arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۷۸۵۶
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۲ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۳

پالایش هوشمند یک سامانه نیست، فرآیند است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پالایش هوشمند شبکه های اجتماعی مسئله ای است که به رغم توضیحات مکرر مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بازهم منتقدانی دارد در حالی که قبل از هر قضاوتی باید منتظر اقدامات صورت گرفته در این حوزه بود.

به گزارش ایرنا، پس از طرح موضوع فیلترینگ شبکه های اجتماعی و اظهار نظرهای متفاوت، شرکت ارتباطات زیرساخت و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، تفاهمی را در سال جاری به انجام رساندند که براساس آن شبکه ها را از نظر محتوا پالایش کنند.



اگرچه وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات نیز همواره اعلام کرده بود که فیلترینگ و برخورد سلبی روش مناسبی نیست بلکه باید با پالایش هوشمند در عین حالی که محتوای نامناسب مسدود می شود امکان دسترسی به محتوای مناسب این شبکه را فراهم کرد.



اخیرا از سوی برخی مجموعه ها مطالبی در زمینه پالایش هوشمند مطرح شده و چنین اظهار داشته اند که این موضوع تنها در مرحله گفتار باقی مانده و هیچگونه اقدامی برای راه اندازی آن صورت نگرفته است.



در حالی که محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اخیرا در این زمینه اظهار داشت اجرای این پروژه یک طرح 10 ماهه است و اجرای فاز اول آن یک ماه، فاز دوم سه ماه و فاز سوم 6 ماه طول خواهد کشید و طی 10 ماه این پروژه اجرایی خواهد شد که با راه اندازی آن نیازهای جامعه علمی و دانشگاهی جهت استفاده از مطالب مفید مندرج در فضاهای مجازی برطرف خواهد شد.



وی همچنین آمادگی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را برای حمایت از طرح های مراکز علمی و دانشگاهی در این زمینه اعلام کرد.



از سوی دیگر در نگاه جدیدی که در دولت یازدهم به مقوله پالایش شده، نگاه به پالایش از یک سامانه به یک فرآیند تغییر یافته است. این فرآیند در جلسات متعددی سبب افزایش آگاهی نخبگان جامعه شده و در نهایت در قالب یک برنامه اجرایی در کمیسیون امنیت شورایعالی فضای مجازی به تصویب رسیده و گزارش آن نیز در جلسه شورایعالی فضای مجازی نیز به استحضار اعضای آن رسیده است.



در نگاه سیستمی به پالایش، این مطلب حرف صحیحی است که ارتباط رمز شده قابل پالایش نیست و تنها راه سلبی مدیریت آن انسداد است، اما نتیجه حاصله از این فرضیه صحیح به دلیل کامل نبودن فرضیات اولیه، کاملاً اشتباه است.



در مدل فرایند پالایش هوشمند که اخیراً مطرح شده است، علاوه بر نظرات هوشمند بر محتوای غیررمز راهکارهایی نیز برای محتوای رمز شده دیده شده که یکی از راهکارها بومی سازی و محبوب سازی و در نهایت برندسازی شبکه های اجتماعی و سرویس های بومی است و قطعاً به این راهکارها نیز اندیشیده شده و طرح ارائه شده با فراخوان اخیر وزارت ارتباطات در حوزه حمایت از توسعه نرم افزار از محل وجوه اداره شده مصداقی از همین طرح است که نگارندگان موضوع در کمال بی تفاوتی از کنار آن گذشته اند.



بنابراین قبل از هر اقدامی و تجسسی در زمینه اقدامات صورت گرفته در خصوص پالایش هوشمند برخی اظهار نظرها جای تعجب دارد، چرا که این پروژه زمانبندی مشخص و مصوبی دارد که از سوئی جزئیات آن بنا به مصالح ملی محرمانه است و رویکرد صحیحی نیست که مجریان طرح که به شدت درگیر اجرای این طرح هستند را به مرحله قضاوت و پاسخگویی بنشانیم که براساس برخی موارد امکان دفاع از خود را ندارند.



بنابراین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در برهه کنونی درگیر اجرای مسئولیت خطیری است که از همه اندیشمندان و دانشگاهیان انتظار همکاری دارد.



این نکته بر همگان آشکار است که اگرچه اینترنت دارای فواید فراوانی است، اما آلودگی فضای اینترنت به سایت های غیراخلاقی، می تواند سلامت اخلاقی جامعه را به خطر اندازد؛ محتوی این سایت ها شامل متن، تصاویر و فایل های ویدئویی هستند که عموما با موازین اخلاقی کشور اسلامی ما مغایرت شدید دارند.



بنابراین ایجاد یک فرآیند بومی جامع پالایش اینترنت که برپایه تحلیل محتوای وب، اقدام به پالایش صفحات کند، از جمله اهداف این پروژه است.
نظرات بینندگان