arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۷۸۶۶
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۲ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۳

جوجه‌ها هم هوش ریاضی دارند!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 تحقیقات صورت گرفته توسط محققان ایتالیایی نشان می‌دهد، جوجه‌ها مانند انسان‌ دارای نقشه فضایی شمارش‌کردن اعداد از چپ به راست در مغزشان هستند.

محققان حوزه مغز سال‌ها در حال بررسی ماهیت نقشه‌ فضایی عددی در مغز انسان‌ها بوده‌اند. بر اساس تحقیقات قبلی، این فقط انسان‌ها نیستند که ایده‌هایشان را در ذهن کمیت‌بندی می‌کنند و برخی حیوانات مانند میمون‌ها و پرندگان نیز از چنین توانایی برخوردار هستند.

محققان دانشگاه پادووا چندین جوجه مرغ را به گونه‌ای آموزش دادند تا غذای موجود در پشت یک کارت دارای پنج مربع را پیدا کنند؛ محققان سپس هر یک از جوجه‌ها را در موقعیتی قرار دادند که در آن، جوجه با دو کارت روبرو بود و پشت هر دوی کارت‌ها غذا پنهان شده بود؛ همچنین بر روی هر دوی این کارت‌ها تعداد مساوی مربع چاپ شده بود.

دانشمندان دریافتند، چنانچه تعداد مربع‌های موجود بر روی هر دوی کارت‌ها کمتر از پنج بود، در 70 درصد مواقع، جوجه‌ها سراغ غذای موجود در پشت کارتی می‌رفتند که سمت چپ قرار داشت؛ با این حال، در صورتی که بر روی کارت‌ هشت مربع چاپ شده بود، جوجه‌ها سراغ این کارت که سمت راست بود، می‌رفتند.

در پشت کارت با هشت مربع، غذای بیشتری بود و جوجه‌ها تشخیص می‌دادند که این کارت در سمت راست است و بنابراین برای گرفتن غذای بیشتر به سمت راست می‌رفتند. آن‌ها همچنین می‌دانستند کارت دارای هشت مربع، در سمت راست کارت با پنج مربع (در سمت چپ) واقع شده است، بنابراین تشخیص می‌دادند که کارت‌ها با ارزش عددی کمتر در سمت چپ و کارت‌های با ارزش عددی بیشتر در سمت راست قرار گرفته‌اند.

این پژوهش نشان می‌دهد، جوجه‌ها درک مفهومی از ارزش عددی ندارند، اما قادر به تشخیص ارزش عددی از کوچک‌تر به بزرگ‌تر هستند و در نتیجه در مغز آنها مانند انسان‌ها، اعداد کوچک‌تر در سمت چپ و اعداد بزرگ‌تر در سمت راست قرار می‌گیرند.

محققان تلاش کردند تعداد مربع‌ها، رنگ، اندازه و سایر ویژگی‌های را تغییر دهند و در نهایت نتایج اولیه تایید شدند؛ این موضوع نشان می‌دهد که جوجه‌ها دارای نقشه فضایی عددی از چپ به راست در مغزشان هستند و این که چنین ویژگی‌ تکاملی طی میلیون‌ها سال حاصل شده است.

جزئیات این پژوهش در مجله Science منتشر شد.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان