arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۹۴۱۴
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۲۱ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۳

این مرد را شوخ‌طبع و قوی به یاد بیاورید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دوماه از بروز عارضه‌ی قلبی و مغزی «پرویز کلانتری» می‌گذرد و حالا این هنرمند نقاش در روزهای زمستانی، در خانه‌اش استراحت می‌کند.

عصر یکی از روزهای بهمن‌ماه، خبرنگاران بخش هنرهای تجسمی به دیدن مردی رفتند که نقاشی‌هایش در کتاب‌های درسی، در خاطر بسیاری از ایرانی‌ها مانده است. پرویز کلانتری تصویرگر تصویرهای آشنای «روباه و زاغ»، «حسنک کجایی؟»، «کوکب خانم» و «دهقان فداکار» برای بچه‌های دهه‌ی 60 است. او به‌جز نقاشی و تصویرگری، داستان‌نویسی و روزنامه‌نگاری را نیز تجربه کرده و فعالیت‌های هنری مختلفی را در کارنامه‌ی کاری خود به ثبت رسانده است.

دوماه پیش بود که پرویز کلانتری - هنرمند پیشکسوت نقاشی و تصویرگری - به‌دلیل عارضه‌ی مغزی به بیمارستان منتقل و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد. 10 روز پس از این اتفاق، چند لخته خون در قلب کلانتری گرفتگی ایجاد کرد و روند درمان و بستری شدنش در بیمارستان طولانی‌تر شد. پس از به ثبات رسیدن وضعیت کلانتری، با نظر پزشکان معالج، او را به خانه منتقل کردند و قرار شد مراقبت و پرستاری از این هنرمند در خانه‌اش ادامه یابد.

فرح یوسفی - همسر کلانتری - درباره‌ی وضعیت او به خبرنگار ایسنا توضیح داد: حال پرویز از زمان انتقالش از بیمارستان به خانه، ثابت است و مراقبت‌های خاصی که پزشکان معالج برای او در نظر گرفته‌اند، در خانه انجام می‌شود.

او به عیادت‌ها و ملاقات‌های دوستان و شاگردان کلانتری در این مدت اشاره و اظهار کرد: از زمانی که همسرم بیمار شده، دوستان و شاگردانش تنهای‌مان نگذاشته و به دیدن او آمده‌اند. هنوز هم خیلی از آن‌ها دوست دارند به دیدن پرویز بیایند، اما ملاقات‌های بیش از چند دقیقه به‌خاطر شرایط جسمانی همسرم، او را خسته می‌کند. بنابراین ترجیح می‌دهیم این ملاقات‌ها تا حدی باشد که او را از نظر جسمی و روحی خسته نکند.

نگار کلانتری - دختر این هنرمند - نیز با بیان این‌که مردم پدرش را شخصیتی شوخ‌طبع و پرانرژی می‌شناسند، گفت: دوست داریم همان تصویری که از پدرم به‌عنوان مردی قوی و پرانرژی در ذهن‌ها مانده، تا زمان بهبودی کاملش باقی بماند و او را همان‌طور، قوی و شاد به خاطر بیاورند.

او درباره‌ی وضعیت درمانی این هنرمند نیز اظهار کرد: پزشکی که از میامی به ایران آمده بود، به ما می‌گفت آمپولی وجود دارد که اگر تا پنج ساعت پس از سکته‌ی مغزی به بیمار تزریق شود، او را از عوارض سکته در امان نگه می‌دارد. این دارو از وخیم شدن حال بیمار جلوگیری می‌کند. متأسفانه این دارو هنوز در اختیار اورژانس‌ها در ایران قرار نگرفته و امیدوارم روزی همه‌ی مردم بتوانند آن را برای عزیزان‌شان تهیه کنند.

پرویز کلانتری، هنرمند نقاش، نویسنده و روزنامه‌نگار، شامگاه 18 آذرماه به‌دلیل سکته مغزی در بیمارستان بستری شد. این هنرمند متولد 1310 در زنجان و دانش‌آموخته‌ی دانشکده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. مدیریت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شرکت در نمایشگاه‌های گروهی و انفرادی متعدد در داخل و خارج از ایران و انتشار چند مجموعه داستان، بخشی از فعالیت‌های کلانتری است. همچنین یکی از آثارش در فهرست تمبرهای ویژه‌ی سازمان ملل به چاپ رسیده و تابلوی مشهور «شهر ایرانی» او در مقر سازمان ملل در نایروبی قرار دارد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان