arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۸۷۹۰
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۹ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۳

یک اقدام اشتباه، ما را 30 سال عقب انداخت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: اقدام اشتباه انتقال میراث فرهنگی به شیراز و صنایع دستی به اصفهان موجب شد که این سازمان 20 تا 30 سال از برنامه‌های خود عقب بیفتد.

به گزارش ایسنا، مسعود سلطانی‌فر امروز (پنجشنبه، 16 بهمن‌ماه) در مراسم افتتاح خانه تشکل‌های دوستداران میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، درباره‌ی پیشنهاد تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه، گفت: در این زمینه، نشست‌های متعددی برگزار شده، اما تجربه نشان می‌دهد تبدیل این سازمان به وزارتخانه نه‌تنها عرصه فعالیت در آن را محدود می‌کند، بلکه ملاحظات سیاسی را نیز وارد این سازمان می‌کند.

معاون رییس‌جمهور درباره‌ی «تجربه اشتباه انتقال میراث فرهنگی به شیراز و صنایع دستی به اصفهان» اظهار کرد: اگرچه این انتقال چهار یا پنج سال بیشتر طول نکشید، اما ما هنوز درگیر تبعات آن هستیم.

سلطانی‌فر با بیان این‌که از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم متوجه شدیم همه‌چیز در این سازمان، چه نیروهای انسانی چه پروژه‌ها در حال التهاب است، ادامه داد: در دو سال اخیر تلاش شد آرامش به این سازمان برگردد. همچنین مهم‌ترین سیاست و رویکرد دولت درباره‌ی میراث فرهنگی، جلوگیری از سیاسی شدن آن با کمک فعالان و با استفاده از منابع خصوصی است.

او گفت: سازمان میراث فرهنگی یک سازمان تخصصی و حرفه‌ای است و نیاز دارد فعالان عرصه میراث فرهنگی وارد آن شوند.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور بیان کرد: یکی از مواردی که درباره‌ی سفر رییس‌جمهور به اصفهان مطرح شد، بیان مشکلات حوزه میراث فرهنگی بود، زیرا در سال‌های گذشته بناها به شدت آسیب دیدند و فعالیتی برای مرمت و احیای آن‌ها انجام نشده بود. به همین دلیل رییس‌جمهور رقم قابل توجهی را برای مرمت این بناها اختصاص داد که از رشد یک‌هزار درصدی برخوردار بود. امیدواریم در دو سال آینده با اختصاص این اعتبار و همچنین اعتبارات استانی و سازمانی، گام مؤثری برای این آثار برداشته شود.

سلطانی‌فر اظهار کرد: در استان اصفهان، با توجه به پتانسیل‌های موجود، محورهای متعددی مطرح است و گردشگری نیز یکی از محورهای مهم برای توسعه و تمرکز بر سرمایه‌گذاری است.

وی با اشاره به افزایش 200 درصدی صدور ویزا برای گردشگران خارجی، ادامه داد: این افزایش، تمام ظرفیت کشور نیست. توسعه گردشگری می‌تواند ذهنیت غلطی را که درباره‌ی ایران وجود دارد، اصلاح کند.

او گفت: رییس‌جمهور دستور ویژه‌ای برای بررسی مسیر عبور خط 2 قطار شهری اصفهان به سازمان میراث فرهنگی ابلاغ کرده است.

سلطانی‌فر همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره‌ی تأیید نهایی مسیر عبور خط 2 مترو اصفهان، اظهار کرد: به‌دلیل پیشنهاد مشاور مبنی بر اهمیت میدان نقش جهان به‌عنوان یک میدان ثبت‌شده در یونسکو، مسیر عبور قطار شهری اصفهان در خط 2 باید بررسی شود. همچنین رییس‌جمهور دستور ویژه‌ای داده است که این خط به‌گونه‌ای طراحی شود که هیچ خسارتی به ابنیه تاریخی میدان نقش جهان وارد نشود.

به گزارش ایسنا، معاون رییس‌جمهور همچنین در جریان بازدید از مجموعه خصوصی آثار خانه سماوی، گفت: در حال حاضر اشیای تاریخی در دست مردم است که قصد فروش و قاچاق آن را ندارند و توان نگهداری از آن را هم ندارند. در این راستا، طرحی در مجلس و دولت در حال بررسی است تا شرایطی فراهم شود که مردم اشیای تاریخی را که مالک آن هستند، اما قانونا متعلق به سازمان میراث فرهنگی است، به این سازمان تحویل دهند و هیچ‌گونه مشکلی برای آن‌ها به وجود نیاید.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: در قالب این طرح، شرایطی دنبال می‌شود که دستمزدی در قالب حق‌الکشف به این افراد تحت شرایط خاص داده شود تا گنجینه‌های ارزشمند تاریخی از کشور خارج نشود.

وی در پاسخ به پرسسش خبرنگار ایسنا درباره‌ی حمایت از موزه‌داران خصوصی، گفت: یکی از فعالیت‌های در اولویت، بازسازی مکان‌های فرهنگی در اختیار سازمان با مشارکت بخش خصوصی و تبدیل آن‌ها به موزه‌های خصوصی است.

سلطانی‌فر ادامه داد: یکی دیگر از راهکارها، احیای این بناها توسط صندوق احیا است تا بتوان از آن‌ها به‌عنوان مکان‌هایی اقامتی آموزشی، پذیرایی و فروشگاه‌های صنایع دستی استفاده کرد.

وی تصریح کرد: در یک سال گذشته تلاش شده، بناهای تاریخی که از اهمیت کمتری برخوردار بوده‌اند با مشارکت بخش خصوصی بازسازی شوند. بازسازی این بناها و واگذاری آن‌ها به بخش خصوصی موجب می‌شود که سازمان مطمئن شود که این بناها مرمت و بازسازی شده‌اند و همیشه به‌عنوان مکان‌های تاریخی از آن‌ها حفاظت می‌شود.

او درباره‌ی چگونگی واگذاری این بناها به بخش خصوصی، توضیح داد: بخش خصوصی می‌تواند به میزان سرمایه‌گذاری و متناسب با هزینه‌ای که برای مرمت بنا انجام داده، در یک دوره مشخص از آن بهره‌برداری کند. در حال حاضر در دوره‌های 30 ساله، بناهای تاریخی با این شرایط به بخش خصوصی واگذار شده و امیدواریم تا سال آینده 200 بنای تاریخی دیگر به بخش خصوصی واگذار شود.

وی همچنین درباره‌ی بودجه موزه‌ها نیز گفت: ردیف بودجه موزه‌ها پر رنگ است، اما متناسب با نیاز ما نیست، ولی با همین بودجه فردا موزه خراسان و بعد از آن، موزه مشاهیر شیراز و آذربایجان افتتاح خواهد شد.
نظرات بینندگان