arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۰۶۵۰
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۲۰ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۳
شينهوآ:

لشگرکشي‌هاي آمريکا به گسترش تروريسم منجر شد/ در نبود ايران، ائتلاف آمريکا ناقص است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 خبرگزاري شينهوآي چين در يادداشتي با انتقاد از عملکرد ائتلاف آمريکايي ضد داعش، به دليل عدم حضور کشورهايي مثل ايران که قابليت مبارزه عليه داعش را دارند، اين ائتلاف غيرجامع دانست.

در آستانه برگزاري نشست ضدتروريسم و افراطي‌گري در آمريکا، روز گذشته خبرگزاري شينهوآي چين در يادداشتي با عنوان «عمو سام؛ رهبر مبارزه با تروريسم يا مولّد تروريسم؟» نسبت به توانايي دولت آمريکا براي از بين بردن ريشه تروريست و افراطي‌گري ابراز ترديد کرده و هويت دولت آمريکا در قبال تروريست را مولّد تروريست دانست.

شينهوا در ادامه اين گزارش به انتقاد از رويکردهاي واشنگتن در قبال تروريسم پرداخته و نقش سياست خارجي آمريکا در خاورميانه را برافروخته کردن شعله‌هاي افراطي‌گري در اين منطقه دانست. (جزييات بيشتر)

امروز و کمي پيش از برگزاري اين نشست، شينهوآ، در يادداشتي ديگر، ميزباني نشست ضدتروريسم و افراطي‌گري امروز (چهارشنبه) در واشنگتن براي «بررسي تلاش‌هاي ضد تروريسم در جهان» را مورد انتقاد قرار داد.

لشگرکشي‌هاي آمريکا به گسترش تروريسم منجر شد

«باراک اوباما» ريس جمهور آمريکا قرار است ميزبان اين نشست ضد افراطي‌گري باشد؛ متخصصان عرصه امنيت و هم‌چنين مقامات دولتي از کشورهاي عضو «ائتلاف آمريکايي ضد داعش» نيز در اين نشست شرکت خواهند داشت تا پشت پرده حملات تروريستي اخير در اروپا را بررسي کنند.

شينهوآ در ادامه نوشته است که از زمان حادثه يازده سپتامبر در سال 2001 تاکنون، آمريکا فعالانه در مبارزات بين‌المللي عليه تروريسم پيشگام بوده است.

اين يادداشت ادامه مي‌دهد که آمريکا در زمان رياست جمهوري «جورج بوش» پسر تحت نام «مبارزه با تروريسم» دو حمله پشت سر هم به افغانستان و عراق انجام داد که اين حملات به جاي سدکردن تروريسم، فعاليت‌هاي تروريستي و خشونت‌آميز که جان هزاران انسان بي‌گناه را مي‌گيرد، شعله‌ورتر کرد.

شينهوا با بيان اينکه از زمان حملات يازده سپتامبر، اقدامات نظامي آمريکا در منطقه به گسترش تروريسم در جهان منجر شده، نوشته است: «سال گذشته و در سيزدهمين سال حملات يازده سپتامبر،‌ اوباما استراتژي خود براي متحد شدن با ديگر کشورها براي اقدامات نظامي عليه داعش را از طريق سخناني تلويزيوني اعلام کرد. در مقايسه با ائتلاف بوش، اين ائتلاف ضد تروريستي تازه، که به دست اوباما پيشنهاد شد، گسترده‌تر و شامل 60 کشور و سازمان‌هاي منطقه‌اي است که برخي از آنان نقش فعالي در حملات هوايي عليه داعش داشتند.»

در نبود ايران، سوريه و روسيه، ائتلاف آمريکا ناقض است

به نوشته شينهوآ، اما اين ائتلاف براي مبارزه عليه داعش جامع نيست چراکه کشورهاي ايران، روسيه، سوريه و ديگر کشورهايي که قابليت مشارکت در مبارزه عليه را دارا هستند، در اين ائتلاف حضور ندارند.

اين يادداشت مي‌افزايد، علي‌رغم عمليات‌هاي ضدتروريستي آمريکا، هم‌چنان تهديد تروريست عليه امنيت بين‌الملل رو به افزايش است. در طول 5 ماه گذشته ائتلاف آمريکايي ضد داعش در ارائه راهبرد روشني براي مبارزه عليه داعش شکست خورده و تقريبا هيچ کشوري نيست که تمايلي براي ارسال نيروي زميني به عراق داشته باشد و تنها به حملات هوايي اکتفا مي‌کنند.

شينهوا در اين رابطه نوشته است: «اين امر سوالات بسياري از قابليت ائتلاف آمريکايي عليه داعش، که بيشتر به يک ائتلاف سرهم‌بندي شده از کشورهاي گوناگون با تمايلات متعدد مي‌ماند، در ذهن ايجاد مي‌کند.»

شينهوآ با بيان اينکه شعارهاي بي‌محتواي مبارزه عليه تروريسم که کشورهاي مختلف را به يکديگر وصل کرده است، بهتر از بهانه مبارزه براي دموکراسي که در طول جنبش‌هاي عربي بي‌اعتبار شد، نيست، نوشته است: «تروريسم دشمن مشترک همه جهان است و اين ائتلاف هم‌فکران و متحدان آمريکا عليه داعش نمي‌تواند در مبارزات عليه تروريسم پيروز باشد.»

در پايان گزارش شينهوا تصريح کرده است که مبارزه با داعش نيازمند همکاري کشورهاي بيشتري است. و جامعه جهاني بايد در اين مبارزه «طولاني مدت»، با همکاري در زمينه‌هاي به اشتراک گذاري اطلاعات و در زمينه‌هاي سياسي، امنيتي، اقتصادي و مالي اقدامات چندجانبه انجام دهد تا زمينه رو به رشد تروريسم را از بين ببرد.
منبع: فارس
نظرات بینندگان