arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۰۹۶۸
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۱ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۳

جن ساکی: در مذاکرات بحث اعتماد مطرح نیست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد که در بحث مذاکره هسته‌ای با ایران، موضوع اعتماد مطرح نیست و بنابراین هرگونه توافق نهایی احتمالی، شامل اقدامات راستی‌آزمایی خواهد شد.

«جن ساکی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روزانه خود تصریح کرد که در مذاکره هسته‌ای گروه 1+5 (آْمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) با ایران، بحث اعتماد مطرح نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت خارجه آمریکا، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تأکید کرد که نگرانی هایی در بین اعضای گروه 1+5 در خصوص برخی موضوعات خاص وجود دارد و بنابراین هرگونه توافق احتمالی با ایران شامل اقدامات راستی‌آزمایی خواهد بود.

وی ادامه داد: ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران یکی از موضوعاتی است که مورد بحث قرار می‌گیرد. هنوز هیچ توافق نهایی حاصل نشده است و بنابراین نمی‌توانم به شما بگویم که توافق نهایی شامل چه مواردی خواهد بود.

بر اساس توافقی که سال گذشته تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک» میان ایران و گروه موسوم به 1+5 (آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان) در شهر ژنو سوئیس به دست آمد، طرفین باید نهایتا تا سوم آذر امسال (24 نوامبر 2014) به توافق نهایی می‌رسیدند.

با این حال، با سر رسید این تاریخ و پابرجا بودن اختلافات، مذاکرات برای هفت ماه دیگر تمدید شد. بر اساس تمدید توافق، طرفین تا 10 اسفند (1 مارس) برای رسیدن به چارچوب توافق و تا 9 تیر ماه 94 (30 ژوئن 2015) برای نهایی کردن جزئیات توافق جامع، زمان دارند.

کشورهای غربی می‌گویند دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل که به طور کامل بر برنامه هسته‌ای ایران نظارت دارد، باید پیش از لغو تحریم‌های ایران در شورای امنیت سازمان ملل، صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را تائید کند.

منبع: فارس
نظرات بینندگان