arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۹۹۴۹
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۰ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۳

وزارت نفت: راه‌آهن را نمی‌خواهیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ماجراهاي پيچيده بابک زنجاني، در شئون مختلف جاري شده است. از سياست گرفته تا نفت. از اقتصاد تا گردشگري. از برج سازي و شرکت هواپيمايي و هتل داري تا ورزش.

 اواسط هفته گذشته علی عابدینی، سرپرست باشگاه راه آهن گفت: "مجموعه باشگاه راه آهن به وزارت نفت واگذار شده است." بابک زنجانی، پیش از گرفتاری اش، باشگاه راه آهن را خریده بود. قرار است بخشی از بدهی های این پدیده پیچیده به وزارت نفت، با فروش اموالش تسویه شود. او حالا در بند است و بدهی 2 میلیارد و 700 میلیون دلاری اش به وزارت نفت روی دست کشور مانده است. قیمت دلار چهارشنبه هفته گذشته در برخی مراجع، 3 هزار و 424 تومان ذکر شده بود. با این حساب فقط اصل بدهی بابک زنجانی به خزانه دولت با ترخ روز، بیش از 9 هزار و 200 میلیارد تومان است. وزیر نفت بارها اعلام کرده است که اموال بابک زنجانی در ایران به هیچ وجه کفاف تسویه بدهی هنگفت او را نخواهد کرد.

برای تهاتر با کاندیدای سقوط بهتر است صبر کنند
وزارت نفت به عنوان نهاد بالاسری شرکت ملی نفت ایران و شرکت های تابعه، امسال دو نماینده در لیگ برتر فوتبال ایران دارد. تیم فوتبال نفت تهران و تیم فوتبال نفت مسجد سلیمان. یکی با 20 بازی در مکان اول لیگ است و دیگری با 19 بازی در رده سیزدهم قرار دارد. (تا فیل از بازی های پنج شنبه و جمعه) سوال اینست که چرا وزارت نفت باید تیم فوتبال دیگری را بابت بدهی بابک زنجانی دریافت کند. آنهم تیمی که با 16 امتیاز تنها یک پله با قعر جدول فاصله دارد و یکی از کاندیداهای سفوط به دسته پایین تر است. کارشناسان فوتبالی معتقدند در صورت باخت راه آهن به تیم پرانگیزه ملوان در هفته های پیش رو، شانس سقوط راه آهن به دسته پایین تر قوت می گیرد. یک کارشناس مسائل فوتبال اظهار نظر کرده است که با سقوط راه اهن به دسته پایین تر ارزش مادی این تیم به شدت نزول خواهد کرد. ظاهرا باشگاه راه آهن، غیر از مجوزش برای حضور در لیگ برتر فوتبال، سرمایه چندانی برای ارزش گذاری ندارد. حالا سوال اینست چرا وزارت نفت باید باشگاهی را که در دو- سه ماه آینده با سقوط احتمالی اش به دسته پایین تر، به شدت از ارزشش کاسته می شود بعنوان تسویه بدهی بابک زنحانی بپذیرد؟! آیا بهتر نیست تا پایان فصل صبر کرده تا تکلیف تیم راه آهن روشن شود؟!

نعمت اللهی: وزارت تفت دنبال پول خود است نه باشگاه فوتبال
چند ماه پیش، فروش راه آهن به حمید استیلی با دستور قضایی متوقف شد. حالا علی عابدینی، سرپرست باشگاه راه آهن اظهار نظر کرده که این تیم به وزارت نفت واگذار شده و مسولیت این تیم از این پس با وزارت نفت است. هفته نامه "صدا" از عضو شورای عالی ورزش وزارت نفت می خواهد تا درباره واگذاری باشگاه راه آهن به وزارت نفت بابت تسویه بخشی از بدهی بابک زنجانی اظهار نظر کند. اکبر نعمت اللهی می گوید: "ما تاکنون چیزی مبنی بر واگذاری باشگاه راه آهن به وزارت نفت بابت تسویه بخشی از بدهی آقای بابک زنجانی نشتیده ایم. تاکنون نه چیزی در این باره تحویل وزارت نفت شده است و نه ما آنرا دریافت کرده ایم." اکبر نعمت اللهی که همزمان مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت نیز هست اضافه می کند: "وزارت نفت تصمیمی برای گرفتن باشگاه راه آهن ندارد و در این باره تاکنون برنامه ایی هم نداشته است. وزارت تفت بدنبال پول خود است. نه باشگاه فوتبال."

اگر باشگاه راه آهن طالبی دارد بهتر است به ایشان بفروشند
رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ فوتبال کشور سه شنبه هفته گذشته درباره خبر واگذاری باشگاه راه آهن به وزارت نفت گفته است: " اگر این خبر صحت داشته باشد باید بررسی‌های لازم را به عمل بیاوریم. در قوانین حرفه‌ای و تجاری این موضوع وجود دارد که یک موسسه یا نهاد نمی‌تواند چند تیم را به طور همزمان در اختیار داشته باشد اما در حال حاضر شرایط راه‌آهن استثنا است." غلامرضا بهروان درباره واگذاری تیم راه‌آهن توسط وزارت نفت به مس کرمان چنین اظهار نظر کرده است: "باید در این مورد بررسی‌های لازم را به عمل آورد و حتی این احتمال دارد که وزارت نفت بخواهد تیم راه‌آهن را برای تبدیل آن به سرمایه به بخش خصوصی واگذار کند... در این مورد نیز باید بررسی‌ها به عمل آید." از عضو شورای عالی ورزش وزارت نفت می خواهم درباره احتمال دریافت تیم راه آهن و سپس واگذاری مجوز آن به تیم مس کرمان توضیح دهد: "اگر باشگاه راه آهن طالبی دارد بهتر است به ایشان بفروشند و بعد پولش را بابت بدهی آقای بابک زنجانی به وزارت نفت بدهند. تاکید می کنم که وزارت نفت بدنبال پول خود است و برنامه ایی برای گرفتن باشگاه ندارد." در شرایطی که هنوز وضعیت ماندن در لیگ برتر فوتبال کشور یا آن به دسته پایین تر مشخص نیست. در حالی که این تیم فعلا جزو کاندیداهای سقوط به دسته پایین تر است. با لحاظ این نکته که ارزش مادی تیم سقوط کرده به شدت پایین می آید. با در نظر گرفتن مسائل مالی روزمره این باشگاه؛ اگر وزارت نفت بخواهد در شرایط فعلی این تیم را بابت بدهی دریافت کند باید پاسخگو باشد که در ازای چه تسویه چه مبلغی از بدهی آنرا دریافت کرده است. سه ماه بعد هم باید به مراجع نظارتی پاسخگو باشد؛ اگر ارزش این تیم کم شده باشد.

یادداشت: رضا زندی

نظرات بینندگان