arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۷۴۰۲
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۰۹ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۳

نبض متفاوت مسكن از امروز

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

از امروز در ستون نبض‌بازار صفحه مسكن «دنياي‌اقتصاد»، اطلاعات جديد و متفاوتي به‌صورت روزانه و هفتگي درباره قيمت فروش و همچنين اجاره‌بهاي آپارتمان‌هاي شهر تهران منتشر خواهد شد.

اين اطلاعات برخلاف روال گذشته، با استناد به مشخصات «واحدهاي فروش‌رفته» در اختيار مخاطبان «دنياي‌اقتصاد» قرار مي‌گيرد. تاكنون در اين ستون، صرفا اطلاعات واحدهاي در نوبت فروش در بنگاه‌هاي املاك، منعكس مي‌شد.

در بنگاه‌هاي املاك، براي فروش يا اجاره يك واحد مسكوني، «قيمت‌ پيشنهادي» تعيين و به مشتري اعلام مي‌شود.

تجربه نشان داده، «قيمت پيشنهادي» معمولا چيزي در حدود 5 تا 15درصد بالاتر از رقمي است كه در نهايت مورد توافق طرفين معامله قرار مي‌گيرد و در قراردادها نوشته مي‌شود. رقمي كه بعد از توافق متعاملان، در مبايعه‌نامه‌ها درج مي‌شود، «قيمت قطعي» نام دارد كه هميشه پايين‌تر از «قيمت ‌پيشنهادي» است.

از امروز در ستون «نبض‌بازار»، با چاپ ليست قيمت‌هاي قطعي، زاويه جديدي پيش‌روي فعالان بازار مسكن براي رصد دقيق وضعيت قيمت‌ها قرار مي‌گيرد. با اطلاع از قيمت قطعي، از يكسو مي‌توان به سطح كاذب قيمت‌هاي پيشنهادي پي برد و از سوي ديگر، از سطح واقعي قيمت مسكن در مناطق مختلف شهر آگاه شد. همچنين دسترسي به قيمت‌هاي درج شده در مبايعه‌نامه‌هاي مربوط به آپارتمان‌هاي فروخته شده، مي‌تواند مانع گران‌فروشي مالكان شود و به گمراهي‌ ديرينه متقاضيان مصرفي مسكن از قيمت‌ عرف منطقه، پايان دهد.

«دنياي‌اقتصاد» همان‌طور كه تاكنون «قيمت پيشنهادي» آپارتمان‌هاي آماده فروش را براساس تحقيقات ميداني در بنگاه‌هاي املاك، آگهي روزنامه‌ها يا سامانه مجازي ايران‌فايل، به‌دست مي‌آورد، از امروز «قيمت قطعي» آپارتمان‌هاي فروش‌رفته را نيز از سامانه بازار املاك ايران -كه تحت نظر معاونت مسكن وزارت راه‌وشهرسازي مديريت و اداره مي‌شود- برداشت و منتشر مي‌كند. گزارش امروز به قيمت قطعي آپارتمان‌هاي منطقه5 اختصاص دارد. براساس اين گزارش، ماه گذشته بیشترین معاملات خرید و فروش واحدهای مسکونی تازه ساخت ( 2 تا 3 سال ساخت ) در منطقه 5 تهران ، به آن دسته از واحدهای مسکونی اختصاص داشت که بازه قیمت هر متر مربع آنها بین 4 میلیون تا کمتر از 5 میلیون تومان بود و همچنین در این منطقه از تهران کمترین حجم معاملات خرید و فروش واحدهای مسکونی در دی ماه به واحدهایی با قيمت قطعي فروش بیش از 6 میلیون تومان به ازاي هر مترمربع تعلق داشت. در حال حاضر که متوسط قیمت قطعي هر متر مربع واحد مسکونی  در تهران 4 میلیون تومان برآورد شده است، در منطقه 5 این رقم به‌عنوان کمترین قيمت پيشنهادي واحد مسکونی در مقایسه با دیگر قیمت‌های معامله شده در بازار خرید و فروش مسکن، از سوی فروشنده‌ها اعلام می‌شود و همچنین این میزان قیمت از لحاظ نزدیک بودن با توانایی قدرت خرید متقاضیان در بازار مسکن نسبت به دیگر قیمت‌ها در اولویت انتخاب خریداران قرار دارد.

طبق اطلاعاتي كه سامانه املاك و مستغلات وزارت راه و شهرسازی از داده‌هاي سامانه رهگیری معاملات مسکن، برداشت و منتشر مي‌كند، مي‌توان گفت فروشنده‌هايي كه در منطقه 5، طي ماه گذشته، قيمت پيشنهادي فروش آپارتمان‌هاي خود را به مراتب بيش‌از متري 5 ميليون تعيين كرده بودند، تحت‌تاثير ركود و ناتواني قدرت خريد، مجبور شدند نرخ مدنظر خود را كاهش دهند و به رقم مورد قبول خريدار نزديك كنند. در كنار این دسته از واحدهای مسکونی در منطقه5 تهران، قيمت فروش متري 6 ميليون تومان به ندرت ديده مي‌شود. علاوه براین ارقام ثبت شده در سامانه اعلام قیمت‌های قطعی خرید و فروش واحدهای مسکونی حاکی از این موضوع است که واحدهای متراژ بزرگ ( بیش از 100 متر مربع ) از کمترین حجم خریدار بهره مند هستند. در جدول امروز ستون نبض بازار ، نرخ‌های معامله شده واحدهای مسکونی تازه ساخت در منطقه 5 تهران عنوان شده است.

نبض متفاوت مسكن از امروز

منبع: دنیای اقتصاد
نظرات بینندگان