arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۷۸۴۸
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۱ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۳

اردوغان: پیشنهاد کردم تاریخ‌نگاران درباره نسل‌کشی ارامنه تحقیق کنند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس‌جمهوری ترکیه گفت، متهم کردن کشورش به نسل کشی نوعی اعدام بدون محاکمه است و اگر هیات بی‌طرفی از تارخی نگاران نتیجه بگیرند که ترکیه مقصر رویدادهای سال 1915 میلادی بوده، آنکارا آماده پرداخت بهای اشتباهاتش است.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه حریت، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در جریان مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت: ما مجبور نیستیم بپذیریم که نسل کشی معروف ارامنه "براساس دستور" بوده است.

اردوغان گفت: در زمانی که نخست وزیر بودم نامه‌ای را در سال 2005 میلادی به رابرت کوچاریان ارسال کردم و پیشنهاد دادم که تاریخ نگاران درباره کشتار ارامنه آناتولی در دوران عثمانی در سال 1915 میلادی تحقیق کنند. ما می‌گوییم اگر در این مورد جدی و صادق هستید این مساله را به تاریخ نگاران محول کنید، اجازه دهید آنها این مساله را بررسی کنند و اجازه دهید تا آرشیو‌هایمان را منتشر کنیم. ما آرشیو اسناد و مدارکمان را منتشر کردیم. ما در این خصوص بیش از یک میلیون مدرک را منتشر کرده‌ایم. اگر ارمنستان نیز آرشیوی دارد باید آن را منتشر کند. اگر کشورهای ثالث نیز آرشیو دارند، باید آن را منتشر کنند. اجازه دهید تاریخ نگاران این آرشیوها و مدارک را بررسی کرده و سپس گزارش خود را به ما ارائه کنند و سپس به عنوان سیاستمدار بر سر یک میز بنشینیم.

رئیس جمهور ترکیه گفت: اگر نتیجه گیری‌ها نشان دهند که ما جرمی مرتکب شده‌ایم، بهای آنها را پرداخت می‌کنیم و اقدامات لازم را انجام خواهیم داد. اما دقت کنید. تاریخ رویدادهای سال 1915 میلادی را فاش کرده است. جمهوری ترکیه و آرشیوهای ما این رویدادها را منتشر کردند اما طرف مقابل آرشیو اسناد و مدارکش را منتشر نکرد. آن‌ها تنها می‌گویند که ترکیه گناهکار است اما ترکیه فقط به خاطر حرف برخی‌ها مقصر این رویداد نیست.

ارمنستان می‌گوید، 5 / 1 میلیون تن در جریان جنگ جهانی اول توسط نیروهای عثمانی کشته شدند که یک نسل کشی محسوب می‌شود. اما ترکیه نوین همیشه واژه نسل کشی را رد کرده و می‌گوید 500 هزار تن به خاطر قحطی و ناآرامی‌های مرزی در پی جنگ جهانی اول کشته شدند.

نظرات بینندگان