arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۹۱۲۳
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۰۹ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۳

دور دوم جنگ ارزان فروشي نفت راه افتاد/ تخفيف‌هاي تاريخي اعراب

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 پادشاه جديد عربستان باصدور دستوراتي عرضه نفت با تخفيف‌هاي ويژه و تاريخي را در دستور کار قرار داد تا پس از ماه‌ها شعله دور دوم جنگ ارزان فروشي نفت در بين کشورهاي عربي روشن شود و نفت کماکان ارزان بماند.

يکي از مهمترين چالش هاي پيش روي توليد نفت از ذخاير نا متعارف و به اصطلاح "شيل اويل‌ها" در آمريکا حفاري تعداد قابل توجه اي چاه توسعه اي در طول سال است.

بر اساس برآوردهايي که کارشناسان انرژي انجام داده اند براي حفظ و نگهداشت ظرفيت توليد يک ميليون بشکه در روز از منطقه داکوتاي شمالي در ايالات متحده آمريکا بايد سالانه ۲۵۰۰ حلقه چاه جديد حفاري شود اين در حالي است که براي نگهداشت اين ميزان توان توليد در ايران و يا عراق نياز به حفر۶۰ حلقه چاه است.

به عبارت ديگر، توليد از چاه هاي منابع غيرمتعارف بطور متوسط در سال اول حدود ۶۵ درصد و در سال دوم حدود ۳۵ درصد کاهش مي يابد و در سال سوم نيز ۱۵ درصد و در ادامه به طور متوسط سالانه ۱۰ درصد از توان توليد چاه کاسته خواهد شد.

در اين بين آمارهاي هم نشان مي دهد تعداد چاه هاي مورد نياز براي حفاري در ميادين غير متعارف نفت آمريکا از حدود ۶ هزارحلقه چاه در سال ۲۰۰۹ ميلادي به ۱۶ هزار حلقه در سال ۲۰۱۴ افزايش يافته است و پيش بيني مي شود از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ ميلادي ميزان چاه هاي مورد نياز براي حفاري تقريبا يک روند ثابت در محدوده ۱۶ هزار حلقه چاه در سال برسد.

از اين روز قيمت جهاني نفت خام به دنبال کاهش فعاليت دکل‌هاي حفاري در ميادين نفتي غير متعارف "شيل اويل‌ها" با افزايش چند دلاري جان تازه اي گرفت و در سطوح بالاتر از ۵۰ دلار در بازارهاي جهاني معامله شد.

عربستان شعله جنگ نفت را روشن نگه داشت

به گزارش مهر، با تقويت نسبي قيمت طلاي سياه در طول چند هفته اخير پيش بيني کارشناسان نشان مي داد که با ادامه روند موجود بهاي نفت خام بازهم تقويت شود و در سطوح بالاتري معامله شود با اين وجود کشورهاي عربي حاشيه خليج فارس به ويژه عربستان سعودي شوک جديدي به بازار نفت وارد کرده اند.

گزارش هاي رسانه هاي بين المللي حاکي از آن است که عربستان سعودي که عنوان بزرگترين صادرکننده نفت جهان و سازمان اوپک را يدک مي کشد قيمت نفت خام خود را براي تحويل در ماه مارس ٢٠١٥ ميلادي در بازارهاي آسيايي را با يک تخفيف ويژه عرضه مي کند.

در همين حال شرکت آرامکوي عربستان سعودي هم با انتشار اطلاعيه‌اي اعلام کرد: بهاي هر بشکه نفت خام اين کشور در ماه مارس ٢٠١٥ ميلادي با حدود ۹۰ سنت کاهش عرضه مي شود که بزرگترين مقدار تخفيف نفتي سعودي‌ها در ١٤ سال گذشته تاکنون بوده است.

به عبارت ديگر، پس از مرگ ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودي و نشستن امير سلمان بن عبدالعزيز آل سعود بر کرسي پادشاهي اين کشور نفت‌خيز جهان وي پس از ابقاي علي النعيمي وزير کهنه کار نفت عربستان با صدور دستورات جديدي فروش طلاي سياه با تخفيف‌هاي ويژه را در دستور کار قرار داده است.

بر اساس اطلاعيه شرکت آرامکوي سعودي، قيمت هر چهار شاخص نفتي اين کشور براي تحويل به بازارهاي آسيا، بزرگترين مشتري نفت عربستان، کاهش يافته و اين در حالي است که اين قيمت‌ها در بازارهاي آمريکا ١٥ سنت و در بازارهاي اروپايي بين ٧٠ سنت تا يک دلار و ١٥ سنت افزايش داده شده است.

در اين بين تحليلگران اعتقاد دارند که اين اقدام عربستان در راستاي تلاش اين کشور براي به دست آوردن سهم بيشتر در بازارهاي نفتي جهان است.

اين شوک جديد نفتي در حالي توسط عربستان به بازار نفت تحملي مي شود که پيشتر، عربستان در ماه نوامبر ٢٠١٤ ميلادي قيمت فروش نفت خود را در بازارهاي آمريکا کاهش داده بود تا بتواند سهم خود را در بازارهاي اين کشور حفظ کند. اين اقدام همزمان با حفظ سطح توليد نفت اوپک بود که منجر به سقوط ٦٠ درصدي قيمت هاي جهاني طلاي سياه شد.

با اين وجود، عربستان بارها اعلام کرده است که توليد نفت خام خود را حتي اگر قيمت‌هاي جهاني به بشکه اي ٢٠ دلار سقوط کند نيز ادامه مي دهد.

قطر هم سرکيسه نفت را شل کرد

پس از تخفيف تاريخي و بي سابقه نفتي عربستان سعوديف قطر به عنوان مهمترين شريک گازي ايران در پارس جنوبي هم يک تخفيف ويژه نفتي به مشتريان خود ارائه کرده است.

بر اين اساس قطر قيمت نفت خام فروشي خود در ماه ژانويه گذشته را در پايين ترين سطح در ٦ سال اخير تعيين کرد به طوري که قطر قيمت رسمي فروش (او اس پي) براي نفت خام مارين قطر در ماه ژانويه گذشته ٤٣,٢٥ دلار تعيين کرده بود که اين رقم ١٥ دلار کمتر از ماه دسامبر سال ٢٠١٤ ميلاي بوده است.

قطر همچنين قيمت او اس پي براي نفت خام لند قطر را در ماه ژانويه سال جاري ميلادي ٤٥,٩٥ دلار تعيين کرده بود که اين رقم ١٤.٣٠ دلار کمتر از ماه دسامبر بوده است.

در همين حال رويترز با انتشار گزارشي، اعلام کرده است: اين قيمتها پايين ترين رقم از ماه فوريه سال ٢٠٠٩ ميلادي تاکنون براي قيمت نفت اين کشور حاشيه جنوبي خليج فارس بوده است.

دعواي نفتي عربستان و روسيه بالا گرفت

روسيه و عربستان هر يک با توليد بيش از ۱۰ ميليون بشکه نفت بزرگترين توليد طلاي سياه جهان در طول سه سال گذشته تاکنون بوده اند با اين وجود رياض با پائين نگاه داشتن بهاي نفت مي خواهد به مسکو ضربات سنگين اقتصادي وارد کند.

در همين حال، ايليا ترونين رئيس اداره ماليات، ‌گمرک و تعرفه وزارت دارايي روسيه اعلام کرد که اگر ميانگين قيمت نفت در سال جاري ميلادي ٤٠ دلار براي هر بشکه باشد، درآمدهاي بودجه ٢٠١٥ ميلادي روسيه حدود ٤٦ ميليارد دلار کاهش مي‌يابد.

روزنامه نيويورک تايمز هم با انتشار گزارشي، مدعي شده است: عربستان سعي مي کند با استفاده از نفوذ خود در بازارهاي نفتي در شرايطي که روسيه از سقوط قيمت هاي نفت لطمه ديده است، با فشار وارد کردن بر ولاديمير پوتين، رئيس جمهوري روسيه، حمايت وي را از بشار اسد، رئيس جمهوري سوريه قطع کند.
منبع: مهر
نظرات بینندگان