arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۸۰۵۸
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۳ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۳
معاون وزير بهداشت:

سيگار سالانه جان 50 هزار ايرانی را مي گيرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 معاون بهداشت وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي اعلام کرد: سالانه 50 هزار نفر در کشور بطور مستقيم و غيرمستقيم به خاطر مصرف سيگار يا در معرض دود آن قرار گرفتن، جان خود را از دست مي دهند.

دکتر علي اکبر سياري روز يکشنبه در نشست خبري کنترل دخانيات افزود: هم اکنون پنج ميليون و 300 هزار نفر در کشور دخانيات مصرف مي کنند.

وي خاطرنشان کرد: در جهان نيز سالانه شش ميليون نفر به خاطر مصرف سيگار جان خود را از دست مي دهند که 600 هزار نفر آنان بطور مستقيم سيگار مصرف نمي کند بلکه به دليل دود تحميلي سيگار ديگران ، جان خود را از دست مي دهند.

وي ادامه داد: مصرف سيگار 20 تا 30 سال از عمر انسان کم مي کند که اين مساله موجب کاهش نيروي انساني بازار کار و ضربه زدن به اقتصاد کشور مي شود.

معاون وزير بهداشت گفت: مصرف سيگار، احتمال ابتلا به سرطان ريه را 30 برابر و احتمال ابتلا به سکته قلبي را دو تا چهار برابر افزايش مي دهد.

سياري با بيان اينکه مصرف سيگار موجب ابتلا به سرطان دهان، حلق، حنجره و ريه مي شود ،افزود: سرطان ريه در مردان تا 90 درصد و در زنان تا 80 درصد مربوط به مصرف سيگار بود .

وي خاطرنشان کرد: مصرف سيگار ، احتمال ابتلا به سرطان هاي مري، معده، کبد، کليه، پانکراس، مثانه و پوست را افزايش مي دهد پس چرا بايد بابت ابتلا به سرطان و مردن ، پول بپردازيم.

**لزوم افزايش ماليات سيگار

معاون وزير بهداشت با تاکيد بر افزايش اطلاع رساني ها درباره مضرات سيگار ، گفت: يکي از مهم ترين راهکارهاي مبارزه با مصرف سيگار، افزايش قيمت آن از طريق افزايش ماليات آن است.

سياري افزود: اکنون 11 درصد قيمت خرده فروشي سيگار از آن ماليات گرفته مي شود؛ اگر 10 درصد ماليات سيگار را افزايش دهيم ، مصرف آن تا هشت درصد کاهش مي يابد.

وي ادامه داد: مخالفان افزايش ماليات سيگار براين عقيده اند که با افزايش ماليات، ميزان قاچاق سيگار افزايش مي يابد درحاليکه همزمان با بالا بردن قيمت مي توان با قاچاق آن نيز کم مي شود.

سياري تاکيد کرد: بنابراين اکنون به دنبال تصويب افزايش ماليات خرده فروشي سيگار هستيم تا پول آن به خزانه دولت برود.

**قليان خطرناک تر از سيگار

معاون وزير بهداشت گفت: مصرف يک قليان کامل معادل مصرف 40 تا يکصد نخ سيگار است درحاليکه مردم فکر مي کنند چون دود قليان از آب عبور مي کند ضرري ندارد درحاليکه اين باور اشتباه است.

سياري افزود: متاسفانه مصرف قليان در جامعه تبديل به پرستيژ شده است درحاليکه اين پديده بايد در جامعه به عنوان يک «ضد ارزش» مطرح شود.

**نصب برچسب خطرات روي سيگار راهکاري براي کاهش مصرف آن

معاون وزير بهداشت گفت: نصب برچسب خطرات مصرف سيگار روي بسته هاي آن راهکاري براي کاهش مصرف دخانيات به شمار مي رود.

سياري افزود: کاهش مصرف سيگار در جامعه نياز به نظارت و کارهاي مطالعاتي نيز دارد.

وي اضافه کرد: در کنار افزايش قيمت سيگار بايد تعداد کلينيک هاي ترک سيگار نيز افزايش يابد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان