arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۸۴۱۴
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۴ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۳

وزارت ارشاد: اجرای موسیقی گروهی و انفرادی نیازمند اخذ مجوز

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت : همه ارگانهای دولتی و شهرداری هابه غیر از صدا و سیما درسراسر کشور جهت اجرای برنامه توسط گروه های موسیقی در برنامه های خود ملزم به گرفتن مجوز از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خودهستند ولو این اجرا به صورت انفرادی باشد.

هنرمندان عرصه موسیقی بوشهر در نشست با مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار برگزاری جشنواره های موسیقی در بوشهر شدند.

این نشست که سه شنبه با حضور مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر و فعالان عرصه موسیقی برگزار شد، هنرمندان بخش های مختلف فعال موسیقی در استان بوشهر به بیان نظرات خود پرداختند.

غلامرضا دمان نماینده هنرمندان موسیقی سنتی گفت: در استان و شهر بوشهر علاقi مندان فراوانی در زمینه یادگیری موسیقی سنتی وجود داردکه نیازمند توجه است.

وی اظهار کرد: اجراهای موسیقی سنتی در استان هیچ گونه حمایتی نشده و هنرمندان این بخش متقاضی بررسی و توجه بیشتر به این نوع موسیقی هستند .

دمان اضافه کرد: برخی از جشنواره ها قابلیت اجرایی شدن در استانها را داشته و استان بوشهربا توجه به سابقه دیرین فعالیت موسیقی همواره از این مزیت محروم بوده است.

امیر میرشکاری خواننده موسیقی محلی به نمایندگی از هنرمندان موسیقی محلی گفت: هم اینک استان بوشهر از ابتدایی ترین امکانات برای فعالان موسیقی محروم است و از روبرو شدن با مشکلات خسته شده ایم .

وی اظهار کرد: در سالهای گذشته فقط یک بار شاهد اجرای جشنواره موسیقی مقامی در استان بوده ایم وبعد ازآن تعطیل و هیچ جشنواره ای برگزار نشد .

میر شکاری بیان کرد: در سال گذشته در جشنواره زاگرس نشینان شرکت کرده و فقط حسرت اجرا نشدن اینگونه جشنواره ها را در شهر خود خورده ام که نیاز است مسوولان در این زمینه بررسی کرده واستان بوشهر با قابلیت های بالایی که در بخشهای مختلف دارد دیده شود.

وی عدم ساماندهی بیمه هنرمندان فعال موسیقی را یکی دیگر از مشکلات این بخش برشمرد و افزود: با سابقه فعالیت 16 ساله ای که در این زمینه دارم هنوز بیمه نبوده وامکان راه برگشت از این فعالیت هنری خود را نیز ندارم.

میر شکاری اضافه کرد: از حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی انتظار می رود که در زمینه اعزام هنرمندان برای اجرای برنامه های بین المللی سلیقه ای عمل نشود و همه گروههای فعال در بخش های مختلف مد نظر قرار بگیرند.

عماد پوستینه دیگرهنرمند موسیقی نماینده موسیقی پاپ نیز گفت:در استان بوشهر استعدادهای خوبی در بخش های مختلف موسیقی وجود دارد که نیازمند توجه و حمایت مسوولان هستند.

وی اظهار کرد: همدل نبودن هنرمندان موسیقی در بخش های مختلف در استان یکی از مشکلات این بخش است که ایجاد همدلی در بین هنرمندان بابرنامه ریزی توسط اداراه کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ضرورت دارد .

احمد حمیدیان پیانیست و نماینده موسیقی کلاسیک نیز اظهار کرد: موسیقی کلاسیک و دستگاهی ایرانی در بوشهر در حال مرگ است و آخرین اجرا موسیقی کلاسیک در این شهر مربوط به سال 88 است.

وی عدم امکانات آموزشی مناسب در بخش های مختلف موسیقی دربوشهر را یکی از مشکلات این حوزه برشمرد و اضافه کرد: تعداد افراد آموزش دهنده زیاد ولی هیچ خروجی مطلوبی دیده نمی شود وبررسی مسوولان این بخش در این زمینه ضروری است .

حمیدیان ادامه داد: در زمینه موسیقی محلی حمایت های فراوانی تا کنون صورت گرفته اما در زمینه موسیقی کلاسیک نادیده گرفته می شود که تقاضای حمایت جدی تر مسوولان را داریم.

دبیر انجمن موسیقی استان بوشهر نیز گفت: صدور مجوز آموزشگاه ها قبل از مدیریت جدیدفرهنگ و ارشاد استان با مشکلات فراوان مواجه بود که در دوره جدید این مشکلات رفع و تعدادی مجوز توسط مرکز موسیقی تهران با پی گیری مدیرکل جدید صادر شده است .

اسماعیل روشن روان اظهار کرد: انتظار می رود که درخواست های آموزشگاه های شهرستانهای استان نیز مورد توجه قرار بگیرند.

وی اضافه کرد: از ابتدای سال 93 تا قبل از ماه محرم امسال 22 کنسرت آموزشگاهی و زنده در داخل و خارج ازاستان توسط هنرمندان این عرصه اجرا شده است .

روشن روان افزود: با توجه به دارا بودن بالغ بر 900 کیلومتر مرز آبی استان بوشهربا خلیج فارس در صورت تامین اعتبار ، استان بوشهر آمادگی برای اجرای جشنواره موسیقی خلیج فارس را به صورت ملی و منطقه ای دارد.

وی بیان کرد: آموزش ها در منازل توسط برخی از افراد یک روش غیر قانونی بوده که باید از این روش جلوگیری شود و این انجمن درصدد پی گیری و جلوگیری از این شیوه آموزش است .

روشن روان گفت: درجه بندی مدرسان موسیقی نیز ضروری بوده تا بتوانیم نتیجه مطلوبی از بخش آموزش به دست بیاوریم.

محسن شریفیان دیگر هنرمند موسیقی محلی استان بوشهر نیز در این نشست گفت: گروه موسیقی محلی لیان بدون هیچ حمایتی از طرف فرهنگ و ارشاد در جشنواره های فراملی شرکت می کند وهنرمندان موسیقی خودشان باید تلاش کنند تا به جایگاه مطلوب مورد نظر خود دست پیدا کنند .

وی اظهار کرد: ساز نی انبان یک ساز محلی ،بومی این استان است هنوز مجوز اجرا در مراسم جشن های عروسی این استان را ندارد.

شریفیان اضافه کرد:ارزش گذاری در زمینه موسیقی ضروری است و اگر موسیقی محلی ارزش گذاری شود هنرمندان این بخش بهتر می توانند فعالیت کنند.

وی با اعلام اینکه در جشنواره فجر باید تجدید نظر گردد،یاد آورشد: همه اجراهای گروه موسیقی لیان با نام حضرت محمد (ص) شروع می شود و این موضوع به زمان خاصی ارتباط ندارد .

شریفیان گفت: همواره به دنبال کمک به گروههای فعال در زمینه موسیقی بوده ام و اگر کاری از دستم بر بیاید کوتاهی نخواهم کرد .

مهدی امانی آهنگساز و صدابردارنیز گفت: تا زمانی که مساله شرعی موسیقی حل نشود همه مشکلات اجرای موسیقی در زمینه های مختلف به قوت خود باقی خواهد بود .

امانی افزود: حل مساله شرعی موسیقی و خروج از ابهام می تواند به رفع مشکلات و موانع در این زمینه کمک فراوان کند .

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر نیزدر این نشست گفت: بسیاری از مسایل و مشکلات بخش موسیقی در حوزه مسئولیت من نیست و باید از سوی دستگاه های اجرایی دیگر رفع شود .

حمیده ماحوزی اظهار کرد: این اداره کل و ادارات تابعه در شهرستانهای استان همواره درصدد رفع نیازهای هنرمندان عرصه موسیقی هستند و سالن های زیر مجموعه نیز جهت انجام تمرینات در اختیار گروههای متقاضی قرار خواهد گرفت .

وی با تاکید بر علاقه مندی به رشد هنردر استان و متحمل شدن هر گونه هزینه از طرف خود ، افزود: امسال 20 پرونده درخواست آموزشگاه موسیقی به این اداره کل رسیده است که طی ارسال 10 پرونده در مرحله اول سه مجوز صادر شد و هم اینک 10 پرونده دیگر جهت دریافت مجوز ارسال شده است .

ماحوزی اظهار کرد: تفاهم نامه ای با پارس جنوبی منعقد شد که دراین راستا شرکت های مستقر در منطقه به منظور اجرای برنامه های هنری خود از هنرمندان استان استفاده کنند .

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر افزود: این اداره کل نیاز به حمایت هنرمندان درهمه بخش ها دارد و هنرمندان موسیقی باید اداره کل فرهنگ و ارشاد را خانه خود بدانند و با انگیزه و دلگرمی در کنار ما باشند .

ماحوزی بیان کرد: با توجه به اصالت موسیقی استان ما از هنرمندان این عرصه تقاضامندم که یکدستی خود را حفظ کنند تا بتوانیم یک انجمن شایسته در زمینه موسیقی در استان داشته باشیم.

مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست گفت : در ابتدای حضور در این دفتر یک شورای فقهی تشکیل داده و همه فعالیت ها بر این اساس اجرایی می شوند.

پیروز ارجمند اظهار کرد: هر گونه حرکت در دفتر موسیقی در راستای منویات مقام معظم رهبری بوده و دیدگاه های روشن ایشان در دفتر موسیقی مد نظر است .

ارجمند افزود: ساز نی انبان در فرهنگ بوشهر یک ساز معنوی بوده وموسیقی بوشهرجزء اولین موسیقی های ثبت شده در دنیا است .

وی با اعلام اینکه امسال درجه بندی گروههای موسیقی در کشور انجام خواهد شد ، ادامه داد : گروههای درجه یک مجاز به اجرا در تالار وحدت هستند که گروه آقای محسن شریفیان در این رده قرار دارد .

ارجمند بیان کرد: 50درصد استانهای کشور جشنواره های موسیقی استانی برگزار می کنند که معیار حضور گروههای موسیقی در جشنواره فجر منتخبین این جشنواره ها هستند .

وی ترغیب بخش خصوصی در زمینه اجرای جشنواره هارا رویکرد جدید دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد برشمرد و افزود: جشنواره های استاد خرم ،استاد شهنازو ققنوس از جمله جشنواره هایی اجرا شده توسط بخش خصوصی در امسال بوده است .

ارجمند گفت: به توافق رسیده و آمادگی داریم که امسال بخشی از جشنواره موسیقی فجر را که از 24 بهمن لغایت اول اسفند برگزار خواهد شد در استان بوشهر برگزار کنیم .

وی اظهار کرد: همه ارگانهای دولتی و شهرداری هابه غیر از صدا و سیما درسراسر کشور جهت اجرای برنامه توسط گروه های موسیقی در برنامه های خود ملزم به گرفتن مجوز از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خودهستند ولو این اجرا به صورت انفرادی باشد .

ارجمند گفت: در صورت عدم دریافت مجوز برنامه هایشان لغو خواهد شد.

مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: گروههای فعال موسیقی جهت ثبت به سایت دفتر موسیقی مراجعه کنند تا به صورت رسمی ثبت شده و ما نیز بتوانیم حمایت های خود را از این گروهها داشته باشیم.

وی با اعلام اینکه ناشرین و آموزشگاه های موسیقی معاف از مالیات هستند،افزود: از هنرمندان عرصه موسیقی استان بوشهر تقاضامندیم که با توجه به شرایط ،حساسیت ایجاد نشود تا در شرایط آرام کنسرت ها اجرا گردد.

ارجمند ادامه داد: انجمن موسیقی استان بوشهر باید فعالیت های خود را بیشترکرده و هر هفته یک جلسه با حضور هنرمندان بخش های مختلف موسیقی استان جهت هم اندیشی تشکیل شود.

وی بیان کرد: شیوه نامه ای با ناجا منعقد شده که در این راستا تکلیف اجرای بسیاری از کنسرت ها در کشورمشخص و مشکلات را در این بخش حل می کند.

ارجمند گفت : امسال اجلاس روسای انجمن های موسیقی کشور برگزار و بعد از عیدنوروز 94 برای اولین بار آیین نامه های موسیقی به چاپ خواهد رسید.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان