arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۷۷۲۰
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۱ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۳

کاخ سفید: آمریکا کنترل خلیج'گوانتانامو' را دراختیار کوبا قرار نمی دهد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
کاخ سفید اعلام کرد: واشنگتن قصد ندارد برای بهبود روابط با کوبا کنترل خلیج 'گوانتانامو' را به این کشور بسپارد و پایگاه دریایی خود را نیز در این منطقه تعطیل نخواهد کرد.

 خبرگزاری فرانسه با اعلام این خبر به نقل از 'جاش ارنست' سخنگوی کاخ سفید افزود: ' باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا اعتقاد دارد که زندان گوانتانامو باید بسته شود، اما قصد نداریم پایگاه دریایی خود را تعطیل کنیم.'

'رائول کاسترو' رییس جمهوری کوبا روز چهارشنبه 8 بهمن ماه (28 ژانویه)اعلام کرد، بازگرداندن خلیج گوانتانامو به کوبا یکی از پیش شرط های 'هاوانا' برای عادی سازی روابط با واشنگتن است.

وی همچنین تاکید کرد: آمریکا باید تحریم های کوبا را لغو کند و بابت این تحریم ها به هاوانا غرامت دهد.

بعد از جنگ آمریکا و اسپانیا در اواخر قرن نوزدهم و شکست اسپانیایی ها، آمریکا بر اساس پیمانی در سال 1903 میلادی، کنترل بخش وسیعی از این خلیج را در دست گرفت و اکنون تعداد قابل توجهی از سربازان آمریکایی در این منطقه مستقر هستند. زندان نظامی گوانتانامو محکومان زیادی را در خود جای داده که اکثرا بدون محاکمه اسیر شده اند و اخبار مبنی بر رفتارغیر انسانی و شکنجه های شدید آنها جنجال زیادی به همراه داشته است.

اوباما در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری وعده دارد که این زندان را تعطیل خواهد کرد اما تاکنون در این خصوص اقدام نکرده است.

اکنون اوباما ظاهرا در صدد است روابط واشنگتن - هاوانا را که از سال 1961 گسسته شده است ، مجددا برقرار و سفارت آمریکا را در این کشور بازگشایی کند.

روسای جمهوری امریکا و کوبا 17 دسامبر 2014 بر سر شروع فرآیند عادی سازی مناسبات دو کشور با گذشت بیش از50 سال،توافق کردند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان