arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۰۹۰۶
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۸ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۳

آیت الله مکارم: برخی برنامه‌های تبلیغاتی صدا وسیما ناسالم است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید گفت: صدا و سیما گاهی به سبب نداشتن بودجه مالی به برخی از تبلیغات جذب می شود که شکل ارزشی ندارد و برخی از برنامه های تبلیغاتی ناسالم است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله مکارم شیرازی، وی روز جمعه در دیدار رییس سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی افزود: این امر تنها به صدا و سیما لطمه نمی زند، بلکه اعتماد افکار عمومی را نیز کم می کند، درحالی که اعتماد مردم مهمترین سرمایه ها است.

وی گفت: صدا و سیما باید بسیار مراقب باشد تا در پخش برنامه ها به صورت آگاهانه و ناآگانه گرفتار فرهنگ غرب نشود، فرهنگ ما اسلامی، ارزشی و انسانی است که باید به دنبال بیان این فرهنگ باشیم.

آیت الله مکارم شیرازی در ادامه با اشاره به تلاش رسانه های غربی برای جذب مخاطبان بیشتر تصریح کرد: اینها تنها به دنبال جذب مخاطب به هر قیمتی هستند و دراین باره هیچ قید و شرطی ندارند؛ از این رو انواع سریال های فاسد را نمایش می دهند.

وی اضافه کرد: همچنین غربی ها به دنبال پیاده کردن سیاست های مخرب خود در قالب برنامه های مختلف هستند و در این باره نیز تلاش های مستمری دارند؛ درحالی که برنامه های ما در چارچوب ارزش های اسلامی بوده و حتی جذابیت های ایجاد شده برای جذب مخاطبان غیراسلامی نیستند.

وی آموزش دادن به زیر مجموعه ها را از جمله راه های گرفتار نشدن برنامه های صدا و سیما به فرهنگ غرب عنوان کرد و گفت: باید دو نوع آموزش عمومی و تخصصی به افراد داده شود تا موفقیت بیشتر حاصل شود؛ برای نمونه افرادی می گویند که برخی از سریال ها یأس آور بوده و خانواده ها را تحت تأثیر قرار می دهند و ممکن است سبب ضعیف شدن پیوند خانواده ها باشد، نسبت به این موضوعات توجه ویژه ای شود.

این مرجع تقلید با تأکید بر این که غربی ها اکنون بیشتر به دنبال پیاده کردن اهداف خود از طریق رسانه ها هستند، اظهارداشت: به همان اندازه که ما نسبت به مسائل نظامی، سیاسی و اقتصادی اهمیت می دهیم باید نسبت به رسانه مهمی مثل صدا و سیما توجه داشته باشیم.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به تلاش دشمنان در جهت اسلام ستیزی و شیعه ستیزی نیز بیان داشت: باید در برابر هر دو جریان به صورت مستقیم و غیر مستقیم ایستادگی کرد؛ متأسفانه برخی نسبت به اسلام هراسی حساسیت داشته و به شیعه هراسی توجه ندارند. این از وظایف مهم صدا و سیماست .

وی با اشاره به برگزاری موفقیت آمیز کنگره «جریان های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام» و تأثیرات بین المللی آن عنوان کرد: تکفیری ها در حقیقت مولود نامشروع شجره خبیثه وهابیت افراطی هستند، اکنون وهابیت افراطی به سبب تکفیری ها در موضع ضعف قرار داشته و در حقیقت وهابیت افراطی رسوا شده است، باید از این فرصت پیش آمده نهایت استفاده را داشت.

آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر نمایش برنامه های اخلاقی از صدا و سیما بیان داشت: به سبب تلاش شبکه های ماهواره ای در پخش برنامه های منحرف؛ خانواده ها گرفتار تزلزل شده اند، در حالی که سنگ بنای هر جامعه ای خانواده است.

وی افزود: صدا و سیما باید به این امر مهم توجه داشته و برنامه هایی تولید کند که اخلاق اسلامی را در جامعه بویژه در خانواده ها گسترش دهد.

وی دربخش دیگری از سخنان خود نسبت به بهره گیری صدا و سیما از ظرفیت های حوزه علمیه تأکید کرد و گفت: از این ظرفیت باید به نحو احسن بهره گرفت؛ حوزه را باید به صورت مستقیم و غیر مستقیم در برنامه ها مشارکت داد، خلاصه این که صدا و سیما باید یک دانشگاه بزرگ علمی و ارزشی باشد.

آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: برخی از افراد خیال می کنند که حوزه های علمیه فعالیت زیادی ندارند، صدا و سیما می تواند فعالیت های گسترده حوزه را به گوش مردم برساند تا بدانند که حوزه علمیه تاثیر گذار است.
نظرات بینندگان