arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۰۸۸۶
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۴ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۳

"سیاتیک" در کمین کم تحرک‌ها

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 یک فیزیوتراپیست ‌گفت: درد عصب سیاتیک، دردی است که از قسمت پایین کمر به پایین‌ترین قسمت اندام‌ها یعنی پاها منتشر می‌شود.

اعظم فرخی ظهار کرد: این درد به علت التهاب عصب سیاتیک از کمر به پایین حسی را منتقل می‌کند. درد سیاتیک بسیار شایع است و افراد زیادی به این علت بدون جراحی در بیمارستان بستری می‌شوند.

وی تصریح کرد: درد در ناحیه کمر با انتشار به لگن و به سمت انگشتان پاها از شایع‌ترین علائم این بیماری است. اغلب درد سیاتیک با خم شدن، سرفه کردن، نشستن و عطسه کردن بدتر می‌شود و درد آن موجب بی‌حسی و ضعف پاها نیز می‌شود.

فرخی با بیان اینکه این درد ناگهان شروع و تا هفته‌ها ادامه دارد، خاطرنشان کرد: فرق دردهای دیگر کمر با درد سیاتیک این است که معمولا درد کمر به علت کشیدگی ماهیچه یا رباط‌ها ایجاد می‌شود و تا ناحیه پاها ادامه دارد.

وی در رابطه با اینکه چه کسانی بیشتر در معرض درد سیاتیک هستند، گفت: درد سیاتیک بیشتر در میانسالی بروز می‌کند. در دوران حاملگی نیز به علت فشار رحم بر عصب سیاتیک ممکن است بروز کند. سایر علل شامل آرتروز مهره‌های کمری یا بیرون زدگی دیسک بین مهره‌ای است.

این فیزیوتراپیست افزود: چاقی و افزایش وزن می‌تواند با مکانیسم‌های مختلفی موجب درد کمر شود؛ چراکه با افزایش وزن میزان زیادی چربی در شکم تجمع پیدا می‌کند و شکم بزرگ موجب می‌شود، گودی کمر بیشتر و لگن به سمت جلو بچرخد و ستون مهره‌ها از حالت عادی خارج شود.

وی ادامه داد: حتی در افراد چاق احتمال بروز سُر خوردن مهره‌ها وجود دارد؛ چراکه کم تحرکی افراد چاق به تدریج موجب ضعف عضلات ستون مهره‌ها و شکم به سمت جلو و باعث کشیدگی می‌شود و بر اثر فشاری که به مهره‌ها وارد می‌شود، بافت‌های اطراف دچار التهاب می‌شوند.

فرخی خاطرنشان کرد: یکی از واکنش‌های بدن به این التهاب تولید بافت همبندی و استخوان اضافه است که خود موجب تنگی کانال می‌شود.

وی ‌یادآورشد: برخی افراد نیز کیف پول یا اشیای حجیم را در جیب پشت شلوار خود جای می‌دهند و به علت طولانی نشستن چون ماهیچه‌ها یک طرفه در فشار هستند، تحریک می‌شوند و در نهایت منجر به التهاب عصب سیاتیک شده و باعث درد سیاتیک می‌شود.

فرخی انجام MRI و سی تی اسکن را از جمله روش‌های تشخیصی عنوان و اظهار کرد: گرما درمانی یا سرما درمانی و استفاده از کیسه‌های آب گرم یا سرد به مدت 20 دقیقه می‌تواند در کاهش درد بیماران مفید باشد.

وی‌ توصیه کرد: آب درمانی داخل استخر آب، فیزیوتراپی زیر نظر متخصص، پیاده‌روی آرام و کوتاه مدت، تزریق کورتون در کانال نخاعی توسط پزشک متخصص یا استفاده از داروهای ضدالتهابی استروئیدی مانند استامینوفن در درمان و تسکین درد مفید است.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان