arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۰۱۲۳
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۰۸ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۳

سهم قابل توجه فولاد مبارکه در حمل ریلی مواد و محصولات درکشور

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : 25 درصد کل بارهای حمل شده در بخش مواد اولیه و بیش از 5 درصد حمل محصولات ریلی راه آهن جمهوری اسلامی ایران مربوط به شرکت فولاد مبارکه اصفهان است.
آرش بنازاده مدیر حمل و نقل و پشتیبانی فولاد مبارکه در گفتگو با خبرنگار خبرنامه فولاد ضمن تائید این خبر گفت: بخش حمل و نقل و پشتیبانی به طور کلی تمام مواد اولیه مورد نیاز تولید فولاد را به مجتمع فولاد مبارکه وارد می‌کند که بخش عمده آن کنسانتره آهن است. همچنین این بخش در شرایط فعلی که ظرفیت گندله سازی ما منطبق با تولید نیست ورود گندله بیشتر از کارخانه های گندله سازی به فولاد مبارکه از موضوعاتی است که توسط این بخش انجام می شود. پس این بدین معنا است که کلیه سنگ آهن ها که امروز بالغ بر ده تا ده و نیم میلیون تن برای هر سال هستند توسط بخش حمل و نقل ریلی وارد فولاد مبارکه می شوند.
طبق برنامه ریزی هایي که برای فولاد مبارکه انجام شده، صددرصد حمل مواد در این کارخانه باید از طریق ریل انجام شود، اما به دلیل مشکلات و محدودیتهایی که در معادن و راه آهن وجود دارد امکان حمل بیشتر از طریق ریل امکان پذیر نیست و بخش تكميلي حمل اين مواد را به ناچار از طریق بخش حمل جاده‌ای انجام می‌دهیم. این در حالی بود که در ابتدا فقط سه درصد حمل و نقل توسط بخش جاده‌ای صورت می‌گرفت، اما امروز 27 درصد توسط بخش جاده‌ای انجام می‌شود و مابقی توسط بخش ریلی صورت می‌پذیرد.
فرآیند برنامه ریزی در بخش حمل و نقل فولاد مبارکه به چه صورت است؟
برنامه‌ریزی در بخش حمل و نقل دارای بخش‌های متعددی است بخش اول راه آهن داخلی است که کلیه‌ی محصولاتی که به مقاصد مشتریان ارسال می شود و از طریق ریل این اتفاق می‌افتد توسط حمل و نقل و پشتیبانی انجام می‌شود که حدود 15عدد لوکوموتیو در این بخش فعال است که کلیه‌ی فعالیت‌های داخلی مربوط به واگن‌های مواد اولیه و هم چنین واگن های محصولات را انجام می‌دهیم.
و آن بخش از محصولاتی را که کارفرما یعنی فولاد مبارکه به مقاصد مشتریان می‌فرستد که عمده آن به اصفهان، بندرعباس، تهران، تبریز و افغانستان است جزو تعهد این مجموعه است و آن بخشی که خود مشتری قراراست حمل کند توسط شرکت‌های پیمانکاری انجام می‌دهند یعنی کلیه محصولات از انبارهای ما بارگیری میشود و به ایستگاه حسن آباد تحویل و بعد به مقاصد مشتریان ارسال می‌گردد.
با توجه به تجربیات سالهای گذشته، بهبود فرآیند در واحد حمل و نقل پشتیبانی چگونه است؟
نقطه ی تمایز فولاد مبارکه با بقیه ی کارخانه ها این است که این سیستم ها و این تفکرات توانسته است ما را در بحران‌ها نجات دهد و به موفقیت برساند. همین امر در حمل و نقل و پشتیبانی تکرار و اجرا شده است. اگر سازمان‌ها و شرکتهای بیرونی از این ابزارها استفاده کنند و آن را در شرکت‌های خود پیاده سازی کنند قطعاً به همین نتایج می‌رسند. مهم‌ترین شرکتهایی که ما با آن‌ها کار می‌کنیم مثل توکاریل، آسیاسیر ارس و حمل و نقل توکا یادگیری‌هایی از فولاد مبارکه داشتند که برای آن‌ها سودآوری‌ها و موفقیت‌هایی به همراه داشته است.
یعنی شما معتقدید فولاد مبارکه این ظرفیت را در این شرکت های حمل و نقل به وجود آورده است؟
بله به وجود آورده و در حال پرورش آنهاست. صحبتی همیشه در فولاد وجود داشته که ما همیشه نقش محوری در توسعه صنعتی، اقتصادی و اجتماعی داشته باشیم. در کل دنیا هم همین گونه بوده است یعنی یک شرکت بزرگ بنا به فراخور نیازهایش شرکت‌های کوچک موفقی ایجاد کرده و پرورش داده که این شرکتها باعث شده در کل دنیا به نام شوند. همیشه اشاره میشود که ما صرفاً تولید فولاد نمیکنیم. نقشی که ذوب‌آهن، فولادمبارکه، ایران خودرو، شرکت نفت به وجود آوردند جدا از محصولات خودشان که تولید کردند باعث شدند که هم صنعت در کشور به وجود بیاید و هم متناسب با آن‌ها توسعه پیدا کند.
تأثیر متقابل شما و راه آهن به چه صورت است؟
بخشی از درآمد راه آهن جمهوری اسلامی مربوط به فولاد مبارکه است یعنی هر اتفاقی که در فولاد یا معادن وابسته به فولاد بیفتد مستقیماً، درآمد راه آهن را تحت تأثیر قرار می‌دهد در مقابل راه‌آهن نیز با افزایش ظرفیتهای خود در بخش حمل مواد اولیه و محصولات صنایع کشور بویژه کارخانجات فولادسازی می‌تواند نقش مؤثری در افزایش ظرفیت تولید فولاد و بهبود شرایط زیست محیطی کشور داشته باشد .
مهم ترین مسئله‌ای که بخش حمل و نقل ایران با آن مواجه است آن است که بخش ریلی در ایران متناسب با نیازهای صنایع نمی‌باشد. يكي از شاخص‌های توسعه یافتگی هر کشور شاخص ریلی آن کشور است که در ایران به دلیل این که سرمایه گذاری در این بخش انجام نشده در حال حاضر در این مسئله آن طور كه بايد عمل نكرده‌ايم.
خوشبختانه کنسرسیوم‌هایی که با کشورهای شمال ایران در حال انجام است، و از جنوب کشور از بخش زاهدان میخواهند کریدور ریلی ایجاد کنند این اتفاقات همه به این دلیل است که این بخش جدی گرفته شده است.
در عین حال سرمایه‌گذاری‌هایی در مسیرهای پر ترافیک ریلی در حال انجام است که منجر به دو خطه کردن و یا احداث مسیرهای مورد نیاز می‌گردد.
نظرات بینندگان