arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۷۸۶۹
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۳ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۳

سخنگوي پنتاگون: نشانه‌اي دال بر حمايت ايران از حوثي‌ها وجود ندارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سخنگوی مطبوعاتی پنتاگون گفت من هیچ نشانه ای دال بر حمایت ایران از حوثی های یمن ندیده‌ام.

به گزارش سایت وزارت دفاع آمریکا، جان کربی مسئول مطبوعاتی این وزارتخانه در دیدار با خبرنگاران نخست به سفر هفته آینده هیگل به بروکسل اشاره کرد که به منظور شرکت در نشست وزرای دفاع ناتو صورت می گیرد. این سفر با توجه به چالش های موجود در خصوص مقابله با افراطی گری خشونت آمیز، از اهمیت زیادی برخوردار است.

کربی در سوالی درباره تیراندازی اخیر در افغانستان و تازه ترین برآوردها درباره شمار نیروهای آمریکایی در این کشور، گفت تعداد سربازان آمریکایی در افغانستان، اکنون ده هزار و ششصد سرباز است و حدود هفت هزار و هشتصد و پنجاه نیروی ائتلافی غیرآمریکایی نیز در این کشور حضور دارد. درباره حادثه تیراندازی نیز باید اشاره کرد این حادثه بار دیگر نشان داد که افغانستان از بسیاری جهات، همچنان یک نقطه خطرناک است. درباره انگیزه یا هویت تیرانداز هنوز امکان ارائه جزئیات بیشتر وجود ندارد. باور ما این است که فرد مهاجم در میانه این حمله کشته شده است.

در این حمله دو پیمانکار آمریکایی کشته شدند و یکی مجروح شد.

اینکه آیا مهاجم از نیروهای امنیتی افغانستان بود یا نه، باید اشاره کرد اطلاعات موجود نشان می دهد او در لباس نظامی این نیروها، اقدام به این حمله کرد. اما تایید این مسئله نیاز به روشن شدن بررسی های موجود دارد.

کربی درباره موضع گیری کاخ سفید درباره تروریست نبودن طالبان، گفت من فکر نمی کنم منظور کاخ سفید چنین عبارتی بوده است. کاخ سفید تصریح کرد این گروه از تاکتیک های رعب آفرینی برای اعمال نفوذ استفاده می کند. آنها یک سازمان تروریستی خارجی معرفی نمی شوند و آمریکا اقدام این گروه را یک شورش مسلحانه تلقی می کند.

یکی از خبرنگاران درباره بیانیه روز گذشته پنتاگون سوال کرد که در آن از آزادی پنج عضو طالبان در قطر صحبت شده بود. خبرنگار گفت چطور وزارت دفاع در نظر دارد خطر این پنج نفر را کنترل کند و آنها را تحت نظر داشته باشد.

کربی گفت من اجازه ندارم درباره تضمین های امنیتی و همکاری امنیتی ما با قطر در خصوص این بازداشت شده های خاص، یا بازداشت شده های سابق صحبت کنم. آنچه می توانم مطرح کنم، این است که ما از روند اینکار اطمینان داریم و تضمین هایی که ما دریافت کردیم، برای کاهش و کنترل خطرهای آتی این افراد، کافی بود.

در ادامه یکی از خبرنگاران درباره اظهارات نخست وزیر اقلیم کردستان عراق سوال کرد که گفت انتظار نمی رود تا پاییز، عملیاتی برای بازپس گیری موصل وجود داشته باشد. کربی گفت به نظر ما اینکه برآوردهایی درباره تقویم عملیات نظامی در موصل، اینکه چه زمانی شروع می شود، دنبال و موفق خواهد شد، صورت گیرد، مفید نخواهد بود. همه می دانند که موصل از اهمیت فوق العاده برخوردار است. همه می دانند که بازپس گیری آن باید انجام شود و چنین نیز خواهد شد. در این راه ما قصد نداریم سریعتر از همکاران عراقی خود حرکت کنیم.

خبرنگار دیگری به اظهارات ژنرال مایک فلین درباره اینکه عملیات علیه دولت اسلامی و القاعده باید مجددا تنظیم شود و به عملیاتی چند نسلی نظیر آنچه در برابر شوروی سابق صورت گرفت، تبدیل شود، اشاره کرد.

کربی گفت همه برای ژنرال فلین احترام قائل هستند. هدف ما از آغاز این بود که این افراد را تضعیف کنیم و توانمندی های آنها را از بین ببریم و سایه تهدید آنها را از عراق و منطقه دور کنیم. این عملیات ممکن است سال ها طول بکشد و ما پای آن ایستاده ایم. ما هفت ماه است که درگیر هستیم و برخی افراد از ما می پرسند چرا این عملیات به پایان نرسیده است. این عملیاتی است که مدتی طول خواهد کشید. این مدت ممکن است سه تا پنج سال باشد. این عملیات صرفا با اسلحه به نتیجه نمی رسد. وجود دولت های خوب در عراق و سوریه، ثبات سیاسی، پاسخ گفتن به نیازها و خواسته های مردم، از جمله عواملی است که به موفقیت این عملیات کمک می کند.

سخنگوی مطبوعاتی پنتاگون در ادامه به روسیه و اوکراین پرداخت و گفت ما شاهد حمایت سازمان یافته از جدایی طلبان هستیم. این حمایت بی تغییر ادامه یافته است. ما نگرانی های خود را با مسکو مطرح کرده ایم و مسکو هیچ راهی به جز متوقف کردن مسیر منزوی ساختن خود و بی ثبات کردن منطقه و اوضاع اوکراین ندارد.

خبرنگار دیگری درباره اظهارات قبلی کربی درخصوص پنج عضو طالبان سوال کرد و گفت این به معنای تعامل تازه با طالبان است یا ورود مجدد به فعالیت های تروریستی؟

کربی گفت من اجازه ندارم وارد جزئیات شوم. من فکر می کنم شما علت آن را درک کنید.

خبرنگار دیگری سوال کرد درباره فعالیت های نظامی ایران در عراق چه اطلاعات تازه ای وجود دارد؟

آیا شما به تازگی شاهد هر گونه حمله هوایی ایران بوده اید؟ و اگر چنین است، من نمی دانم آیا
شما تصاویری را مشاهده کرده اید که شبه نظامیان را در کنار تیپ های حزب الله در عراق نشان می دهد که سوار بر تانک آبرامز هستند؟

کربی گفت من این تصاویری را ندیده ام، همانطور که قبلا گفتم اگر می خواهید درباره فعالیت های نظامی ایران سوال کنید، باید آن را از تهران بپرسید.

ما می دانیم که آنها همچنان از شبه نظامیان شیعه حمایت می کنند. من اطلاعات تازه ای در این خصوص ندارم. آنها منافع خود را درباره آنچه در داخل عراق می گذرد، روشن کرده اند و بر حمایت خود از این شبه نظامیان تاکید کرده اند.

یکی از خبرنگاران سوال کرد آیا شما شاهد هر گونه حمایت اخیر ایران از حوثی های یمن بوده اید؟
کربی گفت نه من هیچ نشانه ای دال بر این حمایت را ندیده ایم.

خبرنگار گفت شما ظاهرا همه گزارش های موجود در اینباره را رد می کنید.

کربی گفت من می گویم هیچ نشانه ای که بتوان درباره آن چنین نتیجه گیری کرد وجود ندارد.

در پایان این نشست با خبرنگاران، مجددا درباره لزوم مقابله با ایدئولوژی دولت اسلامی تاکید شد و اینکه مقابله با این گروه صرفا با اسلحه امکان پذیر نیست.

منبع: واحد مرکزی خبر
نظرات بینندگان