arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۸۵۲۶
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۰ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۳

رئیس جمهور آرژانتین حکم جلب گرفته بود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مقام‌های آرژانتینی اعلام کردند، در میان اسناد دادستان سابق پرونده انفجار آمیا، حکم بازداشت برای رئیس جمهوری این کشور را پیدا کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری خبرگزاری فرانسه، آلبرتو نیسمان، دادستان آرژانتینی پرونده انفجار آمیا در سال 1994 بود که جنازه وی در 18 ژانویه امسال در حمام منزلش پیدا شد.

مقام‌های آرژانتینی روز سه شنبه اعلام کردند در میان اسناد نیسمان حکم بازداشتی را برای کریستینا فرناندز کرچنر، رئیس جمهوری آرژانتین پیدا کردند که تاریخ آن برای 14 ژوئن 2014 است.

اگرچه مقام‌ها پیش از این وجود چنین حکمی را انکار می‌کردند اما ویویانا فین، دادستان آرژانتین سرانجام اذعان کرد که حکم بازداشت 26 صفحه‌ای در میان اسناد نیسمان پیدا شده است. نیسمان 51 ساله یک روز پیش از حاضر شدن در جمع قانونگذاران مُرد.

انتظار می‌رفت که وی کرچنر را به لاپوشانی در رابطه با انفجار 1994 در مرکز یهودیان متهم کند که 85 کشته و 300 زخمی برجای گذاشت.

در گزارش کیفری نیسمان که چهار روز پیش از مرگ وی منتشر شد، وی کرچنر و سایر مقام‌ها را به توافق پنهانی برای لاپوشانی اتهام عاملان انفجار مذکور متهم کرده بود. افشاگری روز سه شنبه که نشان می‌دهد آلبرتو نیسمان به دنبال بازداشت کرچنر بوده است،‌ بزرگترین رسوایی از زمان مرگ این دادستان که با شلیک به سرش مرد، محسوب می‌شود.

ویویانا فین، دادستان آرژانتین پس از انتشار این سند در روزنامه گلارین (Glarin) در حرکتی غیر معمول سخنان پیشین خود را پس گرفت و گفت که با انکار وجود این سند مرتکب "اشتباه" شده است.

وی گفت: یک سوء تفاهم و یک اشتباه غیر عمدی پیش آمده است. من مرتکب هیچ رفتار نامناسبی نشده‌ام. تحقیقات من با هیچ فشار خارجی‌ای نبوده است؛ چه دولت و چه افراد دیگر.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان