arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۹۶۰۲
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۲ - ۲۲ بهمن ۱۳۹۳

چاقی منکراتی نیست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
کارگردان «چاقی» این فیلم سینمایی را اثری ملودرام معرفی کرد که در آن یک قطره اشک هم ریخته نمی شود و خبری از بحث‌های منکراتی در این فیلم نیست.

نشست خبری فیلم سینمایی «چاقی» عصر امروز سه شنبه ۲۱ بهمن با حضور راما قوی دل نویسنده و کارگردان، حمید آخوندی تهیه کننده، مرتضی پورصمدی مدیرفیلمبرداری، نظام الدین کیایی صدابردار و حمید فرخ نژاد، مهتاب کرامتی و ستایش محمودی بازیگران در سالن سعدی در مرکز همایش های برج میلاد برگزار شد.

آخوندی در این نشست اظهار کرد: اول باید از یک خطای فنی و انسانی که منجر به حذف چند اسم از تیتراژ شده عذرخواهی کنم، از جمله آرزو نیک پور و فرامز رضایی عکاس و تدارکات که اسم آنها جا مانده بود.

وی ادامه داد: خواهش می کنم مدیران سازمان سینمایی به کسانی که از فیلم اولی‌ها حمایت می کنند توجه ویژه ای داشته باشند. سال گذشته فیلم «پایان خدمت» را تهیه کردم امسال هم که «چاقی» را دارم. با توجه به شرایط اقتصادی کشور بهتر است نگاه ویژه‌تری به این موضوع شود و بخش خصوصی مورد حمایت جدی قرار گیرد.

تهیه کننده سریال «دولت مخفی» گفت: آرزوی من این است که در حوزه دفاع مقدس فیلم بسازم که ارادت بسیاری به این حوزه دارم اما به نظر می رسد که در زمینه کارهای دفاع مقدس بیشتر شعار داده می شود و با این شعارها یک مغازه دو نبش زده ام اما اتقاق مثبتی در این سازمان عریض و طویل رخ نمی‌دهد.

در ادامه، قویدل نیز با بیان اینکه بدون هیچ تواضع و شکسته نفسی من کوچکترین عضو این گروه هستم اظهار کرد: امیدوارم نتیجه تلاش ما به دل شما نشسته باشد. آخرین روز ضبط سریال «دولت مخفی» بود که یکی از دوستان خاطره‌ای برایم تعریف کرد که ایده اصلی ساخت این فیلم شد. خوشبختانه بازیگران درخشانی در این فیلم حضور دارند و حمید فرخ نژاد نیز مثل یک برادر در کنار من بود.

کرامتی نیز درباره نقش خود توضیح داد: پارتی من کلفت بود و قویدل این نقش را از ابتدا برای من نوشت. من فرصت بیشتری برای کار کردن روی این کاراکتر داشتم و نزدیک شدن به آن برایم سخت نبود.

فرخ نژاد نیز قویدل را کارگردانی با تجربه دانست که فرق زیادی بین کار با او و همکاری با کارگردانان قدیمی احساس نکرده و گفت: قویدل انسان صاحب تجربه ای است البته او نقش دیگری را برای من در نظر گرفته بود اما من رامین را انتخاب کردم.

در ادامه جلسه، زمانی که تهیه کننده می خواست صحبت کند صدای میکروفن دچار مشکل شد و فرخ نژاد به شوخی گفت: نفر بعدی لطفا. با درست شدن سیستم فنی، آخوندی اظهار کرد از ابتدای انقلاب ما در مراسم ها مشکل صدابرداری داشتیم امیدوارم مسئولان به این موضوع رسیدگی کنند. ما در روزهای سختی که داشتیم سریال دولت مخفی را می ساختیم این ایده مطرح شد و بحث پیدا کرد. قویدل نیز کارگردانی است که مدیون تصویر را به خوبی می شناسد.

در ادامه پورصمدی با اشاره به اینکه برای سومین بار است در نشست خبری در جشنواره فیلم فجر حاضر می شود و حرف نویی برای گفتن ندارد تصریح کرد: من در این فیلم  با سینا قویدل آشنا شدم که فردی به روز در عرصه دانش دیجیتال است و هر کاری که از دستش بر می آمد بدون شو برای کار انجام می داد مطمئنم از این به بعد اسم سیما به عنوان انگشت شمار افرادی که در حوزه دیجیتال فعال هستند شنیده خواهد شد.

وی گفت: امروز فیلم «چاقی» بیست و سومین نمایش خود را پشت سر گذاشت اما در سینما ما کا را را با رمز متفاوتی دیدیم. اینجا و سینمای کوروش اکران به تلاشی که داشتیم نزدیک تر بود اما در بقیه سینماها افتضاح.

فکر می کنم به جای زرق و برق های باسمه ای باید نگاه تماشاگر را به کیفت خود عادت دهیم و جدا از تشریفات به ترتبیت نیروهایی برای کار با ابزار جدید فکر کنیم.

در ادامه، کیایی نیز به شوخی گفت دیگر آخر جشنواره شده و صداها از کار افتاده است. چون پورصمدی بزرگتر از من است حرف او را تایید می کنم که ما در سینمایمان سینا کم دیده ایم.

در ادامه پورصمدی گفت: دروغ می گوید او از من بزرگتر است.

کیایی تاکید کرد: روزی که من می خواستم با پروژه قرارداد ببندم به من گفتند قویدل خیلی جدی است اما من از او خوب شنیده بودم با این حال دوستان می گفتند تو تعریف سینا را شنیده ای. سرانجام همکاری آغاز شد و من دیدم راما از سینا بهتر است. او در خانواده ای آشنا به سینما بزرگ شده و ما گرچه برای فیلمبرداری این اثر، صداهای مزاحم زیادی داشتیم اما عشق و احترام باعث شد نتیجه خوبی از کار بگیریم.

در ادامه توسلی آهنگساز نیز خود را در همکاری با قویدل فردی با تجربه معرفی کرد که موسیقی اکثر کارهای او را ساخته و  چاقی را نیز فیلمی آبرومند و شریف دانست.

ستایش محمودی بازیگر خردسال فیلم نیز گفت: از همه برای این همکاری تشکر می کنم چون بسیار لذت بخش بود. یک روز از دفتر آقای قویدل با من تماس گرفتند و به من پیشنهاد کار دادند و من هم به دفتر آنها رفتم با آقای قویدل آشنا و با او همکار شدم.

در ادامه، قویدل درباره حضور علی مصفا اظهار کرد: ما در این فیلم سه مقطع وزنی او را می بینیم که مقطع سوم خود واقعی او است و برای وزنهای دیگر طراحی درستی انجام دادیم. این کاراکتر بسیار درونی بود و ما با وجود اینکه یک ملودرام خانوادگی ساختیم از تمام سمبل های ملودرام دوری کردیم  ولی یک قطره اشک در این فیلم ریخته نمی شود.

وی ادامه داد: «خنده در باران» تنها کتابی از موراکانی است که آن را نخوانده ام و فیلم نیز تحت تاثیر این کتاب نیست اما برای شخصیت امیر کتاب «از تو که حرف می زنم از چه حرف می زنم» خاصیت الهام بخش برای شخصیت امیر دارد. زمانی که او شروع به دویدن می کند. همچنین ما اسم فیلم را کوتاه کردیم و می خواستیم اسمی کنجکاوی برانگیز و پارادوکسی کال داشته باشیم.

در ادامه فرخ نژاد نیز درباره ایفا نقش یک کارگردان گفت: این شخصیت ربطی به فرد خاصی نداشت عینک زردی که هم می زند متعلق به خود راما است. فردی به من گفت تو نقش خودت را بازی کرده ای. من هم گفتم آخر من چه زمانی ۳ تا زن گرفتم.

آخوندی درباره نشان دادن نشر سالم در این فیلم گفت: از این موضوع بی اطلاع هستم شاید مجری طرح از نشر ثالث پول گرفته است باید این موضوع را سئوال کنم.

وی افزود: ما در این فیلم به معضل اجتماعی پرداختیم که در کلانشهرها وجود دارد و خانواده هایی به خاطر آن از هم پاشیده اند. امیدوارم مخاطبان  نحوه برخورد در این شرایط را از همسر امیر یاد بگیرند.

قویدل نیز در پاسخ به این که آیا این فیلم می خواسته به روابط مفسده انگیز در سینما بپردازد تصریح کرد: بحث صدا در این فیلم برای من مهم بود و می خواستم آدمها را به گوش کردن دعوت کنم جهان ذهنی امیر این گونه است که صداها را بلند می شنود و من برای پردازش این شخصیت از شغل صدابرداری استفاده کردم چون از بچگی در فضای سینما بزرگ شده ام. بنابراین انتخاب این فضا ربطی به مسائل منکراتی نداشت.

پورصمدی نیز در این رابطه گفت: ما باید از تابوهایی حرف بزنیم که تا به حال به صورت جدی به آنها پرداخت نشده است طرح مسائل تابو در جامعه اسلامی بیشتر تحلیل ها و تعبیرها  را بدنبال دارد و گاهی اوقات انگار صحبت کردن درباره عشق حرام است.

قویدل نیز با اشاره به اینکه فیلم از ۱۲۵ دقیقه به ۹۷ دقیقه تبدیل شده بیان کرد: ما از ابتدا می خواستیم فیلم کوچک جمع و جوری بسازیم و من اواسط کار نگران شدم نکند فیلمی با ۴ شخصیت که در سه لوکیشن می گذرد برای مخاطب خسته کننده باشد ضمن اینکه فیلم اوج و فرود عجیبی هم نداشت و قصه آن پیچ و تاب نمی خورد اما ما سعی کردیم به جای شلوغ کردن فیلم به شخصیت ها نزدیک شویم.

در ادامه سهند ترابی طراح گریم فیلم «درباره ریش» علی مصفا و تلاش برای اینکه فیلم در نظر مخاطب باورپذیر باشد توضیحاتی ارائه کرد.

فرخ نژاد نیز در پایان این نشست گفت: رامین به خاطر شرایط سنی و نوع نگاهش به جنس مونث ویژگی های دیگری دارد و دنبال یک زندگی بی دغدغه و آرام است. انتهای فیلم نیز چیزهایی برای او مشخص می شود که نشان می دهد او خنگ نیست.

منبع: مهر
نظرات بینندگان