arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۹۰۱۱
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۲ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۳

عمليات صرافي در فضاي مجازي ممنوع شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 مدير اداره صادرات بانک مرکزي از ممنوعيت عمليات صرافي در فضاي مجازي خبر داد و گفت: براساس مقررات ناظر بر عمليات ارزي صرافي ها که در 29 دي ماه سالجاري ابلاغ شد، صرافي هاي داراي مجوز فعاليت معتبر از بانک مرکزي تنها مجاز به انجام معاملات و خريد و فروش ارز هستند.

صمد کريمي روز شنبه با تاکيد بر اينکه هرگونه عمليات صرافي در فضاي مجازي و اينترنتي ممنوع است، تصريح کرد: البته صرافي ها در صورتي مجاز به خريد و فروش ارز هستند که قبلا نسبت به اعلام همزمان نرخ خريد و فروش ارز در محل استقرار صرافي و يا تارنماي آن اقدام کرده باشد.

مدير اداره صادرات بانک مرکزي گفت: براساس دستورالعمل مذکور که براي اولين بار توسط بانک مرکزي اعلام شده به جزء صرافي هاي داراي مجوز فعاليت معتبر از بانک مرکزي، اشخاص حقيقي و حقوقي ديگر نمي توانند اقدام به خريد و فروش ارز و تسويه معاملات کنند.

کريمي ادامه داد: به عبارت ديگر خريد و فروش ارز توسط دلالان و سفته بازان مطابق با مقررات اعلامي ممنوع است

وي ادامه داد: براساس دستورالعمل مدکور کانون صرافان مکلف شده هريک ساعت يکبار ميانگين موزون نرخ خريد و فروش را محاسبه و در تارنماي خود اعلام کند.

وي در پايان گفت: اين امر توسط کانون صرافان در تعامل سازنده با بانک مرکزي به صورت آزمايشي انجام شده و پس از نهايي شدن آن جهت اعلام عمومي در خصوص آن اطلاع رساني خواهد شد.

طبق ماده 8 مقررات ناظر بر عمليات ارزي صرافي ها، کانون صرافان مکلف است در محدوده زماني مندرج در ماده (4) اين مقررات هر يک ساعت يک بار ميانگين موزون نرخ خريد صرافي ها و ميانگين موزون نرخ فروش صرافي ها را محاسبه و در تارنماي خود اعلام نمايد. نرخ هاي اعلام شده ميانگين موزون معاملات انجام شده در يک ساعت است و شامل معاملات کل روز نمي گردد.

همچنين براساس ماده (9) آخرين نرخ محاسبه شده به شرح ماده (8) فوق، نرخ پاياني (Closing Rate) روز کاري خواهد بود.

ماده (10) نرخ شروع بازار (Opening Rate) در روز کاري بعد، نرخ پاياني بازار در روز کاري قبل با دامنه تغييرات 0.2 ± درصد خواهد بود.

ماده (11) کانون صرافان موظف است تا ساعت 11 هر روز ميانگين موزون نرخ ارز روزانه کل خريدها و ميانگين موزون نرخ ارز کل فروش ها در روز کاري قبل را محاسبه و در تارنماي خود قرار دهد.

تبصره: اطلاعات مربوط به نوع ارز، نرخ ارز و حجم معاملات انجام شده، از طريق سامانه سنا در اختيار کانون صرافان قرار خواهد گرفت.

گفتني است، غلامعلي کامياب معاون ارزي بانک مرکزي در همين ارتباط گفته است: با تدوين و ابلاغ مقررات ناظر بر عمليات ارزي صرافي ها، دخالت عوامل غيرمجاز در بازار ارز و نوسانات در اين بازار کمتر مي شود.

وي با بيان اينکه افرادي که مجوز ندارند نبايد در سايت ها اقدام به اعلام نرخهاي بازار کنند، گفت: تاکنون براي اعلام نرخ ارز در بازار فرايند مشخصي وجود نداشت اما با مقررات جديد کانون صرافان بايد هر ساعت نرخ متوسط موزون را اعلام کند و اين نرخ ملاک معاملات مي شود.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان