arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۹۳۸۸
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۸ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۳

ایران نخستین دارنده ذخایر گاز جهان / تولید یک میلیارد مترمکعب گاز در طول سه سال آینده در کشور

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایران در زمان حاضر نخستین دارنده ذخایر گاز طبیعی در جهان است و تولید گاز کشور در طول سه سال آینده به یک میلیارد متر مکعب خواهد رسید.

 حمیدرضا عراقی معاون وزیر نفت در امور گاز روز دوشنبه با اعلام این موضوع در چهارمین سمپوزیوم ایران 1404 در تهران، اظهار کرد: بخش عمده ذخایر گاز جهان متعلق به کشورمان است و بدین لحاظ در سال میلادی گذشته ایران بعنوان نخستین دارنده ذخایر گازی جهان شناخته شد.

وی با بیان اینکه، در سال جاری اقدامات متنوعی در حوزه گاز کشور صورت گرفته و در آینده کارهای بزرگتری را انجام خواهیم داد، گفت: هم اکنون در بحث تولید و مصرف حوزه نفت و گاز باید با تامل بسیار استراتژی های مناسب در افق 1404 ترسیم شود تا بتوانیم از این نعمت خدادادی به صورت مناسب در جهت توسعه کشور استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به مصرف رو به رشد گاز در جهان، گفت: مصرف گاز می تواند در چند سال آینده حداکثر تا سال 2035 میلادی معادل کل سهم سایر انرژی در جهان باشد.

عراقی با تاکید بر اینکه، تولید گاز در کشور یک روند صعودی داشته اما ویژه ترین سال در طول تاریخ شرکت ملی گاز ایران، سال 1393 بوده است، افزود: در طول تاریخ سابقه نداشته که شرکت ملی گاز بتواند در یکسال 100 میلیون متر مکعب بر تولید گاز روزانه خود اضافه کند.

وی این مهم را در نتیجه همت دولت تدبیر و امید و بسیج تمام نیروهای متعهد و کارشناس و با درایت وزارت نفت دانست و افزود: این درحالی است که تا سال آینده تولید و انتقال گاز در کشور در روز 200 میلیون متر مکعب افزایش خواهد یافت.

معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان اینکه، قرن بیست و یکم به درستی بعنوان قرن گاز نامگذاری شده است، به سهم 24 درصدی گاز در سبد انرژی جهان اشاره کرد و گفت: در ایران نیز به دلیل مزیت نسبی سهم گاز در سبد انرژی بسیار بالا و حتی در رده نخست قرار گرفته است.

وی مصرف گاز در کشور را 186 میلیارد مترمکعب در سال عنوان کرد و با بیان اینکه، این روند افزایشی مصرف خیلی خوب نیست، تصریح کرد: با ادامه این روند در سه تا چهار سال آینده میزان مصرف به 330 میلیارد مترمکعب یعنی دو برابر 45 سال گذشته خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با اشاره به اینکه سال آینده پنجاهمین سالگرد تاسیس شرکت ملی گاز را جشن خواهیم گرفت، افزود: این در حالی است که سال 1394 روند صادرات گاز ایران نیز توسعه پیدا خواهد کرد.

وی با بیان آنکه حداکثر در طول سه سال آینده تمام شهرها و روستاهای فاقد گاز در کشور که حداکثر دو میلیون خانوار می باشند، گازرسانی خواهد شد، گفت: در حال حاضر بیش از 60 درصد روستاهای کشور از نعمت گاز برخوردار شده اند.

معاون وزیر در امور گاز کشور افزود: در حال حاضر بیش از 95 درصد از شهرها و روستاهای کشور از گاز طبیعی استفاده می کنند.

وی با بیان اینکه 80 درصد نیروگاه ها در کشور و بعبارتی 150 نیروگاه از گاز طبیعی استفاده می کنند، تصریح کرد: این موضوع علاوه بر اثبات توان گازی کشورمان در مقایسه با سایر کشورهای جهان، بر سیستم مهندسی حفظ و نگهداری این حوزه بسیار مهم در کشور تاکید دارد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران افزود: اگر تولید این حجم از گاز را با درایت و تلاش در راستای مصرف در کشور تولید نمی کردیم، هم اکنون شاید روزانه شاهد سوخت چهار میلیون بشکه نفت کشور تنها در شهر تهران بودیم که در آن صورت تهران به جهت دودکش های آن دیگر جای زندگی نبود.

وی با بیان اینکه، شرکت ملی گاز ایران تنها وظیفه تامین گاز و انرژی در کشور را عهده دار نیست و باید منابع مالی کشور را نیز تامین کند، تصریح کرد: در حال حاضر بیش از یک سوم میزان یارانه پرداختی به مردم از سوی دولت توسط شرکت ملی گاز ایران تامین می شود و به طور حتم این شرکت در آینده نقش بسیار مهمتری را در اقتصاد بازی خواهد کرد.

عراقی با بیان اینکه در افق 1404 صادرات گاز برای کشور بسیار مهم است، گفت: باید از منابع و حجم موجود گازی کشور ابتدا بهینه مصرف و صرفه جویی کنیم تا زمینه صادرات هرچه بیشتر این نعمت خدادادی بیش از پیش فراهم شود.

وی با بیان آنکه، از نظر سند چشم انداز 1404 ما باید سومین تولیدکننده گاز جهان با 8 تا 10 درصد صادرات گاز باشیم، به میزان صادرات گاز ایران اشاره کرد و گفت: سهم صادرات ما در دنیا در حال حاضر 1.5 درصد است در حالی که برای رسیدن به 8 تا 10 درصد نیاز به سرمایه گذاری هرچه بیشتر در زمینه دانش و فن آوری روز در این حوزه داریم.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان