arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۸۶۴۹
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۹ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۳

جولان عروسک‌های میلیونی در تهران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اگر در طول خیابان میرزای شیرازی تهران راه بروید، متوجه می‌شوید که این خیابان محل عرضه‌ عروسک و اسباب‌بازی‌های متنوعی است. همه نوع اسباب‌بازی در این بازار عرضه می‌شود؛ از ‌ماشین‌های کوچک گرفته تا عروسک‌های بزرگ گران‌قیمت. ولی به طور کلی جنس غالب این بازار، عروسک است.

به گزارش «اقتصادنیوز»، این عروسک‌ها معمولا از روی شخصیت‌های مشهور انیمیشن‌های بین‌المللی تهیه می‌شوند. به این ترتیب که هر دوره با آمدن انیمیشن تازه و مد شدن شخصیت‌های آن، مغازه‌های این بازار نیز عروسک آن شخصیت‌های کارتونی را به مخاطبان عرضه می‌کنند.

اگر سال‌های گذشته به این بازار سر می‌زدید، شخصیت‌های مطرح دو کارتون آمریکایی «عصر یخبندان» و «شهرک هیولاها» را می‌دیدید که خیره به مشتریان خود در ویترین این مغازه‌ها نشسته‌اند ولی این روزها بیش از هر چیزی زرافه و شیر انیمیشن «ماداگاسکار» در این مغازه‌ها خودنمایی می‌کند و در این میان نیز عروسک «فامیل دور» - تنها شخصیت ایرانی این بازار - که به ندرت به چشم می‌خورد، فرصت چندانی برای عرض اندام ندارد.

البته در کنار این شخصیت‌های کارتونی، حضور عروسک‌های دخترانه‌ زیبا را نمی‌توان نادیده گرفت؛ عروسک‌هایی که همیشه و در هر زمان هستند، در اندازه‌های مختلفی عرضه می‌شوند و قدشان نیز گاه به یک متر می‌رسد.

عروسک چند؟

به طور کلی بازار عروسک و اسباب‌بازی خیابان میرزای شیرازی تهران، بازار گران‌قیمتی نیست و به زعم اغلب خریداران این بازار، قیمت‌های اجناس آن متناسب با سایر بازارهای عروسک و اسباب‌بازی فروشی است. مثلا اغلب عروسک‌های کارتونی این بازار که اندازه‌ متوسطی دارند در قیمت‌های 25 تا 50 هزار تومان عرضه می‌شوند.

عروسک‌های دخترانه نیز قیمت‌های متفاوتی دارند ولی پراکندگی قیمت اغلب آنها بسته به اندازه‌شان بین 60 تا 150 هزار تومان است.

می‌توانی روی عروسک‌ها بنشینی!

در این بازار قیمت‌های عجیب نیز به چشم می‌خورد. از ماشین شش میلیونی که بگذریم، عروسک‌های میلیونی قابل توجه هستند! یکی از این عروسک‌ها که از روی شخصیت زرافه‌ ماداگاسکار تهیه شده بسیار بزرگ است و اندازه سر آن به اندازه سر یک انسان با قد متوسط می‌رسد.

فروشنده‌ یکی از مغازه‌هایی که زرافه‌ یک میلیون تومانی می‌فروشد، توضیح می‌دهد: این زرافه مورد علاقه‌ کودکان است و اغلب آنها وقتی این عروسک را می‌بینند دوست دارند آن را داشته باشند.

او می‌گوید: این زرافه به نحوی تهیه شده که کودک می‌تواند روی آن بنشیند. بنابراین قیمت گران آن، فقط به دلیل بزرگ بودنش نیست بلکه کیفیت آن هم در قیمتش اثر دارد.

این مغازه همچنین تعدادی خرس بزرگ یک میلیونی و تعدادی پنگوئن و گوریل بزرگ 500 تا 600 هزار تومانی عرضه می‌کند.

فروش عروسک‌های میلیونی منحصر به یک مغازه نیست و تعداد اندکی از مغازه‌های میرزای شیرازی، تعداد معدودی از این عروسک‌ها را برای فروش گذاشته‌اند.

زرافه‌های میلیونی چقدر مشتری دارند؟

یکی از فروشنده‌های زرافه‌های میلیونی اظهار می‌کند: ما از این زرافه‌ها و خرس‌ها به تعداد اندکی وارد کرده‌ایم و بخشی از آنها را هم فروخته‌ایم.

او ادامه می‌دهد: حدود دو ماه است که این زرافه‌ها و خرس‌ها را به مغازه آورده و می‌فروشیم و وضعیت فروش آن هم در روزهای مختلف متفاوت است، گاه تا یک ماه کسی سراغ این زرافه‌ها نیامده و گاهی هم در یک هفته دو عدد از آن را فروخته‌ایم.

چین، اینجا نیز جولان می‌دهد

بنا بر گفته‌ فروشندگان این بازار، عمده عروسک‌های این بازار چینی هستند.

یکی از فروشنده‌های این مغازه‌ها توضیح می‌دهد: در حال حاضر وارد کردن اسباب‌بازی فقط از چین برای ما مقرون به صرفه است. چون قیمت‌های عروسک‌های چینی پایین‌تر هستند و مشتریان ما قدرت خرید آن را دارند.

او می‌افزاید: اگر قرار بود ما همین عروسک‌هایی را که از چین وارد می‌کنیم، از تایلند وارد کنیم، باید آنها را با قیمت گاه تا سه برابر بیشتر می‌فروختیم و مردم نیز آنها را نمی‌خریدند. بنابراین ما سعی کرده‌ایم عروسک‌های مرغوب چینی را به ایران وارد کنیم تا ضمن جلب رضایت مشتری، خریداران خود را هم داشته باشیم.

او ادعا می‌کند: من عروسک‌های چینی سفارش اروپا را خریداری کرده و می‌فروشم و کیفیت این عروسک‌ها نسبت به سایر عروسک‌های چینی بالا تر است ولی طبعا قیمت آن نیز بالاتر است.

تاثیر ولنتاین بر بازار عروسک

این روزها تاثیر ولنتاین بر بازار عروسک کاملا محسوس است. اغلب مغازه‌داران ویترین خود را خلوت کرده و منتظر بار جدید برای ولنتاین هستند.

فروشنده‌ یکی از مغازه‌های عروسک‌های یک میلیونی می‌گوید: روی اجناسم تخفیف 30 درصد گذاشته‌ام که سریع‌تر به فروش برسند و بتوانم بار ولنتاین را در مغازه‌ام بچینم.

او توضیح می‌دهد: این تخفیف 30 درصدی شامل عروسک‌های میلیونی هم می‌شود. قیمت این عروسک‌ها را به 800 و 700 هزار تومان رساند‌ه‌ام تا مشتریان برای خریدنشان ترغیب شوند. به هر حال این عروسک‌ها بزرگ هستند و جای زیادی می‌گیرند. خروج آنها از مغازه، جای ما را برای چیدن عروسک‌های بیشتری که متناسب با روز ولنتاین است باز می‌کند.
نظرات بینندگان