arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۸۴۸۶
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۲۱ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۳

رئيس سازمان انرژي اتمي: بيش از ۵۰ درصد به نتيجه‌بخش بودن گفت‌و‌گو‌ها اميدواريم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئيس سازمان انرژي اتمي کشورمان با اعلام اينکه احتمال به نتيجه رسيدن مذاکرات هسته‌اي بيش از ۵۰ درصد است، گفت: مذاکرات هسته‌اي افت و خيزهايي دارد و برخي کشور‌ها منافع خود را در ادامه اين بحران جست‌و‌جو مي‌کنند.

علي اکبر صالحي در مصاحبه با راديو گفت‌وگو با اشاره به نگراني افکار عمومي نسبت به امنيت هسته‌اي در جهان، به تشريح اهداف کنوانسيون ايمني منطقه‌اي در حوزه فعاليت صلح آميز هسته‌اي پرداخت و گفت کرد: اين کنوانسيون در برگيرنده مسائل ايمني و امنيتي نيروگاه‌هاي هسته‌اي و براي مردم کشورمان و افکار عمومي منطقه آگاهي بخش است.

رئيس سازمان انرژي اتمي خاطرنشان کرد: با توجه به پيشتازي جمهوري اسلامي ايران در ساخت بيشترين نيروگاه در منطقه و همچنين ۵۰ سال تجربه در اين حوزه، اعلام آمادگي مي‌کنيم که اين تجارب را در اختيار همسايگان خود قرار دهيم.

صالحي پيشنهاد اين کنوانسيون را در تقابل با آثار پروژه ايران هراسي از سوي غرب عنوان کرد و گفت: آنها مي‌خواهند ايران را کشوري خطر آفرين نشان دهند؛ در صورتي که جمهوري اسلامي پيشتاز در ارائه مفاهيمي است که اگر عملياتي شود منطقه را رو به آرامش و تعامل خواهد برد.

آژانس تنها مرجع مورد تاييد ماست

صالحي در پاسخ به اين پرسش که تعامل با آژانس انرژي اتمي چه تاثيري بر روند مذاکرات خواهد داشت، گفت: آژانس را تنها مرجع قضاوت کننده در صلح آميز بودن فعاليت هسته‌اي کشورمان مي‌دانيم و هيچ مرجع ديگري را در جهان بعنوان قاضي به رسميت نمي‌شناسيم.

صالحي همچنين از نفوذ برخي کشور‌ها بر تصميمات آژانس انرژي اتمي سخن گفت و افزود: جمهوري اسلامي علي رغم اين فضاسازي‌ها شفاف عمل نموده و با تدبير و سعه صدر، سعي کرده تا جايي که مقدور بوده اثرات اين نفوذ را خنثي کند.

وي خاطرنشان کرد: با توجه به فتواي مقام معظم رهبري مبني بر حرام دانستن انباشت و بکارگيري سلاح‌هاي کشتار جمعي، راهي جز به سرانجام رساندن اين مذاکرات نيست.

صالحي به سرانجام رسيدن اين مذاکرات را بيش از ۵۰ درصد عنوان کرد و افزود: مذاکرات هسته‌اي افت و خيزهايي دارد و برخي کشور‌ها منافع خود را در ادامه اين بحران جست‌و‌جو مي‌کنند.

رئيس سازمان انرژي اتمي کشورمان نتيجه بخش بودن مذاکرات را متوجه تلاش مستمر مجموعه نظام و همچنين دولت‌ها دانست و گفت: اگر امروز قدمي به جلو بر مي‌داريم به خاطر زحمات ديگران در سال‌هاي گذشته بوده است. هر کسي آمده زحمت کشيده و امروز از اقتدار لازم برخورداريم.

اين برنامه با تلاش سيدوحيد موسوي (تهيه کننده) و سوسن حسني‌دخت (مجري) روانه آنتن راديو گفتگو شد.
نظرات بینندگان