روز یکشنبه در ارزیابی تاثیرات احتمالی مرگ شاه عربستان بر فرایند قیمت ها در بازار جهانی نفت گفت: روزانه در حدود 93 میلیون بشکه نفت در دنیا به فروش می رسد و تغییری در سیاست های عرضه نفت در جهان دیده نمی شود.

 وی در گفت و گو با رسانه های محلی در حوزه انتخاباتی خود در قیصری به تحولات در بازار جهانی نفت و روابط انرژی ترکیه با عراق پرداخت.

یلدیز در پاسخ به اینکه آیا مرگ شاه عربستان تغییری در بازار جهانی نفت می تواند داشته باشد؟، گفت: به دنبال مرگ وی 2 دلار بر قیمت نفت در بازارهای جهانی اضافه شد که گفته شد تحت تاثیر فوت شاه عربستان بوده است. این در حالی است که روز یکشنبه نیز می بینیم قیمت نفت 2 دلار افت کرد و به حدود 48 دلار رسید.

ان مقام دولت آنکارا با خطا خواندن چنین رهیافتی در ارزیابی قیمت نفت گفت: سیاست های عرضه نفت عربستان تغییر نکرده است. آنها تصمیم گرفته اند که میزان تولید نفت خودرا کاهش ندهند. از سوی دیگر تغییری هم در میزان تولید نفت آمریکا دیده نمی شود.

یلدیز با یادآوری اینکه عرضه جهانی نفت روزانه در حدود 93 میلیون بشکه در روز است، گفت: نرخ جهانی نفت در حدود 48 دلار است و شاید بازهم با افت روبه رو شود. اما افت قیمت نفت صرفا به یک عامل بستگی ندارد.

وزیر انرژی ترکیه در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص وضعیت انرژی در کشورش گفت: جمعیت ترکیه در حدود 1.5 درصد جمعیت جهانی است و میزان سرمایه گذاری ترکیه در انرژی در 12 سال اخیر به اندازه 100 سال اخیر در این کشور بوده است.

یلدیز گفت: ترکیه از موقعیت ژئوپلیتک مهمی برخوردار است و در حال توسعه همکاریهای انرژی خود با همسایگان خود عراق، ایران و جمهوری آذربایجان و روسیه است و پروژه های مهمی در این همکاری ها مطرح است.

وزیر انرژی ترکیه با تاکید بر لزوم تحلیل عمیق روابط انرژی بین بغداد و اربیل و روابط ترکیه با این دو مرکز گفت: هفته گذشته به بغداد سفر کرد و مذاکرات مفیدی با مقام های بلندپایه عراقی از جمله نخستوزیر، وزیر خارجه، وزیر نفت، وزیر انرژی و اقتصاد عراق انجام داده است.

وی به علاقه دو طرف برای ادامه و توسعه این همکاریها اشاره کرد و گفت: در دوره های نزدیک به رغم بروز بحران ها و مشکلات جدی در عراق، همکاری های انرژی بین دو کشور ادامه داشته است.

یلدیز همچنین درخصوص درآمد دولت آنکارا از خصوصی سازی شبکه های توزیع برق در شهرها گفت: این درآمدها در حدود 13 میلیارد دلار است و دولت افزون بر کسب درآمد از فروش این شبکه ها، تعهداتی نیز در خصوص نوین سازی و توسعه این شبکه ها از شرکتهای خصوصی گرفته است که این در نهایت به توسعه و تقویت و افزایش بهره وری و کاهش هدر روی انرژی در انتقال برق کمک شایان توجهی خواهد کرد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان