arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۸۹۶۷
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۰۹ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۳

دلیل نرفتن ظریف به مجلس

وی اضافه کرد: اما هرگاه برادران و خواهران ما در مجلس سوالی داشته باشند با کمال افتخار و ارادت در مجلس حاضر می‌شوم و به سوالشان جواب می‌دهم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر امور خارجه کشورمان با تأکید بر این‌که پرسش را حق مجلس می‌دانم، درباره دلیل نرفتن به مجلس برای پاسخ به سوالات نمایندگان، گفت: بیان جزئیات مذاکرات حتی اعلام دستاوردها می‌تواند زمینه‌ای برای چانه زنی طرف مقابل در مذاکرات هسته‌ای فراهم کند.

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف در حاشیه سفر چهار روزه خود به قاره آفریقا در حین بازگشت در پاسخ به ایسنا درباره این‌که مجلس شورای اسلامی سه‌شنبه هفته گذشته وی را برای پاسخ به سوالات نمایندگان دعوت کرده بود، گفت: من همواره اعلام کرده‌ام پرسش را حق مجلس شورای اسلامی می‌دانم. نقد حق مردم، مطبوعات، رسانه و مجلس است.

وی در ادامه افزود: در این‌باره دو نکته وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. یکی بحث انصاف و دیگری که مهم‌تر از آن است مصالح و منافع ملی است. زمانی که شما مشغول مذاکرات درباره یک چالش عمده در سطح بین‌المللی هستید وارد شدن به برخی جزئیات و حتی اعلام دستاوردهای به دست آمده می‌تواند زمینه‌ای برای چانه‌زنی طرف مقابل فراهم کند.

ظریف تصریح کرد: یعنی اگر من الان بروم در مجلس و یا در رسانه‌ها اعلام کنم که در مذاکرات هسته‌ای این دستاوردها را به دست آورده‌ام، در واقع طرف مقابل می‌تواند بر سر میز مذاکرات بیاید و به من بگوید تو این امتیازها را گرفته‌ای در قبال این امتیازها حاضری چه امتیازهایی واگذار کنی. به همین دلیل این اتفاق خطرناک‌ترین کاری است که من می‌توانم به عنوان یک مذاکره کننده انجام دهم.

وی تأکید کرد: ضمن این‌که حق می‌دهم که همه می‌توانند سوال کنند، اما این حق را به خودم می‌خرم که فشارها و نقدها را تحمل کنم اما این امکان را به رقیب، طرف مقابل و دشمن در مذاکرات ندهم که در فضای مذاکرات از این مسأله سوءاستفاده کند و از منافع ملی کم کرده و بخواهد امتیازی را از ما بگیرد. من این اقدام را هیچ‌گاه نخواهم کرد.

وی اضافه کرد: اما هرگاه برادران و خواهران ما در مجلس سوالی داشته باشند با کمال افتخار و ارادت در مجلس حاضر می‌شوم و به سوالشان جواب می‌دهم.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۸
غیر قابل انتشار: ۰
امیر رضا
|
United Kingdom
|
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
73
2
با سلام خدمت اصحاب قلم
اینکه در مذاکراتی در سطح وزیران جزئیاتی مطرح میشود که هیچ یک از طرفین تمایل ندارند کشور های دیگر بدانند حرفی نیست اما فکر نکنم هیچ کدام از وزیران از امتیازاتی که رد وبدل میگردد بی اطلاع باشند که در صورت عنوان مسبب امتیاز دهی شود
پاسخ ها
سید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
آقای باهوش - بله وزیران در جلسات میدانند چکار می کنند و چه مطالبی ردوبدل میشوند. ولی جار نمی زنند چه داده اند و چه گرفته اند.
محسن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
کسی نگفته اطلاع ندارند، ولی اطلاع با مطرح کردن عمومی فرق داره، نمایندگان محترم هم که به محرمانه بودن جلسات و مطالب هیچ احترامی نمیگذارند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
0
24
میان سوال از ایشون به عنوان وزیر خارجه و مذاکره کننده ی ارشد بایستی تفکیک قائل شد.
وزیر به مجلس پاسخگو است اما مذاکره کننده...
اگر به جای وزیر خارجه فرد دیگری مذاکره کننده بود هم این طور فراخوانده می شد؟
نحوه ی گزارش دادن روحانی و جلیلی به مجلس چگونه بود؟
نظرات بینندگان