arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۰۸۵۰
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۱ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۳

پايتخت نشست کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

يک مقام مسئول در وزارت نيرو از فرونشست دشت‌هاي تهران، ساوجبلاغ، قزوين، مشهد و کاشان خبر داد و گفت: ۳۱۷ دشت به لحاظ ذخاير آبي، ممنوعه شد.

جهانگير حبيبي در وزارت نيرو اظهارداشت: بر اثر وضعيت نامناسب بهره‌ برداري از آب در دشت‌ ها، تا پايان سال جاري تعداد ۳۱۷ دشت در کشور ممنوعه اعلام شده‌ است. وي با اشاره به وضعيت منابع آب کشور و ضرورت حساسيت همگاني و نقش مديران امور آب شهرستان‌ ها و راهبردهاي معاونت حفاظت و بهره‌برداري در مديريت منابع آب گفت: حدود ۸۵ درصد از کشور ما خشک، نيمه خشک و فراخشک است که سهم منطقه فراخشک ۳۵.۵ درصد، سهم منطقه نيمه خشک ۲۰ درصد و سهم منطقه خشک بياباني ۲۹ درصد است و ميزان منابع آب تجديدپذير در کشور ۲۵ درصد متوسط جهاني است.

حبيبي با اشاره به اينکه به رغم افزايش تعداد چاه‌ ها از سال ۸۷ ميزان آبدهي چاه‌ ها کاهش داشته اظهارداشت: با بررسي وضعيت بهره‌ برداري دشت‌ هاي کشور متوجه خواهيم شد که تا پايان سال جاري تعداد ۳۱۷ دشت ممنوعه اعلام شده‌اند.

معاون حفاظت و بهره برداري مديريت منابع آب ايران اضافه کرد: بر اساس آخرين تحقيقات، دشت تهران ۱۷ سانتيمتر، دشت ساوجبلاغ ۲۲ سانتيمتر، دشت قزوين ۲۴ سانتيمتر، دشت مشهد ۲۵ سانتيمتر و دشت کاشان نيز ۳۰ سانتيمتر فرونشست داشته اند.

وي در خصوص بارندگي کشور و حجم آب موجود در مخازن سدها بيان داشت: امسال نسبت به سال آبي گذشته ۲۵ درصد و نسبت به متوسط دراز مدت ۲۸ درصد کاهش بارندگي داشتيم و اين در حالي بود که مازندران ۱۴۶ درصد افزايش بارش و هرمزگان ۹۲ درصد کاهش را در کارنامه خود ثبت کردند.

منبع : مهر
نظرات بینندگان